Vill jag ha två hundar?

Ja, jämfört med häst är hund billigt. När jag hade häst lade jag +5000/månad (två hästar) och det är 15 år sedan. Men trots det är det en del kostnader med hund. För mig var de största hundpassning (pendlade ett tag) och försäkring. Den sistnämnda posten var väsentligt högre för hund jämfört med häst, men det var för att jag hade fjordhästar som i alla fall då var extremt billiga att försäkra.
Ja det är som du säger,jag har inte haft egen häst på många år men är fortfarande lika överraskad över vad lite allt med hund kostar i jämförelse :)
 
För min del är det främst hunddagis. Det är kostar i alla fall en tusenlapp mer än den stallplats jag hade när jag hade häst.

Sedan var ju hästen lite dyrare i mat/hovslagare jämfört med hundmat.
Går fler kurser med hunden, men det är ju valbart. Tävlar med hunden, gjorde inte det med hästen. Kommer inte ihåg vad hästens försäkring kostade, men tror hundens är dyrare då jag bara hade vet-vård på hästen.
Sedan bodde jag i lägenhet när jag hade häst, har nu hus och det påverkar ju hur mycket jag kan lägga på hunden.
Ja hunddagis för flera hundar lär ju kosta skjortan :/
Det är en post jag inte räknar med då jag aldrig behövt det.
 
Jag tycker bara att det är fördelar med att ha flera, förutom kostnaderna så klart :p förstår att dagis måste bli dyrt! Det finns ingen annan lösning, typ rastare?

Har man många tycker jag det är svårt att få till ensamhetsträningen på ett vettigt vis, men har man bara två lämnas ju den ena ensam på ett annat vis än om man har fler.

För min egen del är det nog egentligen först nu som jag känner att det är ganska mycket hund. Jag tycker att fyra egna som jag har nu är fullt tillräckligt. Killen jag träffar har tre stycken och sju hundar är ett par för många för att det ska vara smidigt :laugh:

Tror dock inte att det hade känts som lika mycket hund om alla varit mindre. Som det är nu har vi en på 10kg, en på 18kg, en på 25kg och fyra på ca 30kg. Går med alla samtidigt ibland, men det är lite med livet som insats.
 
Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar?

Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på en hund till. Jag började fundera mer på allvar när en kompis fick ta bort sin hund i vintras och jag började tänka på att jag inte vill bli helt hundlös någon längre tid. Jag tror jag skulle deppa ihop helt. Och nästa hund vill jag planera bättre än nuvarande, ha mer koll på ras, uppfödare, linjer m m. Så väntar jag med att börja leta tills min nuvarande är borta kan det ju ta tid och bli något år eller mer utan hund.

Men när jag försöker föreställa mig att en hund till i olika vardagssituationer vet jag inte om det passar mig. Att gå med två, och försöka lära nästa att kunna vara lös när nuvarande inte kan. Träna och sysselsätta två tar väl inte så mycket längre tid, men ändå. Det blir svårare att ha med två på tävlingar och kurser, ha med två burar m m.
Dagis blir dyrare och det tillkommer massa andra kostnader så jag måste spara in på annat. Det är två som kan skada sig eller bli sjuka. Missar jag något mer som kan bli jobbigt?

Å andra sidan skulle min nuvarande kunna visa hur tryggt och trevligt det är på dagis och hos mina föräldrar. Att åska och bilåkande är ofarligt. Att man kan slappa när matte sitter still. Med mera.

Och jag vet inte vilken ras jag vill ha, vilket gör det svårare att föreställa sig att ha två. Men det blir väl en egen tråd om det blir en hund till. Om mina föräldrar ska fortsätta passa måste det dock bli en mindre ras så den inte kan dra omkull dem, de blir ju inte yngre. Ska jag ha en hund till vill jag ha valp senast när min är 7-8 år, sedan tror jag det blir lite för jobbigt för henne. Hon är inte förtjust i jobbiga valpar och unghundar men är en bra och tydlig uppfostrare.

Och när jag skrivit ner allt detta lutar det väl åt en hund till, men måste titta igenom ekonomin noga. Dagis är dyrt!
Jag måste säga att när jag läser tråden så ser jag inget som lutar åt en hund till…?

Jag har själv två hundar och ångrar att jag skaffade en till. Hunden vi köpte som nummer två har mycket resursförsvar så det går inte att ha henne ihop med vår andra hund. Det var verkligen oväntat, det är en ras (och i blodslinjerna) där folk ofta har flera stycken ihop utan problem. Men hon är knepig. Man blir dessutom mer bunden. Att hitta hundvakt till en hund är lättare än att hitta till två. Hade heller inte skaffat hund om jag var beroende av hunddagis. Alla hundar trivs inte på hunddagis.
 
Jag kommer inte ha flera stora hundar igen, har haft två och tre stora samtidigt och det är för mycket för att vardagen ska fungera smidigt.
Däremot små hundar absolut inga problem.
Vad hade du för raser då? Fick du gå med någon/några hundar i taget och sen lämna av någon och ta ut den/dom andra?

Vika problem blev det?

På vilket sätt tycker du små hundar är lättare? Jag håller nämligen med om det men intressant att höra.
 
Jag har i princip alltid haft två, och det är för att jag avskyr att ha bara en. När man har två får hundarna någon att "vara hund med" och det är något mina hundar älskar.

Visst är det lite smidigare med en, men det som blir knöligare (tex promenader och transport) är ju något man vänjer sig vid och lär sig rutiner för.

Har man stora hundar kostar det en hel del mer att ha två. Jag hamnade att prata med morsan om hundmat häromdagen och konstaterade att den mat som räcker för mina två i en vecka lätt skulle räcka en månad för två små hundar.

För mig är det lättare att tänka sig tre hundar än en hund, även om två är optimalt för mig.
 
Vad hade du för raser då? Fick du gå med någon/några hundar i taget och sen lämna av någon och ta ut den/dom andra?

Vika problem blev det?

På vilket sätt tycker du små hundar är lättare? Jag håller nämligen med om det men intressant att höra.
Schäfer och två blandraser i samma storlek.
Jag kunde gå med alla samtidigt det var inga problem hade tre en kort period och två i några år.

Tyckte det var osmidigt med deras storlek i dom flesta situationer, dom hoppade över staketet så vi fick bygga högre dom skitade ner något extremt höst och vår, det var svårt att få plats med dom i bilen plus ev packning, hundvakt var SVÅRT bara för en stor hund för två eller tre var det omöjligt särskilt när dom var unga och jobbiga :)

Nu har jag småhundarna dock upplever inget av detta, små hundar som dessutom inte fäller och är lätta att skölja av utan att dom skakar lera upp till taket, dom äter även för en bråkdel av vad dom stora gjorde och jag behöver inte bära dessa megaförpackningar med mat varannan vecka 😂

Ytterligare ett plus är att få människor är rädda för dom här små och få människor har något behov av att spela Allan med dom så som jag upplevde med dom stora/tuffa hundarna.
Det är därför lättare att åka in till stan eller samhälle med dom.
 
Jag tycker bara att det är fördelar med att ha flera, förutom kostnaderna så klart :p förstår att dagis måste bli dyrt! Det finns ingen annan lösning, typ rastare?
Det finns ett företag som har hundrastning med lunchpromenad, men då blir det mycket ensamtid för hunden, så jag skulle ju då inte vilja lämna hunden en gång till vardagar och skulle då aldrig kunna göra något annat på kvällen. Jag vill gärna kunna göra något en kväll i veckan i alla fall, har t ex innan corona dansat linedance tillsammans med min syster.
Det skulle förmodligen gå att hitta dagmatte/husse som är billigare. Men då blir jag beroende av en enda person och då jag inte bara kan vara hemma från jobbet med kort varsel om denne person skulle bli sjuk passar det inte mig.

Satte mig i går kväll och räknade på ekonomin, och det går inte ihop sig med en dagisavgift till, blir i så fall inget över till sparande. Så om jag inte vinner stort på Lotto så får det bli en hund i taget.
 
Det finns ett företag som har hundrastning med lunchpromenad, men då blir det mycket ensamtid för hunden, så jag skulle ju då inte vilja lämna hunden en gång till vardagar och skulle då aldrig kunna göra något annat på kvällen. Jag vill gärna kunna göra något en kväll i veckan i alla fall, har t ex innan corona dansat linedance tillsammans med min syster.
Det skulle förmodligen gå att hitta dagmatte/husse som är billigare. Men då blir jag beroende av en enda person och då jag inte bara kan vara hemma från jobbet med kort varsel om denne person skulle bli sjuk passar det inte mig.

Satte mig i går kväll och räknade på ekonomin, och det går inte ihop sig med en dagisavgift till, blir i så fall inget över till sparande. Så om jag inte vinner stort på Lotto så får det bli en hund i taget.

Just ensamtiden förstår jag när man bara har en, men tycker att det är skillnad när man har två som håller varandra sällskap. Kanske kunde det gå att ha dagis några dagar och sedan hundpassare några dagar?
Men, det är ju så klart alltid en risk när man behöver förlita sig på hundpassaren.

Jag hade aldrig fått ihop mitt liv om jag inte hade haft hundgårdarna hemma.
 
Just ensamtiden förstår jag när man bara har en, men tycker att det är skillnad när man har två som håller varandra sällskap. Kanske kunde det gå att ha dagis några dagar och sedan hundpassare några dagar?
Men, det är ju så klart alltid en risk när man behöver förlita sig på hundpassaren.

Jag hade aldrig fått ihop mitt liv om jag inte hade haft hundgårdarna hemma.
Det blir tyvärr inte jättemycket billigare att ha färre dagar, då de ju måste ha en viss grundavgift för löner och hyra. Att gå ner på 2 dagar/vecka som är deras minimum minskar priset med ca en tredjedel. Skulle jag sedan utöver det betala hundrastare är jag nog uppe i samma summa/månad ändå.

Drömmen skulle vara att bygga hundgård och samtidigt kunna gå ner i arbetstid och jobba 50-60%, men jag sparar ju inte så mycket på dagis att det går ihop sig. Tycker 9 timmar/dag i hundgård, som det skulle bli i dagsläget, är för mycket även med sällskap. Att jag dessutom bor mitt i samhället och hundarna skulle se cykelvägen från enda platsen där hundgården kan vara, och troligen skälla är ju inte heller någon höjdare.

Sedan får jag väl erkänna att det vissa dagar, när det varit mycket på jobbet eller jag sovit dåligt, är ganska skönt att hunden har fått i alla fall en hyfsad promenad och lekt med sina kompisar på dagis. Så jag kan slappa i soffan och inte behöva göra mer än en kortare kvällspromenad med hunden. För även om jag har en sällskapshund har jag ju vant henne vid en viss aktivitetsnivå och hon blir klart uttråkad om det är för lugnt för många dagar i rad.
 
Jag hade aldrig fått ihop mitt liv om jag inte hade haft hundgårdarna hemma.

Håller med så i detta, hundgård är verkligen en förutsättning för att de ska funka och då har vi knappt hälften till antalet av era hundar tillsammans. Förstår att alla inte har möjlighet till hundgård, men oj vad de underlättar.
 
Jag tycker bara att det är fördelar med att ha flera, förutom kostnaderna så klart :p förstår att dagis måste bli dyrt! Det finns ingen annan lösning, typ rastare?

Har man många tycker jag det är svårt att få till ensamhetsträningen på ett vettigt vis, men har man bara två lämnas ju den ena ensam på ett annat vis än om man har fler.

För min egen del är det nog egentligen först nu som jag känner att det är ganska mycket hund. Jag tycker att fyra egna som jag har nu är fullt tillräckligt. Killen jag träffar har tre stycken och sju hundar är ett par för många för att det ska vara smidigt :laugh:

Tror dock inte att det hade känts som lika mycket hund om alla varit mindre. Som det är nu har vi en på 10kg, en på 18kg, en på 25kg och fyra på ca 30kg. Går med alla samtidigt ibland, men det är lite med livet som insats.
Min erfarenhet.

En rastare/dagmatte hamnar ofta i samma härad som dagis (100-300 kr dag). Man kan spara pengar om man bara behöver betala de dagar man använder tjänsten. Dagiset jag hade tog 3500 kr per månad, men jag har sett 1700-6000. Det billigaste drevs av ett företag som kör arbetsträning.

Ofta ges en mindre rabatt för andra hunden.
 
Haft 3 stora hundar som mest tidigare. Det kommer jag inte göra om. Nu har jag en hund och det är så skönt. Har 3 gånger så mycket tid att träna honom mot förut. Träning tar tid och alla ska ju ha sin tid.
Slipper flera dyra försäkringar, färre veterinärbesök etc. Mer plats i bilen och hunden kan lättare hänga med på saker (många kan acceptera en hund men flera ser folk ibland som jobbigt)
Jag ser bara fördelar med att bara ha en hund, så länge hunden trivs med det.

Det kanske är skillnad om det är små hundar, jag vet inte 🤷‍♀️ ofta verkar det som många man möter ute glömmer bort att träna de små liven.

Men detta är bara min syn på livet 😅 så känner du att du vill ha två så kör på det.
 
Personligen vill jag alltid ha minst två hundar.
Dels tycker jag de får en viss sorts umgänge och berikning av varandra som jag aldrig kan ersätta själv som människa.

Men sen trivs jag oxå bättre med flera hundar. Vet inte riktigt varför men så känner är det.

Jag kör då gemensam motion så som långpromenader, cykla, simma och annat som funkar bra med flera hundar, under dessa pass så tränar vi även att lyssna på kommandon fast övriga gänget är med/lyssna på just sitt kommando fast de andra fortsätter som inget hänt osv. Sen får de även enskilda träningspass, kortare promenader på platser där mer folk och hundar rör sig, jag lär dem att vara själva när övriga familjen går osv.
Så visst det är lite extra arbete men inte supermycket enligt mig.

När min äldsta går bort så kommer jag inte ta hem någon mer stor hund utan både sambon och jag vill hålla oss till 1.5-3kgs hundar som vår yngsta och då kommer vi rent platsmässigt och månadsekonomiskt (foder, försäkring, godis osv) kunna ha fler så 4-5 st lär det landa på.
 
Vi har två lite halvsmå hundar (13 och 17 kilo) och det funkar kanon, de har mycket utbyte av varandra och vardagen är väldigt lugn. Dock jobbar jag hemma och min sambo treskift så vi har inget behov av dagis, det hade inte gått ihop med två! Har också häst och hästens försäkring kostar 5x så mycket som en av hundarnas. Funderar på att göra om den…

Skulle vi få andra förutsättningar med jobb hade vi byggt hundgård! Drömmer om det ändå, en riktigt stor nästan som ett hägn med mycket berikning och gärna med ingång till nåt ”hundhus” eller så. Det kommer ändå inte vara något hundarna är i varje dag eftersom sambon ofta jobbar 2-3 dagar och sen ledig 2-3.

Transporter och så fungerar ganska smidigt för oss, de delar oftast bur och säger knappt ett pip även på längre resor, och de är inte så stora och tunga att gå med (de blir lite dragigare i kopplet när man går med två, det jobbar vi på) och det är lätt att få hundvakt när det är nåt eftersom de är så ”enkla”.

Jag tycker två är jättemysigt men man ska ju känna att vardagen går ihop också, det ska inte bli världens börda av det.

D78D81C7-8426-4BC6-967A-38628332DD31.jpeg
 
Justja, att transportera sig är ju en sådan grej som är betydligt enklare med 1-2 hundar, än med flera. När jag köpte nr 3 skaffade jag en caddy, nu har jag pickis och hundkåpa. Killen jag träffar har en hundkärra, så med min kåpa och hans släp får vi med alla samtidigt. Men ja, det ser ju ut som att familjen hej-kom-å-hjälp-mig är på ingång när vi rullar fram :laugh:
 
Jag har haft 1 eller 2 egna hundar i olika konstellationer genom åren. Ofta har jag även 1-2 extra hundar hemma också. Just nu äger jag bara en hund men har för tillfället även mammas hund hemma och om några dagar kommer kompisens hund hit i ett par dygn. Jag älskar enkelheten i att bara ha en hund. Tycker också det är skillnad på om hundarna är i samma eller olika storlek, det är lättare med 2 lika stora hundar än 1 stor och 1 liten tycker jag.
 
Jag hoppar över flera av frågorna och ger ett perspektiv från en som gått från en hund till två hundar för bara några dagar sen. Jag tycker att steget mellan ett och två hundar visade sig vara betydligt mindre än jag trodde, och mycket mindre än steget mellan inga hundar och en hund. Alla rutiner kring mat, promenader osv finns ju redan där (även om de såklart måste justeras eftersom valpis ju måste ut många gånger om dagen). Du får dessutom hjälp av den äldre hunden med fostran, och det är otroligt fint att se de två interagera. Jag har inga svårigheter att se att de kommer ha stor glädje av varandra som lite äldre.

Så sätt mitt inlägg till "för två hundar"-kategorin av argument. ;)
 
Jag har nästan alltid haft två. Just nu finns det tre här hemma. Jag pendlar mellan att tycka att två är lagom och att vilja ha en fjärde.

Det som jag tycker är mest jobbigt är väl att mina inte sköter sig så bra i koppel vid hundmöten. Det är jobbigt med en hund. När två av tre beter sig illa så är det emellanåt överjävligt. Vi jobbar på det, när jag skaffade nummer tre så hade jag inte några större problem. Men den nya, uppkäftiga unghunden triggade igång en av de andras tidigare utfallsproblematik :arghh:

Jag upplever att de flesta "vanliga" människor inte tycker att en hund är ett problem att ha på besök, många gånger fungerar även två. När man kommer med tre hundar så upplevs man lite koko och det blir aningen mer besvärligt. Det är inget som jag har några större bekymmer med ändå, men kan vara värt att ha i åtanke.

Så klart dyrare, tar mer plats och tid osv. Just nu är jag i startgroparna att byta ut bilen till en caddy. Inte billigt, men har svårt att få plats i en vanlig bil med tre hundar och alla grejer jag har samlat på mig. Jag lever under inbillningen att jag kommer hålla en bättre ordning med en större bil också. Superorganiserat ska det bli, jag som aldrig har haft ordning och reda på något i hela mitt liv :D:angel:

För min del kommer det nog inte att bli bara en hund igen dock. Fördelarna överväger nackdelarna på alla sätt och vis. Det är underbart att se vilket utbyte de har av varandra. Och jag gillar ju att träna mycket med dem, därav dök unghunden upp.
 
Vi hade två stora hundar ett tag förra året.
Den yngre hunden var osäker och skällde på allt, vilket gjorde att den tidigare stabila tysta hunden drogs med. Det var helt plötsligt svårt att gå förbi skällande hundar då båda skällde och den yngsta även drog i kopplet. Den äldre hunden som är tyst i så gott som alla lägen och bara tar livet med en klackspark ändrade sin personlighet helt. När vi hade två hundar så kunde han inga kommandon eller ens lyssna utan han var upptagen med att hänga på den yngre hunden överallt. Blev helt motsatt effekt än vad vi trott, och vi insåg att i det läget skulle ingen kunna bo på hundpensionat när vi är iväg på "weekends". Blev lite dyrt och knöligt då de åt olika foder, två olika försäkringar osv men inget som nämnvärt märktes på ekonomin. När den yngre hunden sedan avlivades så valde vi att inte köpa en till.

Vår äldre hund är åter sitt gamla jag med att vara tyst, lyssnar direkt och knallar lätt på överallt. Så här är det inte ekonomin som påverkar en till hund, utan för oron att få det precis som här ovan igen. Vi är bortskämda med att kunna ta med hunden överallt då han bara hänger på. Samt kunna lämna bort honom på hundpensionat där han höjs till skyarna då han är både tyst och lätt att göra med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 827
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 858
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga...
2
Svar
31
· Visningar
2 058
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 074
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp