Bukefalos 28 år!

vill inte galoppera i lina

Seabaz

Trådstartare
Min häst vill inte galoppera när man longerar men så fort man släpper loss och löslongerar på samma utrymme går det hur bra somhelst och även när man sitter på.

Han har alltid vart sådan, vad beror detta på?

Man kan jaga honom in i galopp så tar han typ 4-5 språng och saktar av sen till trav.
Traven går att öka och minska utan problem också..

Men jättesvårt att hålla galoppen i lina ett helt varv om man inte har en långpisk och viftar med och smackar på honom samtidigt som en galning.

Och sedan så fort linan är borta så går det hur bra somhelst???
 
Sv: vill inte galoppera i lina

linan tar inte emot i munnen, att det bli broms effekt samtidigt?
 
Sv: vill inte galoppera i lina

longerar i grimma /har provat träns också och att fästa linan på en mängd olika sätt) och jag har provat att ha linan både sträckt och löst och kort och lång, stor och liten volt, rakt spår mm mm....

Samma sak. Det är som om det knäpper till i huvudet på honom att "oj jag har en lina då får man inte springa".

Det är kanske inte helt omöjligt? Eftersom han aldrig får springa annars när man tex leder i grimskaft och han ska hålla sig bakom?

Men andra hästar kan ju skilja på det och longering?? :cool:
 
Sv: vill inte galoppera i lina

Hmm... Tömkör inte så ofta och när jag tänker efter så kan jag inte minnas att vi har provat galoppen OM vi har gjort det....

Får ta och prova... Ska ta hjälp av en kompis i fall som är mycket bättre än mig på att tömköra... Gått kurser och grejer..
 
Sv: vill inte galoppera i lina

kan hästen galoppera när du sitter på??
har den kunnat galoppera förrut??

annars skulle jag misstänka att den har ont...
 
Sv: vill inte galoppera i lina

så fort jag kopplar bort linan och löslongerar så galopperar han utan problem och även när jag sitter på...
 
Sv: vill inte galoppera i lina

för att du kunde galoppera uppsuttet men inte på lina....
då skulle jag prova att kombinera dom två....
 
Sv: vill inte galoppera i lina

Kanske tycker det är obehagligt med trycket av linan som ju trots allt "drar", bara med sin tyngd i sig - oavsett om man tycker att man inte har så mkt kontakt osv. Skulle aldrig aldrig longera i galopp med lina i bettet, det drar för mkt i dom. Men även om du använder grimma, kan det vara obehagligt då linan restrikerar som sagt.

måste han galopperas i lina?

Mvh/M - som aldrig longerar på lina ö.h.t då hon tycker det ger mkt litet. Tömkör eller löslongerar istället.
 
Sv: vill inte galoppera i lina

det har du rätt i... känner jag hästen så bra som jag tror så tror jag dock att han kommer kunna galoppera utan problem om jag sitter på och ger kommando.

kan ju vara ett bra sätt att lära honom att det inte är nån fara annars...


macken: Nä han måste inte kunna galoppera i lina men det vore ju bra om han i alla fall kunde göra det av vilken anledning somhelst.
 
Sv: vill inte galoppera i lina

Många stora hästar har svårt att balansera sig i galopp på en snäv volt i lina. De hittar balansen bättre när de är lösa eller har ryttare, och slipper linan som drar dem innåt (och som gör att hästen vill ställa sig utåt för att behålla balansen). Jag skulle föreslå löslongering tills hästen blir så stark att den klarar av att hitta balansen på en mindre volt. Själv tycker jag longering är meningslöst i de flesta fall. Behöver hästen springa av sig släpper jag den lös, och kommandon lär den sig lika lätt under löslongering.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
983
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 179
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 200
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 150
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp