Vill inte vara ensam

B

benjamin

Vår nya ponny vill inte vara ensam i stallet eller i transporten ifall kompisen lämnat den. Det är lite problematiskt eftersom vi bara har två ponnisar och ibland motionerar man ju en i taget. Dessvärre blir han helt panikslagen och hoppar över frambommen på transporten och idag hoppade han över boxväggen när han blev ensam istallet. :cry: När han är med sin kompis så är han KO LUGN även om han varit panikslagen sekunden innan när han inte var nära honom. Helst vill han stå i samma box som kompisen.
Vad ska jag göra? (Jag kommer ställa över honom i en box med högre väggar.) Finns det hästpsykologer? :confused:
 
Det bästa hade varit att ställa honom i en utbrytnings-säker box med en hög med hö och låta han stå där tills han själv kommer på att han inte dör av att vara själv en stund.
 
min ponny blir något orolig och förbannad på oss om vi låter henne stå ensam i boxen eller transporten men hon gör inget mera än att sparkar me frambenet i transporten. håller med om att ni borde ställa honom i en utbrytningssäker box för att vöertyga honom om att det inte är farligt.

hur lyckas han hoppa över bommen i transporten? går den att sätta högre upp så borde ni göra det..
 
min ponnu beter sig oxå så där å vi har bara fyra små saker hemma så hon får ju vara ensam lite då och då å de tycker hon inte om alls, hon står bara å fjantar sig, om man tar ut henne sist på morronen så står hon å stegrar sig å håller på och om man har lämnat dörren öppen så hör man desutom en hel del konstiga ljud inneifrån, men så fort man kommer tillbaka in i stallet igen så blir hon hur lung som helst. samma sak i hagen fast då springer hoin runt en massa istället oxå. hon har väll blivit lite bättre nu men det är inte mycket, så jag tycker att du ska träna honom att få vraa ensam börja med bara korta stunder å öka seddan på och använd dig då utav det där andra förslaget med hö oxå så ska det nog gå bra.
min beter sig mestadels så där för att hon kommer ifrån ett stort stall och gick i en hage med många hästar så hon är helt enkelt inte van vid att vara ensam.
 
I vårt stall är det tre hästar. Två rids och en är en gammal(31 år) welshponny som inte rids längre. De gånger man rider i sällskap blir han ensam kvar och står han i stallet blir han galen och bara står och skriker efter oss. Om han däremot får stå i hagen är det inga problem då ser/hör han vart vi tar vägen.
 
Hur reagerar ponnyn om du eller nån annan är där med honom?
Att dom har fullständig cellskräck är obehagligt! Att stänga med högre boxväggar löser inte ponnys skräck.
Stackars ponny. :cry:
Har ni provat att låta dom vara i från varandra korta, korta stunder? Leda in och ut ur stallet, in och ut...
 
Det är rätt vanligt att hästar blir osäkra när de kommer till nya ställen och får nya vänner. Då vet de inte vad det är för ställe och vill helst hänga med sin kompis. Det kanske tar lite tid, undertiden, åk med båda hästarna för att inte skapa någon vana.
 
Araben som bodde hos mig var stirrig i boxen när han blev själv och gick mot dörren om och om igen trots att den var stängd. Han var 18 år och det hjälpte inte att försöka "lära" honom att stå själv inne. Han lugnade inte ner sig och för att inte skada sig fick han gå i hagen när han blev ensam. Då var han lugnare även om han sprang en hel del så bedömde vi att risken för skador blev mindre där.
 
Det är bara att träna, och ta tiiid på sig.

Jag har också bara två hästar (för det mesta iaf *s*) och ibland stöter man på exemplar med separationsångest. Unghästen hoppade boxväggen om valacken så bara gick ut genom stalldörren (men hon fortfarande såg honom) i början.

Jag höjde upp boxväggarna, och så tog jag valacken och gick precis så långt att stoet blev oroligt. Där stannade vi, och stod i någon minut i början innan vi gick tillbaka. Sen stod vi lite längre nästa gång, och när stoet var hyfsat lugn så flyttade vi oss lite längre bort etc.

Tog en månads daglig träning, sen skrek stoet och snurrade i boxen lite när han försvann men ställde sig sen och åt.

Var inga problem ute heller efter det.

VISSA hästar är lugnare om de lämnas i hagen istället för boxen förresten, men prova med försiktighet i början!

Och, tänk på hur oroade föl är i början när de ska vara från modern, vuxna hästar kan knyta an minst lika starkt till varandra. Så ha förståelse och tålamod och ta det långsamt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 788
Senast: Gumman123
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 030
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag har några tränare jag ska prata med live också, men tänkte kolla vad buke säger också :) Vi har en islandskorsning på 12 år som vi...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: KrullTroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp