vill inte volta!

T

tuddeomudde

Behöver tips och ideer om vad man kan hitta på.
Vi har en treåring som totalvägrar att volta. Hen ser ut som en rund miljon i bakvarven men sen är det bara stopp.
Han är riktigt genomkollad och är helt fresh. han kan vända upp ibland, men när han ska till voltningen slår det helt runt i huvudet, han studsar på stället, backar och reser sig. Om man lyckas få in honom i volten och ta rygg där så brukar det funka, problemet är att få kuskar vill sitta kvar så länge (förståeligt nog).Har även provat att rida honom på banan en vardag, men samma sak igen. Går jättebra en stund... Det är precis som om han får en blackout. Hemma är han jättefin att köra och om han trilskas så är det bara att tjata ut honom. Vad gör man??? Han blir ju helt hysterisk...
 
klarar den att volta hemma då??och om man provar voltaaåt "fel håll" på banan??
Jag hade en dylik häst en gån, den "satt fast" mellan sista revbenet och höften ungefär....hade fått en ordentlig knork där...vi lös gjorde och hästen voltade som om den inte gjort annat :D....kan nästan till 100 säga att det är nåt som gör ont...men det är bara att ta reda på VAD det är :confused:
 
Jodå, han kan volta hemma, åt båda håll, det är minnsann inga problem då inte. Det enda är att han är lite stelare i höger sida, men det håller jag på att lösgöra i ridningen (tar det lugnt i ridningen än så länge).
(Han är genomkollad av equiterapeut/massör/kiropraktor som kommit fram till samma sak, lite stel i höger)
När han slår stopp på banan så vägrar han att vända åt något håll alls. Han försöker till och med att "köra" näsan i första bästa skylt för att slippa gå framåt. Då blir det lite besvärligt att börja om och försöka igen. :confused:
 
Har hästen alltid varit sådan eller är det något den kommit på nu?

Är det ett nytt beteende så måste den förknippa det med något elände, då är det nog troligt att den ändå har ont någonstans. Är det en hingst? I så fall, är den hingstig (dumt hingstbeteende menar jag), kan den klämma testiklarna? Något obehag i någon form?

Om du tror att den inte har ont eller något sådant så måste den ju ändå förknippa voltningen med något elände, om den är snäll annars menar jag. Om det vore min häst skulle jag nog lämna in den i träning en månad, så hästen fick stå på banan. På detta vis blir det ju till slut vardag för hästen att träna på banan och då kanske den kan komma över problemet. Vitsen är då att varje pass utförs på banan, inte nödvändigtvis med voltning i början, men man kan ju varierande träna i båda varven (beror ju på vilket håll man svänger när man åker ut på banan :smirk:) Tror det kan vara enda sättet, OM hästen är smärtfri förstås.
 
I mina öron låter det som att hästen blir väldigt stressad och ängslig vilket att de kan regera såsom din häst gör. Jag brukar ge råd inom hästspykologi att tänka på några saker då man stöter på problem. Vilket är problemet? Är det ett fysiologiskt problem, ett relations problem eller ett kommunikativt problem? Sedan frågar jag också tre saker till: Kan hästen rent fysiologiskt det du vill? Jag menar att den kanske har så ont eller är så stel att den inte kan vända till höger tex. Förstår hästen det du vill? Alltså förstår den hjälperna och signalerna du ger den eller ger du kanske två signaler samtidigt vilket är lättare än man tror? och till sist: vill hästen?

Utifrån de grunderna kan man börja träna hästen och försöka få till de som är galet. Man måste gå till botten med problemet. Tyvärr är det ytterst ovanligt att hästen bara är tjurig eller dum och inte vill. Vanligtvis är det ett kommunikativt eller ett fysiologiskt problem. Det räcker egentligen att man en gång "gjort fel" och bestraffat hästen då den egentligen skulle belönas. Nu menar jag inte bestraffning i den benämningen hugg och slag men att man gett otydliga signaler i volten, kanske dubbla signaler samtidigt som det kanske varit trångt och hästen inte riktigt förstått.

Eftersom du kollat upp hästen så antar jag att det sitter i huvudet. I mina öron låter det som att den blir stressad. Stress syns inte alltid utåt på alla hästar, den kanske verkar lugn som en filbunke men är oerhört stressad inombords. Det låter som att hästen inte riktigt förstår och blir stressad att göra fel. Hästen kanske är ängslig för att vända upp för att den en gång i sitt liv gått in i väggen rejält och kopplar ihop det med att inte vilja volta för då måste man springa.

Vi har nu en tvåårsmärr med ett vanskligt humör samtidigt som jag vill kalla henne lite trögtänkt. I början på året skickade vi henne i proffsträning men fick ta hem henne knappt 1 månad senare för att de inte fick henne att volta, vända upp på rakbanan och till slut varken gå till eller från stallet. Väl hemma igen började jag om från grunden, tränade henne för hand och visade vad som var rätt respektive fel. Hon är gudomligt snäll och fin att köra så länge hon förstår. Förstår hon inte stannar hon och tvekar men eftersom hon litar på mig då jag säger att hon ska göra så så gör hon det jag ber henne om. Det är bara jag som har kört henne och jag var väldigt orolig då hon skulle gå premielopp då det var en kusk som skulle köra henne. jag var rädd att hon skulle börja stanna och bli stressad ifall hon inte förstår.
Men hon skötte sig kanon, fast kusken sa på en gång efteråt att hon inte alls förstår vad som menas med att springa, hon vinglar och far men litar på den som sitter bakom som visar henne vägen.
mvh jesse
 
Hmmm...VAD gör ni på banan som ni inte gör hemma då??...lyder ju nästa fråga....käkar ni upp hästen hemma, eller har ni längre käk kanske....Det KAN ju ha blivit en stressgrej av det nu, men från första början brukar det ju finnas en anledning, eller så kan nåt hända med nacke/rygg när käken hängs på....har ni provat köra på banan utan käk?
 
Vi hade också en häst som inte riktigt ville volta, vi satte (tvärtemot endel andra med jobbiga hästar) på sulky så hästen fick en mindre vagn att traska runt i och sedan började vi med att slå lugna, stora volter överallt på banan, så hästen fattade att det inte enbart var vid starten han behövde volta... Han har funkat bra sedan dess, är fortfarande väldigt svår om han har andraspår men annars har det ordnat sig bortsett från att han blir stressad när han är mitt i smeten och får hästar runt omkring sig när starten går.

Att inte ge upp kanske är det bästa, prova att rida honom hemma, träna dressyr med honom så han jobbar i trevlig form och gå ut på banan och rid och slå volter precis som på ridbanan... Lycka till.
 
Det är precis som om han får en blackout. Hemma är han jättefin att köra och om han trilskas så är det bara att tjata ut honom.

Om han är så stressad till den grad att det låser sig, så skulle jag personligen inte "tjata" något som helst, eftersom det i mina ögon endast förvärrar stressen, men det är inte säkert att hästen lider primärt av stress utan att det finns en fysiologisk orsak i grunden.
*
Jag har en som inte kunde svänga eller volta. Vi har jobbat mycket med löslongering, markarbete och tömkörning. Skritt i serpentiner, volter och krumelurer. Han kan i dag ta några samlade travsteg också, troligtvis hela volten, men han får inte springa hela varvet runt med vagn ännu. Jag vill att det ska ta tid. Han har en ofattligt fint musklad rygg. Men det tar tid.

Ridningen väntar jag med tills nästa år, eftersom jag inte vill belasta ryggen och få honom att lägga onödig vikt på framdelen.
 
Han började med det här beteendet som 2: åring men då var det all träning som var pest. då var det precis som du säger en testikel som kom i kläm. Efter kastrationen blev han bättre men inte helt bra (psykiskt).
Dessvärre har han precis kommit hem från 10 månaders proffsträning på bana (har hoppat bort alla förturerna under tiden). Nu är han jättesnäll i konditionskörningen hemma men funkar inte på banan.
 
I mina öron låter det som att den blir stressad
Det är så jag har förstått honom oxå. Som jag nämnde tidigare så har han varit borta i 10 månader i proffsträning. Jag vet inte vad han lärt sig annat än att ha respekt för sin tränare (ingen annan fick nämligen köra honom). Tyvärr så kör vi inte själva i lopp utan jag har bara ridit honom på banan. Han förstår mycket väl vad vi vill så länge han inte jagar upp sig, men när han blir så här så glömmer han allt han lärt sig. Han är absolut inte dum på nå't vis utan mer som en förvirrad tonåring. Jag misstänker att det här kan ta tid, men det är han värd.
 
VAD gör ni på banan som ni inte gör hemma då??...
Det är det jag försöker komma på. Vi kör både med o utan käk hemma och har provat båda delarna på banan (utan käk kär han huvet mellan frambenen och hoppar i loppen) han går med lång käk utan pinne.
Han gick provlopp här hemma före sista starten och då gick han hur fint som helst, se'n blev det tisdag och med samma utrustning, kusk osv, så var det helt plötsligt stopp. Vi lyckades lirka honom ner till volten och då följer han med de andra hur fint som helst, den gången ville han inte mer utan bröt ut och hoppade (det klandrar vi honom inte för).
Nu gick han provlopp idag igen med öppet huvudlag och annan kusk. (Han har haft helstängt för att inte bryta ut mot grindarna, men vi måste ju göra nå't och det stängda verkade störa honom.) Det gick rätt bra i voltningen, men han vinglar mot utgångarna. Det säger nu inte så mycket eftersom han var väldigt lugn hela da'n och då brukar det ju funka. Börjar undra om det är en enmanshäst som behöver en kusk han kan lita på till 110%. Vi ska fortsätta med provloppen och bara låta Fredde köra honom och se vad som händer.
 
Om han är så stressad till den grad att det låser sig, så skulle jag personligen inte "tjata" något som helst
Han blir aldrig så stressad hemma, men han kan bli lite vrång, men då sätter jag mig tillrätta och klargör att antingen går vi dit jag vill, eller så går vi inte alls. Efter ca 20 sekunders betänketid så brukar han finna sig i det och gå åt "rätt håll".
Det är bara på banan han få blackouter och det skulle aldrig falla mig in att pressa en så stressad häst.
Ridningen har vi börjat med så tidigt därför att det har varit nödvändigt, (Det är väldigt spännande att sitta i vagnen när han studsar baklänges in i en tall.) Men som du säger, det får gärna ta tid.
 
Har ni kollat honom i munnen?

Vi hade en häst som var väldigt speciell att volta för massor av år sedan. Det var vargtänderna som spökade för honom...

/// Ghost
 
Du har nog rätt i att han är stressad och blockerar sig. Du har nog också rätt i att det här kommer ta ett tag innan det är borta. Tyvärr är det nog inte så mycket mer att göra än att "nöta" på, verkligen jobba med psyket, få honom så lugn och harmonisk som det bara går. Är han lugn i sällskap hemma, eftersom han verkar stressa när han ska volta i sällskap? Du ska nog glömma att starta honom på ett tag om han är så stressad så han får blackout, är ju säkert därför han hoppar bort sig också. Min häst voltar inte heller helt korrekt när hon är stressad, men det är inte alls samma problem, grundorsaken är dock ivrig häst som blir lite stressad i sällskap. Henne gjorde det susen med 4 veckors skritt under sadel i skogen, sedan öka på med lite trav osv, då även i vagn. Detta gjorde sig självt då hon varit skadad och det ingick i konvalecensen, men hon blev otroligt mycket bättre, även på bana.

Du känner ju hästen bäst, så du får vara lite kreativ och testa olika sätt att få honom att tagga ner. Men mitt tips är att inte ställa så höga krav på honom, även det att han är vinglig mot utgången osv låter som han inte är riktigt färdig.

Lycka till!
 
här kommer ett plättenkelt tips :D, ge honom räddningsdroppar innan ni far in till banan nästa gång, en halvtimme innan lastning, sen beror det på hur långt ni har , men han kan få när han kommit fram också....dom är faktiskt beundransvärda(oftast) dom dropparna...ingen doping och inte blir hästen slö heller...
 
Hur gammal är hästen nu? Tyvärr är det så som du skriver att det nog till 99% är hästar som har hästägarproblem och inte tvärtom :crazy: . En häst som av någon anledning satt sig i huvudet på kan behöva massor, massor med tid. Antar att han blivit pressad för mycket som unghäst, dessutom med en testikel i kläm, och kommer ihåg smärtan och pressen från banan att måsta springa.

Samtidigt vill jag varna för en dålig löpskalle?! En riktig klasshäst brukar faktiskt glömma tokigheter och älska att löpa oavsett hur skrämd, pressad eller ont den har haft. Visst, lägg gärna ner tid om ni känner att det är en bra häst men ibland får man faktiskt inse att hästen helt enkelt inte har lust att bli någon travstjärna och får lägga de planerna på hyllan.

Kompisar till mig köpte en 3-årig valack från en proffstränare och provkörde honom då han var i ett försäljningstall. Det var en bana som hästen aldrig varit på och de såg verkligen lysande ut då det körde några bakvarv, hade jättefin trav och verkade positiv osv.

Tyvärr visade det sig att den hästen hade varit med om en olycka som unghäst och blivit lite skrämd och vägrade volta. Ibland hände de att de fick honom att volta i jobb men då de skulle ut i lopp vägrade han och blev som följd av det struken. De skryter ofta över hur bra hästen var men då jag tänker efter såg jag aldrig den trava fortare än 25 och det säger alltså inte särskilt mycket. Hur fort kunde den egentligen gå?? Är det värt att lägga ner all tid och energi i flera år på en häst som kanske ändå bara kan en 18-tid??? Det är väl skillnad ifall man vet att hästen är bra, har gått 13-tider, vunnit flertal lopp osv men utan det kvittot skulle jag bli lite osäker på att lägga ner tid. Nu kom jag med lite negativa rader men ibland måste man ta sig en funderare ifall det verkligen är värt allt jobb?! Hästar finns det ju gott om annars..

Och så lite positivt..Det är ju det här med respekt. Jag anser inte att det handlar om respekt, i så fall är hästen kuvad. Jag anser att det handlar mer om ett förtroende man får av hästen, att den accepterar sin lägre position och att den visar sin tillgivenhet och förståelse.

Vad jag skulle göra är att hemma träna voltning och följsamhet åt alla de håll och kanter som bara finns. Gärna också vid hand till att börja med. Så småning om skulle jag volta hästen i vagn men fortfarande med dig för hand dvs vid hans huvud. Efter det ligga bakom häst och volta, lagomt dövad för att utestänga vissa störelsemoment men fortfarande så han kan höra dina lugna kommandon. Du kan fortfarande leda honom och ha någon annan som kör. Han måste få förtroende för människan och det måste ni få hans godkännande för. Till slut skulle jag prova volta, fast med din ledhjälp, i ett provlopp där du önskat ett snällt spår osv.

Till sist: En häst med "dåligt huvud" måste vara oerhört bra förberedd. Det kan räcka med att han får ordentligt med mjölksyra, vilket gör väldigt ont och hela kroppen värker, och han kan tappa lusten igen och minnas det dåliga. Så ordentligt tränad är viktigt också. Han måste få ett bra självförtroende och verkligen tro att han är bra. Han får gärna tro att han är bäst..Lycka till!
mvh jesse
 
Det är ju inte särskilt ofta man ser det inom stortravet, betydligt vanligare bland ponnyerna, men har ni testat med ledare i volten? Någon som han har förtroende för?

*försöker komma med ett tips bara*
 
Om hästen både får blackout på banan och studsar baklänges hemma så skulle jag börja om från början, vilket jag gör oavsett...
Träningen blir ju inte effektiv om inte har fullt förtroende för tränaren, inte förstår eller gör det man ber den.
Att ha en häst som måste tänka i 20 sekunder före den kan utföra det man ber om bör få hjälp, enligt min mening. Antingen sänker man kravet eller så utbildas hästen så att den är på det klara med vad som krävs av den.
Precis som med allt annat levande, så är det en kreativ process där hästen behöver uppmuntran för att växa. ;)

Jag köpte en 3 åring som var inkörd, men aldrig tömkörd upptäckte jag av en slump... Hon hade lärt sig att springa så fort hon kunde i vagn och enklare form av voltning, så blev människan nöjd -trodde hon.
Hon har fått börja om, eftersom jag ville ha en häst som förstod mig och mitt sätt att vara -en häst bör även kunna vara lugn och harmonisk. :smirk:
 
Tyvärr så har vi provat en gång redan. Har aldrig sett honom så totalvirrig. (har senare fått höra att det kan slå slint hos vissa hästar av dem). Har oxå funderat på att börja några da'r innan så han vänjer sig och har det i kroppen...
 

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 493
Senast: ghost
·
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
1 927
Senast: cafu
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 604
Senast: Lindi
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp