Vill inte ha...

F

fantastic

Hade en tråd för nån månad sen om min dotter som vägrade äta ersättning. Var då i en jobbig växtperiod och hungrig hela tiden, efter flera försök gav jag upp och ammade henne istället konstant hela tiden. Men det gick över efter några veckor och hon började då äta som vanligt.

Nu till problemet... Är nu över 6 månader och jag skulle vilja börja med välling men hon VÄGRAR! Tycker det är super äckligt :crazy: vad göra?

Hon dricker vatten ur nappflaska så det är inte flaskan hon vägrar.
Problemet är också att hon tidigare sovit mestadels hela nätter men nu sen nån vecka tillbaka vaknar hon 4 och ligger och tuttar på mig tills halv 8 då vi går upp. Hon somnar absolut inte om utan tutte. (Tar INTE napp...)

Nån med bra tips? :laugh:
 
Sv: Vill inte ha...

Tyvärr inga tips att ge. Jag har exakt samma problem dock, så jag väntar med spänning för att se vad du får för svar.:)

// Anna
 
Sv: Vill inte ha...

Välkommen i klubben.:D
Idun är snart 10 månader, och anser fortfarande att välling, ersättning och bebisgröt är störtäckligt. Min fiberberikade havregrynsgröt tycker hon dock är smaskens, när hon får dela tallrik med mig...
Tycker om all mat som vi äter, men i små mängder. Mätt har hon aldrig blivit på annat än bröstmjölk. Ratar också napp, men dricker vatten i flaska. Det går väl över tills hon gifter sig. Ammar fortfarande kanske fyra ggr/natt, och hela dagarna.

Mitt tips är: Gilla läget.
 
Sv: Vill inte ha...

Hej
Min flicka ville inte heller ta vällingen först. Vi fick tipset att ge henne den lite kallare och det funkade. kan tänka mig att dom helst vill att den ska vara kroppstempererad - som mammas mjölk.
Kan ju vara värt att prova om du inte har testat det innan.

Lycka till
 
Sv: Vill inte ha...

Våra barn har inte heller gillat välling. Men till den första sonen hittade vi till slut en sort som funkade: Hipps majsvälling.

Andra sonen (nu åtta månader) vill inte ha någon sort.

Båda våra barn började sova sämre efter 5 månader. Men jag valde att inte börja nattamma i alla fall. Minsta sonen tar numera napp, så han sövs oftast om ganska enkelt med napp och ligga nära.

Första sonen kunde ligga vaken i upp till två timmar mitt i natten. Vi sjöng för honom och buffade. Alltid samma vaggvisa. Efter ett tag började han koppla ihop den sången med sömn. Dagtid använde vi en CD med samma sång.
 
Sv: Vill inte ha...

Jag ammade min son helt och hållet tills han var 6 månader...Ville sen börja med ersättning då jag började känna mig irreterad av att alltid amma honom (jag vet sjukt men jag ville verklgen inte och mådde dåligt över att jag blev så uppretad när han bara ville ha mat), försökte med ersättning men han tvärvägrade, pappan försökte mata honom-gick inte...
En kväll var min vännina med sambo och dottern som är 1 månad äldre än min son på besök, det var dax för sonen att sova så jag gick och la honom och började amma honom och efter 40 min somnade han och jag gick ner igen.
2 min senare vaknar han och vägrar somna om om han inte fick ligga och sutta på mig.
Jag blir upprörd och börjar gråta och vänninan frågar mig
-varför ger du inte honom ersättning om du inte orkar amma honom varje gång?
Jag svarar att han tvärvägrar, hon ber om att få prova.
-visst gör du så svarar jag.
Ungen äter upp hela flaskan i hennes famn och somnar som en stock och efter det var det inga problem med ersättning eller välling.
Även fast jag fortsatte amma både morgon och kväll tills han var 11-12 månader.
Luddigt förklarat men hoppas du förstår.

Amma henne en liten stund och prova sen med att någon annan ger henne ersättningen eller vällingen och gå själv ut ur rummet.
Det funkade inte med pappa som matade för vår del, antagligen för han visste från början att han inte brukade få mat av honom.
Senare när han tog ersättning/välling spelade det ingen roll vem som matade.

Du kanske även kan försöka smyga in vällingen genom att börja amma, smuggla in nappflaskan i mitten av matstunden, typ dra bort bröstet lite och in med nappflaskan.

Tänk på att inte försöka få henne att ta vällingen om hon är jätte hungrig för då blir de oftast bara upprörda och vill ha bröst och mamma närhet ännu mer.

Min son ville bara ha nestles NAN.
 
Sv: Vill inte ha...

Rasmus tycker int eheller välling är någon höjdare men han tycker gröt är supergott (de har han ätit sen han var 3½ månad)

När jag var bebis tog jag aldrig nappflaska, utan när min mamma slutade amma så fick jag välling i kopp och de gick jätte bra.
 
Sv: Vill inte ha...

Börja med något annat än välling! Vår son tyckte inte heller om välling i början. Vi startade med gröt. Efter ett tag lessnade han på havregröten och då gick vi över till smaksatt gröt (fruktsmak). Det ska dessutom vara ett specifikt märke.

Senare introducerade vi välling igen och nu gillar han det.

Man får helt enkelt prova lite olika varianter/smaker och kanske vänta någon vecka och sen prova igen. osv. Så är det med alla nya smaker för barn. Även puréerna.
 
Sv: Vill inte ha...

Som många andra redan svarat är det kanske bara att gilla läget. Min son kunde äta ersättning om jag inte var hemma, och började inte med välling förrän efter jag börjat jobba-han var ett år då.
Vällingen ratades tills den svalnat till rumstemperatur. Bäst är den om den är kylskåpskall eller som isvatten, än idag. Kanske för att inte förväxlas med den ljumna bröstmjölken.
Så länge man har gott om mjölk och vill amma är det enklast att fortsätta med det.
Jag slutade nattamma när sonen var 14 månader, när han förstod att även om vi sov bredvid varandra i sängen så ammar man inte. Man ammar på nedervåningen (vi sover uppe) och vi är inte där på nätterna. Förvånansvärt smidigt.
Lycka till!
 
Sv: Vill inte ha...

Det där med kall välling ska jag pröva - hon tycker ju nämligen att kallt vatten är gott. :idea:
 
Sv: Vill inte ha...

Gröt tycker hon inte så mycket om heller... Därimot gillar hon smakisar av det mesta annat som finns.

Hon verkar mycket väl medveten om att jag försöker byta ut tutte mot annat :p just de grejerna ratar hon totalt.
 
Sv: Vill inte ha...

Mina små gillade inte heller välling i början (ersättning gick dock bra). Vi löste det enligt "trägen vinner-konceptet", d.v.s. erbjuda litegrann varje dag. Till slut var de väl riktigt hungriga en dag och då de vant sig/känt igen smaken så gick det plötsligt ner.

Det är det som är fördelen med små barn, vänjer de smaklökarna så börjar de gilla det till slut.
 
Sv: Vill inte ha...

Lite kl...

Några tankar kring detta med att gilla läget.

Jag kan berätta en historia om en liten kotte som fått bröstmjölk i 5½ månad, absolut inget annat förutom vatten kanske.

Kom till oss, skulle avvänjas från att ammas. Mamman tröttnade på att amma hela tiden och kotten hade aldrig haft en napp i munnen.

Vad göra? Gilla läget var inte att tänka på utan kotten måste få i sig mat.

Vad gör jag? Desperat sätter jag mig i bilen mitt i natten med en flaska ersättning, kotten skrek i en halvtimme innan han tog flaskan, men efter det så tog kotten flaskan utan problem.

Nu är detta en extrem historia som inte är så rolig eftersom det fanns stor inkompetens bland personlen som "hjälpte" mamman och barnet innan de kom till oss.

Det jag vill säga är att ibland orkar eller kan man inte "gilla" läget och då får man ta till metoder som man kanske inte egentligen tycker är okej men vad ska man göra när amningen inte fungerar, ska avslutas eller att man helt enkelt inte orkar mera?

Men vill ändå skänka en tanke till alla ammande mammor där ute, jag orkade själv inte amma mer än 6 veckor, mjölken räckte inte och jag tynade bort. Maken tog över mycket av matandet, fungerade jättebra!

Prova att låta någon annan mata är mitt råd i detta långa inlägg.

Lycka till!
 
Sv: Vill inte ha...

Hon verkar mycket väl medveten om att jag försöker byta ut tutte mot annat :p just de grejerna ratar hon totalt.

De rekommenderar ju att i början amma före eller efter målet med mat/smakis. Hur du nu än gör idag kanske du kan prova att byta just amningstillfället i samband med vällingen?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 433
Senast: Mabuse
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 502
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp