Vill inte longera åt vänster

Malva.......

Trådstartare
Hej! Jag har ett problem, min nya häst vill inte longeras på väster tygel, jag har provat olika kombinationer på hur jag fäster longerlinan och jag har provat longera i grimma. Och det går bra på höger tygel men inte på vänster, då går hon bara in o försöker smita. Nån som har tips?🧐
 
Hej! Jag har ett problem, min nya häst vill inte longeras på väster tygel, jag har provat olika kombinationer på hur jag fäster longerlinan och jag har provat longera i grimma. Och det går bra på höger tygel men inte på vänster, då går hon bara in o försöker smita. Nån som har tips?🧐
Finns det ingen duktig tränare som kan hjälpa dig? Att longera rätt är svårt.
 
Hej! Jag har ett problem, min nya häst vill inte longeras på väster tygel, jag har provat olika kombinationer på hur jag fäster longerlinan och jag har provat longera i grimma. Och det går bra på höger tygel men inte på vänster, då går hon bara in o försöker smita. Nån som har tips?🧐

Ta hjälp av någon rutinerad om du är osäker. De flesta hästar hanteras mest från höger sida, så är din häst inte van att longeras yttrar det sig tydligare åt vänster.
 
Ta hjälp av någon rutinerad om du är osäker. De flesta hästar hanteras mest från höger sida, så är din häst inte van att longeras yttrar det sig tydligare åt vänster.
De flesta hästar hanteras väl ändå mest från vänster sida? Leda till vänster, sadling och uppsittning från vänster, täckesgjordar till vänster osv.
 
De flesta hästar hanteras väl ändå mest från vänster sida? Leda till vänster, sadling och uppsittning från vänster, täckesgjordar till vänster osv.

Ja - jag skrev tokigt 😱
(Multitasking är ingen bra grej)

Med hästen hanterad mest åt vänster, om den är grön, kan det vara svårt att få den bort från människan åt vänster - den vill gå in och ”luta sig” åt vänster.
 
Ja - jag skrev tokigt 😱
(Multitasking är ingen bra grej)

Med hästen hanterad mest åt vänster, om den är grön, kan det vara svårt att få den bort från människan åt vänster - den vill gå in och ”luta sig” åt vänster.
Det köper jag helt däremot ;)
 
Du behöver en longerpisk och så behöver du arbeta rätt med din kroppsposition och ditt kroppsspråk. Men framför allt behöver du lära hästen vad den ska göra. Börja på en liten volt och lär den att gå undan när du pekar mot sadelgjordsstaden med pisken. Den är din innerskänkel och har man en sådan är det tusen gånger lättare att hålla ut hästen på en volt. Vad gäller din kroppsposition är sadelgjordsstaden neutralläge. Hamnar du framför är det lätt att du bromsar hästen eller får den att vända. Hamnar du bakom blir du pådrivande.
 
Köpte en unghäst för några år sedan, hon betedde sig så. Sprang jätte fint åt vänster men blev jätte stressad i höger och ville bara vända åt andra hållet. Trodde det var ”unghästfasoner” men det visade sig vara ordentliga skador i bakbenen. Framförallt i höger bak och hästen fick tillslut somna in.
Så fortsätter problemen så är mitt råd att kolla upp hästen hos veterinär.
 
Om du är säkr på att det inte är skador och smärta så får du helt enkelt lära den.

I ridningen säger man att om det inte funkar i skritt funkar det inte nån annan gångart helelr. Tänk lika i logeringen. ongera i skritt med kortare lina och kräv full koncentration på dig. Regelbundna halvhalter och tempoväxlingar. Halter och igångsättningar. Kan tänka mig att de4t såsmåningom inte spelar den minsta roll vilket varv den går i. Lär den byta varv ute på spåret och byt varv ofta ofta.

Longering är jobb. Inte att jogga runt i slak lina och titta på annat.
 
Du behöver en longerpisk och så behöver du arbeta rätt med din kroppsposition och ditt kroppsspråk. Men framför allt behöver du lära hästen vad den ska göra. Börja på en liten volt och lär den att gå undan när du pekar mot sadelgjordsstaden med pisken. Den är din innerskänkel och har man en sådan är det tusen gånger lättare att hålla ut hästen på en volt. Vad gäller din kroppsposition är sadelgjordsstaden neutralläge. Hamnar du framför är det lätt att du bromsar hästen eller får den att vända. Hamnar du bakom blir du pådrivande.

Hon är väldigt rädd för pisken😕
 
Hon är väldigt rädd för pisken😕

Där har du ett problem. Hästen skall inte behöva vara rädd för pisken. Jag hade börjat med att träna bort det, och sedan brukar jag börja våra unghästar på longeringen med att jag har ett långt grimskaft och går lite i sidled bredvid dem som när man leder, fast med pisken i den hand som ramar in baken. Och sedan allt eftersom de vågar gå framåt ökar jag avståndet så de går mer självständigt runt mig. Jag befäster också smackningar och signal för stopp ordentligt när jag leder, så jag kan använda rösten för att hjälpa dem förstå uppgiften.
Det låter som att din häst inte riktigt förstår eller är trygg i uppgiften, och att ditt kroppsspråk då inte är tydligt nog och bromsar istället för att visa ut hästen. Att det går i andra varvet har troligtvis att göra med vilken sida hästen är stark i.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
707
Senast: Caoimhe
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp