Vill jag ha två hundar?

Silver Girl

Trådstartare
Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar?

Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på en hund till. Jag började fundera mer på allvar när en kompis fick ta bort sin hund i vintras och jag började tänka på att jag inte vill bli helt hundlös någon längre tid. Jag tror jag skulle deppa ihop helt. Och nästa hund vill jag planera bättre än nuvarande, ha mer koll på ras, uppfödare, linjer m m. Så väntar jag med att börja leta tills min nuvarande är borta kan det ju ta tid och bli något år eller mer utan hund.

Men när jag försöker föreställa mig att en hund till i olika vardagssituationer vet jag inte om det passar mig. Att gå med två, och försöka lära nästa att kunna vara lös när nuvarande inte kan. Träna och sysselsätta två tar väl inte så mycket längre tid, men ändå. Det blir svårare att ha med två på tävlingar och kurser, ha med två burar m m.
Dagis blir dyrare och det tillkommer massa andra kostnader så jag måste spara in på annat. Det är två som kan skada sig eller bli sjuka. Missar jag något mer som kan bli jobbigt?

Å andra sidan skulle min nuvarande kunna visa hur tryggt och trevligt det är på dagis och hos mina föräldrar. Att åska och bilåkande är ofarligt. Att man kan slappa när matte sitter still. Med mera.

Och jag vet inte vilken ras jag vill ha, vilket gör det svårare att föreställa sig att ha två. Men det blir väl en egen tråd om det blir en hund till. Om mina föräldrar ska fortsätta passa måste det dock bli en mindre ras så den inte kan dra omkull dem, de blir ju inte yngre. Ska jag ha en hund till vill jag ha valp senast när min är 7-8 år, sedan tror jag det blir lite för jobbigt för henne. Hon är inte förtjust i jobbiga valpar och unghundar men är en bra och tydlig uppfostrare.

Och när jag skrivit ner allt detta lutar det väl åt en hund till, men måste titta igenom ekonomin noga. Dagis är dyrt!
 
Spontant kan jag säga att hade jag som heltidsarbetare varit beroende av hunddagis för att lösa passning av hund hade jag inte velat ha två hundar, det är dyrt nog med hunddagis för bara en hund, men det beror ju på vad man har för ekonomiska möjligheter såklart, är hunden på hunddagis när man jobbar och sen hänger med mig 99% av tiden däremellan ser jag inga problem med att bara ha en hund.

En annan sak som kan bli jobbigt är om hundarna inte kommer överens. Det är ingen garanti att de blir bästisar och att ha två hundar som man måste hålla isär hela tiden för att de inte ska slåss/gruffa är inte kul.

Kommer hundarna överens och den ekonomiska biten inte är ett problem ser jag bara fördelar med två hundar, ffa för hundarnas egen skull. Sen är det som du säger också ibland en fördel att avverka valpstadiet innan den vuxna hunden hinner bli allt för gammal och trött, det är roligare både för valpen och den vuxna om den vuxna fortfarande är pigg och frisk.
 
Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar?

Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på en hund till. Jag började fundera mer på allvar när en kompis fick ta bort sin hund i vintras och jag började tänka på att jag inte vill bli helt hundlös någon längre tid. Jag tror jag skulle deppa ihop helt. Och nästa hund vill jag planera bättre än nuvarande, ha mer koll på ras, uppfödare, linjer m m. Så väntar jag med att börja leta tills min nuvarande är borta kan det ju ta tid och bli något år eller mer utan hund.

Men när jag försöker föreställa mig att en hund till i olika vardagssituationer vet jag inte om det passar mig. Att gå med två, och försöka lära nästa att kunna vara lös när nuvarande inte kan. Träna och sysselsätta två tar väl inte så mycket längre tid, men ändå. Det blir svårare att ha med två på tävlingar och kurser, ha med två burar m m.
Dagis blir dyrare och det tillkommer massa andra kostnader så jag måste spara in på annat. Det är två som kan skada sig eller bli sjuka. Missar jag något mer som kan bli jobbigt?

Å andra sidan skulle min nuvarande kunna visa hur tryggt och trevligt det är på dagis och hos mina föräldrar. Att åska och bilåkande är ofarligt. Att man kan slappa när matte sitter still. Med mera.

Och jag vet inte vilken ras jag vill ha, vilket gör det svårare att föreställa sig att ha två. Men det blir väl en egen tråd om det blir en hund till. Om mina föräldrar ska fortsätta passa måste det dock bli en mindre ras så den inte kan dra omkull dem, de blir ju inte yngre. Ska jag ha en hund till vill jag ha valp senast när min är 7-8 år, sedan tror jag det blir lite för jobbigt för henne. Hon är inte förtjust i jobbiga valpar och unghundar men är en bra och tydlig uppfostrare.

Och när jag skrivit ner allt detta lutar det väl åt en hund till, men måste titta igenom ekonomin noga. Dagis är dyrt!
Jag som haft både två hundar och ensamhund, kan säga att två har mycket sällskap av varann.

Just nu har jag en papillon och tror att en pappis eller phalene mycket väl kan vara bra sällskap åt en golden. Har dessutom fördelen att i stort sett helt sakna jaktinstinkt och där med lättare att ha lös. Att den i formatet i är "bärbar" gör det lättare :)
 
Jag har fyra :D .
ALLT är dyrare, mat, tuggisar, kurser, vaccinationer, försäkringar x 4.

Att lära en ny hund bra inkallning är ju inte svårare för att du har en till hund (jag förutsätter att denne är kopplad då) anser jag men dels så underlättar det med en individ som är intresserad av dig och att du har lite bra taiming och inte utsätter den för för stark retning innan inkallningen är befäst.

Har du råd och tid vilket egentligen är det viktigaste så tycker jag helt klart att ha två hundar är bättre än att ha en (om du inte har en väldigt utpräglad enmanshund). Löser du allt praktiskt med dagis/hundvakt osv så är egentligen det jobbiga att gå med två i koppel innan man är van och att de triggar varann (skäller en skäller oftast alla) och där hjälper det att ha en äldre stabil hund som kan föra sig.

Vill du köpa en bra hund från bra linjer så får du nog räkna med att uppfödaren önskar att du gör lite hälsotester, kanske en utställning/ext beskrivning och bph och då blir det ju lite extra kostnader första åren. De kan såklart inte tvinga dig men det nog lättare att få det man vill ha om man är beredd på att hjälpa uppfödaren med utvärderingen av sin avel.

Oavsett när du ska ha din hund så skulle jag redan nu fundera över de raser du finner lämpliga, gå med i diverse rasforum där man håller ett litet öga framförallt på om det verkar förekomma sjukdom mer frekvent än vad man tror och om det några hundar som utmärker sig inom det du vill göra med dem osv.
 
Spontant kan jag säga att hade jag som heltidsarbetare varit beroende av hunddagis för att lösa passning av hund hade jag inte velat ha två hundar, det är dyrt nog med hunddagis för bara en hund, men det beror ju på vad man har för ekonomiska möjligheter såklart, är hunden på hunddagis när man jobbar och sen hänger med mig 99% av tiden däremellan ser jag inga problem med att bara ha en hund.

En annan sak som kan bli jobbigt är om hundarna inte kommer överens. Det är ingen garanti att de blir bästisar och att ha två hundar som man måste hålla isär hela tiden för att de inte ska slåss/gruffa är inte kul.

Kommer hundarna överens och den ekonomiska biten inte är ett problem ser jag bara fördelar med två hundar, ffa för hundarnas egen skull. Sen är det som du säger också ibland en fördel att avverka valpstadiet innan den vuxna hunden hinner bli allt för gammal och trött, det är roligare både för valpen och den vuxna om den vuxna fortfarande är pigg och frisk.
Mycket bra tankar.
 
Jag som haft både två hundar och ensamhund, kan säga att två har mycket sällskap av varann.

Just nu har jag en papillon och tror att en pappis eller phalene mycket väl kan vara bra sällskap åt en golden. Har dessutom fördelen att i stort sett helt sakna jaktinstinkt och där med lättare att ha lös. Att den i formatet i är "bärbar" gör det lättare :)
Den rasen finns det tankar på, oavsett om det blir när nuvarande hund finns eller inte. Känns dock väldigt liten när man ska träna, t ex olika heelworkpositioner. Men välja ras är ju nästs steg.
Jag tror inte en hund till behövs för sällskap till min, hennes kompisar finns på dagis.
 
Jag har fyra :D .
ALLT är dyrare, mat, tuggisar, kurser, vaccinationer, försäkringar x 4.

Att lära en ny hund bra inkallning är ju inte svårare för att du har en till hund (jag förutsätter att denne är kopplad då) anser jag men dels så underlättar det med en individ som är intresserad av dig och att du har lite bra taiming och inte utsätter den för för stark retning innan inkallningen är befäst.

Har du råd och tid vilket egentligen är det viktigaste så tycker jag helt klart att ha två hundar är bättre än att ha en (om du inte har en väldigt utpräglad enmanshund). Löser du allt praktiskt med dagis/hundvakt osv så är egentligen det jobbiga att gå med två i koppel innan man är van och att de triggar varann (skäller en skäller oftast alla) och där hjälper det att ha en äldre stabil hund som kan föra sig.

Vill du köpa en bra hund från bra linjer så får du nog räkna med att uppfödaren önskar att du gör lite hälsotester, kanske en utställning/ext beskrivning och bph och då blir det ju lite extra kostnader första åren. De kan såklart inte tvinga dig men det nog lättare att få det man vill ha om man är beredd på att hjälpa uppfödaren med utvärderingen av sin avel.

Oavsett när du ska ha din hund så skulle jag redan nu fundera över de raser du finner lämpliga, gå med i diverse rasforum där man håller ett litet öga framförallt på om det verkar förekomma sjukdom mer frekvent än vad man tror och om det några hundar som utmärker sig inom det du vill göra med dem osv.
Ekonomin måste jag definitivt kolla noga på.
Hälsotester och BPH kommer jag göra oavsett, utställning slipper jag gärna men en exteriörbeskrivning är inga problem.
Välja ras är ju supersvårt, speciellt nu när jag haft hund några år och vet lite mer.
 
Ekonomin måste jag definitivt kolla noga på.
Hälsotester och BPH kommer jag göra oavsett, utställning slipper jag gärna men en exteriörbeskrivning är inga problem.
Välja ras är ju supersvårt, speciellt nu när jag haft hund några år och vet lite mer.

Därför jag tänker att du kanske inte väljer utan går med i forum över tänkbara raser och väljer sen om du får lite grepp om det.. Vi kollade ju ganska brett innan det landade på BC nu senast, funderade både på australian kelpie, working kelpie, en till mas m.fl. raser innan det landade på BC.
 
Fundera också på vad din hund hade tyckt om att bo med annan hund.

Min hund exempelvis ses gärna och leker med nån hund vi känner väl ca nån/några ggr i månaden, men de gånger jag passar en kompis hund ett par dagar märks det att han inte alls tycker det är så festligt. Han har inget emot hunden i sig men det märks att han inte får nått utbyte av att bo ihop med annan hund.

Det får mig att tveka lite inför att skaffa fler hundar samtidigt som jag har honom. Han hade absolut klarat av och inte mått dåligt av att bo med annan hund, men han trivs bäst ensam.
 
Jag pendlar väldigt mycket i hur jag känner kring att ha två hundar. Men främst på grund av deras storlek. Ofta tycker jag att det positiva väger upp det negativa. De trivs oerhört bra i varandras sällskap och jag tycker så mycket om rasen att jag gärna har två. Men det är ibland knöligt. Att fostra valp är inte alltid super roligt, men det är ju en period, innan man får två vuxna förnuftiga hundar :angel:
Jag har ingen förutom min mamma som jag kan lämna båda hundarna till. Skulle kanske kunna ordna hundvakt till de separat men har inga kandidater för det. Det är inte alltid smidigt att åka ensam med barn och två större hundar. En till hund betyder dubbla utgifter, vilket ibland kan bli kännbart.

Att ta två små/mellan hundar är nog betydligt smidigare än att ha två mastiffer dock!
 
Därför jag tänker att du kanske inte väljer utan går med i forum över tänkbara raser och väljer sen om du får lite grepp om det.. Vi kollade ju ganska brett innan det landade på BC nu senast, funderade både på australian kelpie, working kelpie, en till mas m.fl. raser innan det landade på BC.
Menar du facebookgrupper med forum eller tänker du något annat? På facebook tycker jag mest de bra sidorna visas upp och man får ingen riktigt bra uppfattning om hur stor utbredning vissa problem har. Tänker på sådant som rädslor, allergier m m.
 
jag har mest haft 2 hundar samtidigt. Jag tycker det är härligt att de får umgås med fler av sin art.
Jag har dock Papillon. Och IOM att de är så små har det ju varit noll problem att ha med sig två. I värsta fall satte man dem båda i en väska och bära.
Det är ju också enklare att få hundvakt till två små upplever jag. Många har sagt att de tycker det är jobbigt när andra har med sig två stora hundar som hårar och smutsar ned och tar plats. Medans de älskar då mina små varit med och gärna frågar om de får låna dem tex.
Matkostnaden är ju inte direkt dyr heller. 😅
Klart det kan bli knöligt att träna två unga hundar samtidigt. Men har man lite olika åldrar på dem så kan man ju få god hjälp av den äldre, om den fungerar önskvärt.
För oss blir det förhoppningsvis en till valp om det blir en tik i nästa kull hos uppfödaren.
Det var fruktansvärt att vara utan hund. Men man överlever. Och vill man inte ha två så kan man ju oftast kämpa sig igenom den svåra biten.
Min som gick bort nu akut var inte gammal eller sjuklig. Så man kan ju aldrig gardera sig helt. Mina två innan denne fick jag ta bort inom några veckor ifrån varann. Så det blev ju tomt iaf då.
 
Jag hade två cocker spaniels i 13,5 år. Nu har jag bara en. Ekonomiskt är det bra. När jag väl kommer att kunna börja resa igen är det förmodligen bra. Lättare att få hundvakt till en. Å andra sidan var mina två gamla så extremt smidiga + att jag hade en toppenbra hundvakt att det aldrig var några problem att få passning till dem. Den nuvarande, host hos, är en annan historia (dock extremt söt och glad, så många har hittills gärna vaktat henne). Förhoppningsvis lugnar hon ner sig.

För övrigt tycker jag inte att det är någon större skillnad att ha en hund. Varje gång jag går hemifrån tänker jag på hur skönt det var att ha två. De var sällan ensamma längre stunder, men varje gång var jag glad att de hade sällskap av varandra. De var goda vänner och bråkade aldrig. På utställningar och kurser delade de bur.

Blir det en till blir det ännu en cocker, så att de ska komma överens förutsätter jag. Jag vet att jag inte ska ha två välpälsade cockrar i utställningspäls samtidigt igen. Det tål inte min ambitionsnivå. Men det finns en del färger som har mindre päls plus att jag är sugen på jaktcocker.

Men det ska bli mer ordning på det nuvarande djuret innan jag bestämmer mig! Att hundgenerationerna inte överlappade varandra är något jag ångrar, nu när det blev ny hund. Så mycket jag haft gratis om en av mina gamla tikar varit kvar och meddelat den unga generationen hur man uppför sig.
 
För mig var det stor skillnad att gå från en hund till två, faktiskt större än vad jag trodde. Men det finns både för- och nackdelar anser jag.

+ Mina hundar tycker om varandra så de leker och håller varandra sällskap. Det är också otroligt sött att se dem ligga och sova på varandra :love:
+ Den äldre hunden har blivit bättre på att umgås med andra hundar sedan han fick en "lillebror"
+ När den ena hunden inte är sugen på att kela/leka/träna/whatever så är den andra hunden ofta det
+ Dubbelt sällskap och dubbel kärlek för min del
+ Sambon och jag har "varsin" hund även om vi äger hundarna tillsammans. Det finns alltid en hund att umgås med och göra det som man själv vill med.

- Det kostar mycket mer, allt är dubbelt så dyrt (dagis, försäkring, mat, kurser, vaccin etc)
- Mina hundar triggar varandra vid hundmöten (vi jobbar på det)
- Mina hundar drar i kopplet vid promenad när de går tillsammans, men inte en och en :confused:
- Dubbelt så mycket bajs att plocka upp :D
- Pälsvården tar längre tid
- Det blir generellt dubbelt så mycket jobb (två hundar ska badas, borstas tänder på, tränas etc)

Men jag ångrar absolut inte att jag skaffade nummer 2
 
Jag har två, har aldrig ångrat det,Alvin var 9 år när Milou kom till mig som 6,5 månaders. Först veckorna var Alvin miserabel över intrång i hans utrymme men sen vande han sig och nu är dom så otroligt otroligt tighta, lek, gos, ser hur den andra mår och om dom märker att den andra blir spänd eller orolig brukar dom lugna varandra. Ligger gärna tätt intill varandra och använder varandra som huvudkuddar. Inget resursförsvar eller bråka, lätta att styra på avstånd vem av dom jag menar eftersom dom lyssnar till sina namn. T.ex. vem som får gå fram till en viss mat och den andra inte och i allt,

Fördelar
  • Alvin har inte samma tävlings och träningsdriv längre, är nöjd med lite paradgrenar och små trick medan jag satsar mycket högre med Milou. Alvin är 11 och har fått bli pensionär och Milou är i hårdträning. Jag vill alltid kunna ha en hund med den drivkraften att den bara vill mer och mer. Därav Milou.
  • Dom har verkligen varandra
  • Busbusbus hela tiden, Alvin lever upp och blir som en valp. Något jag inte kan ge honom själv på samma sätt.
  • Milou sattes in i våra rutiner direkt när han kom hem så alla följer planen här.
  • Mys i soffan och sängen
  • Träna sååååå mycket mer = ROLIGT
  • Jag upplever inte promenaderna som besvärliga förutom då Milou som är ett yrväder snurrar runt i kopplet och bara vill fram till vissa andra hundar. Alvin brukar i 99% av faller inte bry sig utan bara gå förbi men det kan hända att han blir uppjagad av Milou, oftast inte. Men mest är det Milou, han är ett krutpaket. Tränar ständigt på lugna möten.
Nackdelar
  • Hundvakt över en dag eller några timmar går ju men när jag var bortrest sist tog mormor och morfar hand om båda mina och deras i 2 veckor och det hade både gått men varit lite kämpigt. Milou sköter sig när jag är med, mönsterelev men han är väldigt mattig så utan mig och tydliga ramar blir han annorlunda. Vill inte behöva be dom igen. Å andra sidan tog mina föräldrar hand om båda när jag hade Corona. Så det kan gå, mamma är nog den enda förutom mig som han ser som en ledargestalt. Så vet inte hur jag ska lyckas åka på någon mer semester. Mina föräldrar måste också vara ledig då. Ett puzzle. Nu låter det som att Milou är ett monster, han är jätte duktig men han vill ha tydlighet och ordning och det slarvar dom flesta med.
  • Kostnader, nu äter mina relativt dyr mat men i och med att dom är små går det ju inte åt så mycket, sen inköp av täcken som dom verkligen behöver är otroligt dyrt. Försäkringarna rusar ju bara upp i höjden så där försvinner ännu mer pengar. Och som sådan skriver ifall dom blir sjuka.
  • Tvätta, torka och ta hand om flera hundar efter en promenad i ösregn.


Neutralt
  • Eventuell pälsvård, vissa gillar att pyssla med pälsen, jag kan tycka både och, inte överförtjust men bara en del i vardagen och ibland lite mysigt så det är både fördel och nackdel.

För min del har det dock övervägt så mycket att jag aldrig mer bara vill ha en hund,MEN jag lever lite annorlunda än många så jag har all tid som krävs och inga dagis osv så jag kan fokusera på mina grabbar. För andra kanske det inte går.
 
Menar du facebookgrupper med forum eller tänker du något annat? På facebook tycker jag mest de bra sidorna visas upp och man får ingen riktigt bra uppfattning om hur stor utbredning vissa problem har. Tänker på sådant som rädslor, allergier m m.

Menad3 främst Facebook för det där det finns mest folk samlade. Visst så är det att det mest det bra som visas på FB men är man med länge så lyckas man trilla över poster ang de mindre bra också särskilt om man sen följer vad som postas under posten då folk med liknande problem brukar uttala sig.
 
Vad är det som är så extremt dyrt som många skriver?
Jag tycker hund är billigt även flera men jag kanske jämför med häst och har friska hundar.
 
Vad är det som är så extremt dyrt som många skriver?
Jag tycker hund är billigt även flera men jag kanske jämför med häst och har friska hundar.
För min del är det främst hunddagis. Det är kostar i alla fall en tusenlapp mer än den stallplats jag hade när jag hade häst.

Sedan var ju hästen lite dyrare i mat/hovslagare jämfört med hundmat.
Går fler kurser med hunden, men det är ju valbart. Tävlar med hunden, gjorde inte det med hästen. Kommer inte ihåg vad hästens försäkring kostade, men tror hundens är dyrare då jag bara hade vet-vård på hästen.
Sedan bodde jag i lägenhet när jag hade häst, har nu hus och det påverkar ju hur mycket jag kan lägga på hunden.
 
Vad är det som är så extremt dyrt som många skriver?
Jag tycker hund är billigt även flera men jag kanske jämför med häst och har friska hundar.
Ja, jämfört med häst är hund billigt. När jag hade häst lade jag +5000/månad (två hästar) och det är 15 år sedan. Men trots det är det en del kostnader med hund. För mig var de största hundpassning (pendlade ett tag) och försäkring. Den sistnämnda posten var väsentligt högre för hund jämfört med häst, men det var för att jag hade fjordhästar som i alla fall då var extremt billiga att försäkra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 814
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 646
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga...
2
Svar
31
· Visningar
2 054
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 996
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp