Vill inte äta!

N

Nyrelski

Min häst har fått medicin i maten några dagar (butta) men tillslut ville hon inte äta alls så jag sprutar det i munnen istället.

Men nu äter hon inte maten överhuvudtaget längre. :confused:
Jag har skurat krubban noga och har hällt på både kli och melass men hon bara luktar lite, fnyser och går och äter hö istället.
För att hon skulle få i sig lite energi och mineraler (äter jord annars) hällde jag melass och mineraler i vattenhinken och den drack hon upp direkt.
Häller man på havre äter hon lite men hon ska bara skritta och trava nu och är redan pigg så det räcker och blir över :angel:

Hon får betfor, lite korn och lite Krafft. Hö och hösilage (det äter hon)

Idag har hon inte ätit varken frukost, lunch eller e.m.

Vad ska jag göra :confused:
 
Sv: Vill inte äta!

När jag fick ge min häst butta p g a tänderna försökte jag först i maten och det är inte alltid en så jätte god idé, efter klok är man...
Jag har däremot väldig tur med att jag har ett foder som min häst helt enkelt inte kan motså, gör han det matar jag bara honom med händerna..kanske funkar på din med?
Det brukar peppa min häst och då smakar han lite i allafall.
Vad är det för skada hon har som gör att hon måste gå på butta? (Kanske ger någon rimlig förklaring för hennes matvägran..)
 
Sv: Vill inte äta!

En del hästar kan få ont i magen av butta. Då kan man behöva byta medicin.

Hälsning Maja
 
Sv: Vill inte äta!

Det kommer nog igång igen ska du se.
Mina hästar var precis lika då dom fått Finadyne. Vägrar äta maten med det i & sedan var dom skeptiska i flera dgr efteråt trots att det ej fanns medicin i längre...suck...
 
Sv: Vill inte äta!

Hon har kotledsinflammation så det är nog inte därför hon inte äter.

Jag hoppas att det går över efter några dagar men det är ju inte så bra att hon inte äter något alls. Höt har inte den bästa kvaliten precis.
Kanske får försöka mata henne själv och se om det hjälper, problemet är att jag inte är där när hon får mat förren på eftermiddan.

Stopek: Hur märker man det? Hon har inte haft några koliksymptom
 
Sv: Vill inte äta!

Min häst åt Finadyne för någon månad sen. Fick det två veckor och under dessa två veckor åt han knappt en tredjedel av allt kraftfoder, trots smaskig betfor och morötter och allt vad det var i. Och då fick han inte ens medicinen i fodret, utan direkt i munnen, upplöst i vatten. Veterinären sa att aptiten kan försvinna, liksom för oss människor när vi äter medicin. Man blir trött och vill inte äta. Han började äta först flera dagar efter avslutad medicinering. Hur länge ska du ge butta? (Har ingen aning om vad det är, utom nån slags medicin, så jag vet inte!). Är det bara någon vecka så kanske det inte är så farligt, men visst är det knepigt att få dom att äta.
 
Sv: Vill inte äta!

Nu ska hon bara få medicin en dag till :)

Men jag antar att det är som du säger att man tappar aptiten när man äter medicin.

Men idag testade jag och mata henne i hink istället för i krubban och då åt hon faktiskt allt efter ett tag, sen när det var slut i hinken gick hon och åt det i krubban :banana:
Nu var det iof. bara havre och morötter som hon älskar och inte hennes vanliga äckliga korn :smirk: men ändå!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: lovehorses
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 571
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 613
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp