Vill inte lyfta bakhovarna

Praefatio

Trådstartare
Min häst har fått för sig att det är en dålig idé att lyfta bakhovarna. Det har pågått i tre dagar nu, brukar stretcha honom varje dag i samband med hovkratsningen och det har aldrig varit några problem, han gillar det tvärtom. Låter honom stå lös i stallgången vilket aldrig har varit några problem, han står snällt kvar oavsett vad som händer runtomkring. För mig är det viktigt att han får stå löst eftersom han inte blivit helt snällt behandlad av sina gamla ägare, när han kom till mig var han rädd för folk och även om han är helt kolugn i alla situationer från marken nu så vill ajg att han ska känna att han kan gå sin väg om det blir obehagligt - han har hittills inte tagit chansen eller försökt komma undan sedan han började lita på mig.

Men nu har han börjat fjanta sig när jag ska lyfta bakhovarna, vill inte att jag ska komma åt dem utan flyttar bakdelen när jag ska komma åt. Han är alldeles lugn och står kvar på samma punkt med frambenen (skitsnygg framdelsvändning :grin:) och ser oberörd och glad ut som vanligt, men det blir ett jäkla dansande. Han är inte halt och han blev grundligt genomgången av en veterinär utan anmärkningar för en knapp månad sedan, tänderna är nyraspade och han är genomgången av en ET för inte längesedan så jag har mycket, mycket svårt att tro att det har med smärta att göra. När jag band upp honom i stallgången idag för att se om det gjorde någon skillnad så lät han mig snällt ta upp hovarna och stretcha och kratsa helt utan att bråka, visade inga tecken på smärta eller obehag.

Vad sjutton pysslar han med? :crazy: Hur mycket tycker ni att jag ska bråka med honom om hans bakhovar? Ska jag välja den enkla vägen och binda upp honom när det är dags för stretchingen?
 
Sv: Vill inte lyfta bakhovarna

Men menar du att du stretchar honom KALL? jag menar på att risken för att det blir för mkt är större när hästen är kall, kanske hände det något sådant? Bristning?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte lyfta bakhovarna

Jag har blivit upplärd att stretcha direkt efter borstning, är det fel? :crazy: Kan tilläggas att stretchingen går ut på att helt enkelt lyfta framhoven 30-40 cm uppåt och sträcka ut framåt (eller rättare sagt, slappna av så att benet blir utsträckt). Samma med bakbenen, då bakåt istället såklart.

But I hear you, borde jag värma upp honom först? Känns som att jag missat något basalt och gjort bort mig nu.
 
Sv: Vill inte lyfta bakhovarna

Med "stretcha" tog jag förgivet att du menade att töja ut en muskelgrupp till dess maximala kapacitet för dagen och hålla kvar i ca 1 min. Annars blir det ju bara att "hålla" i benet. Om man ger sig på streching så måste man veta vilken grupp man stretchar, annars kan det bli att man orsakar bristningar eller sträcker sönder en muskel, led etc. En del påstår att man kan stretcha även en kall muskel, men jag själv tar avstånd från det, dessutom ska man veta vad man gör, så stretcha för guds skull inte en kall häst :P Musklerna måste vara väl uppvärmda innan! Kolla dessutom så du vet vilken grupp du stretchar
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte lyfta bakhovarna

min häst ville inte lyfta framhovarna i somras efter kotleds inflamationen på båda fram:(
jag mutade henne med godis och tricktränade henne varje dag i 3 veckor (lyfta alla benen på komando ), sen gick det :)
nu så kräver hon dock en tuss hö eller en morots bit per ben ibland när man ska kratsa.

massera benen istället för att lyfta så att han glömmer bort att gå undan. massera först alla benen och lyft sedan frambenen och kratsa, sen så masserar du bakbenen och lyfter och tar det värsta av smutsen, håll inte benet så länge och följ med benet ner, släpp inte. massera sen mer.
trick träna, stå vid huvudet och peta(mjukt) med en longerings pisk på bakbenet och säg "upp" tills han lyfter det, beröm massor och ge godis, repetera flera gånger på alla benen. (var bara försiktig så att han inte blir för hagalen och vill ha godis direkt (min har tröttnat på det tricket nu och blir sur om hon inte får godiset först. använd klicker om du inte vill ha godis, eller bara beröm))
 
Sv: Vill inte lyfta bakhovarna

Nej, i så fall är det inte streching per definition vi sysslar med, det här är mest för att träna tillit. Det krävs mycket av honom för att han ska våga slappna av när jag håller hans ben utsträckt. Ska dock ta åt mig och börja med samma övningar efter att vi aktiverat oss istället, efter promenad osv istället för innan!
 
Sv: Vill inte lyfta bakhovarna

Åh, jag hoppas verkligen inte att det är någonting sånt... Jag har dock svårt att tro det, med tanke på att han som sagt precis är genomgången eftersom vi misstänkte smärta (som visade sig sitta i tänderna). Mutar med godis gör jag redan, men han vet reglerna så han är inte hagalen ;) Tack och lov... Massera är en bra idé. Trickträning har vi hållt på med, det har hamnat lite i skymundan nu när vi fått massa andra roliga markarbetesövningar men det är kanske en idé att börja klicka igen, han gillade det.

Idag så var det dock faktiskt inga problem. Jag vet inte om det "lossnade" i huvudet på honom när jag fick lyfta igår, men idag så lyfte han snällt alla hovar när jag skulle kratsa. Han blir väldigt lätt sån, han får för sig någonting och blir dunderforcerad men så plötsligt så lossnar han och då är det som att problemet aldrig har hänt. Det brukar hjälpa att ha tålamod vänta ut när han blir sån.
 
Sv: Vill inte lyfta bakhovarna

Precis! 20 min räcker för att få en frisk häst hästen redo för lite stretch! Dessutom tycker hästar (när hästen väl hajjat poängen) att det är så skönt att få sträcka ut musklerna när de är som mjukast!
 
Sv: Vill inte lyfta bakhovarna

min häst får ofta sånna underligheter för sig^^ ibland när det regnat mycket så vill hon inte gå ut ur stallet på morgonen, och när man tränat på ridbana så att hon fått jobba ordentligt så vill hon inte gå in där dagen efter, även om man bara ska in och hämta pallen för att kunna hoppa upp:P
och när man tränat kondition på åkern 2-3 dagar så vill hon inte gå dit på en vecka efteråt.
pollan ska alltid vara tvärt emot, även om hon älskar att jobba och gallopera ute så vill hon inte att jag bestämmer exakt hela tiden.
men hästar utan egen vilja är för tråkigt^^ envisa surtanter är min typ av häs^t:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 930
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 813
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 693
Senast: Fibusen
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp