Vill inte lyfta bakbenet

S

sante

Jag har en islandssto som är 6 år ,ej inriden.Fick hingstföl för 1,5 års sedan, hade en svår förlossning. Problemet med högrabak började i maj 03 när jag kratsade hennes hovar.Veterinären gjorde böjprov på henne som visade ingen förändring.Det kunde vara bra för henne att gå i backarna och stärka ben muskulaturen sade vererinären.Skickade henne till Brösarps backar som ligger i Skåne där gick hon bland 30 tal islandshästar.Efter en månad åkte jag ditt för att kolla hennes hovar men då ville hon inte alls lyfta högrabak, efter 1.5 timme gav vi upp och åkte hem.Samma procedur gjorde vi under 5 månaders tid men utan resultat. Hämtade hem henne i slutet av september.Vid verkning av hoven var vi tre man.Röntgade henne i Stenestad men röntgen visade inget.Nu väntar jag på en equieterapeut som kommer på tisdag.Vill gärna komma i kontakt med någon som har liknande problem med sin häst.

Jessica och Tindra
 
Detta är inget ovanligt fenomen, särskilt inte på ston som har blivit betäckta och fölat. Jag antar att betäckningen skedde genom hand eller fribetäckning, och ibland vill det sig illa att stoet får sig en smäll i höft och bäcken.

Troligen hände något under betäckning, detta visar hon ju inte minst med att få en jobbig fölning. Vänta in eran ET och hör vad h*n har att säga, ni kan säkert få hjälp som är värdefull för både häst och ägare. :)
 
Tack, det fick mej att tänka efter att det kan mycket riktigt vara så.
Vi får se vad ET har att säga, hoppas att hon hittar något så man vet vad problemet ligger, tack igen!

Jessica och Tindra
 

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 994
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Min häst har fått för sig att det är en dålig idé att lyfta bakhovarna. Det har pågått i tre dagar nu, brukar stretcha honom varje dag i...
Svar
8
· Visningar
2 178
Senast: Buck
·
Hästvård Blir inte klok på min häst. Köpte honom från ridskola dec -02 med pålagringar vf men ohalt vid böjprov. Vet tyckte inte att...
Svar
15
· Visningar
2 616
Senast: majja22
·
F
Träning Martinique & Tea - genom eld & vatten Vi köpte Martinique den 9:e juli 1999. Hon var den första och enda hästen vi åkte och tittade på...
2
Svar
29
· Visningar
2 158
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp