vill komma igång och jobba med hundar men vet inte hur

cloudie

Trådstartare
jag behöver lite råd från er som arbetar med hundar (andra får ju såklart också svara)
det är så att jag skulle vilja komma igång och jobba lite men vet inte hur jag ska börja.
jag har tränat mycket med klicker osv, haft egna hundar hela livet och gått instruktörsutbildningen på hundens hus, samt lite kurser men jag känner mig väldigt grön.
känner mig inte riktigt redo att ha egna kurser, eftersom jag har ganska svårt att prata inför folk. så jag skulle vilja börja med lite privata träningar för att få mer erfarenhet. men hur ska man få tag på folk och hundar?
har lagt ut en annons på blocket för ett tag sen men fick inte så många svar som jag hade önskat, vilket jag iofs kan förstå, om jag skulle gå till en instruktör hade jag velat gå till någon som har en hemsida och ett företag. men jag kan ju inte starta ett företag bara sådär, vill ju ha en kundkrets först och ha det som en hobbyverksamhet ett tag för att skaffa erfarenhet och se om det passar mig.

och hur mycket är rimligt att ta betalt nu i början? hittills har jag tagit 100-200 kr per gång för privata träningar vilket är typ bensinpengar och lite till eftersom jag får åka en bit.

Hur gjorde ni i början? jag är medlem i en klubb och har gått med som hjälpinstruktör.
borde jag fixa en hemsida för att se mer seriös ut? hur ska man marknadsföra sig?
Är tacksam för alla svar
 
Sv: vill komma igång och jobba med hundar men vet inte hur

Gå en kurs i företagsamhet? För att få inspiration och hjälp med hur man startar upp ett företag.
 
Sv: vill komma igång och jobba med hundar men vet inte hur

När man startar en företagside så kan man inte börja i änden "jag vill testa lite och se om jag kan lära mig...".

Man börjar med en affärsplan, marknadsundersökning och ett väl genomtänkt upplägg med noga uträknade kalkyler.

Att ta 100:- per pass är inte bara orimligt lågt, utan också ganska fräckt mot konkurrenterna som skattar och försöker leva på sina hårt intjänade slantar.

/Migo
 
Sv: vill komma igång och jobba med hundar men vet inte hur

När man startar en företagside så kan man inte börja i änden "jag vill testa lite och se om jag kan lära mig...".

Man börjar med en affärsplan, marknadsundersökning och ett väl genomtänkt upplägg med noga uträknade kalkyler.

Att ta 100:- per pass är inte bara orimligt lågt, utan också ganska fräckt mot konkurrenterna som skattar och försöker leva på sina hårt intjänade slantar.

/Migo

så du tycker jag ska starta företag direkt och ta 600 kr i timmen, i princip utan erfarenhet? det är väl inte shysst mot kunderna?

konkurrenterna som tar så höga priser har ju åtminstone mer erfarenhet och är förhoppningsvis duktiga på det dem gör. vissa har ju hemsidor med cv på en A4 med hundutbildningar plus 40 års erfarenhet typ, känns inte som att jag kan ta lika höga priser med min utbildning.
 
Sv: vill komma igång och jobba med hundar men vet inte hur

och dessutom, hur i hela friden ska jag skaffa mig erfarenhet??
alla säger att det är erfarenhet framför massa utbildningar som räknas när man ska träna och jobba med hundar, men hur skaffar jag mig denna erfarenhet om jag inte får öva? och då måste jag ju göra det antingen gratis eller för ett väldigt lågt pris i början, eller?
 
Sv: vill komma igång och jobba med hundar men vet inte hur

och dessutom, hur i hela friden ska jag skaffa mig erfarenhet??
alla säger att det är erfarenhet framför massa utbildningar som räknas när man ska träna och jobba med hundar, men hur skaffar jag mig denna erfarenhet om jag inte får öva? och då måste jag ju göra det antingen gratis eller för ett väldigt lågt pris i början, eller?

Erfarenhet får du väl om du fortsätter att gå som hjälpinstruktör/instruktör på den egna klubben tills du känner dig säker nog att stå på egna ben.
Jag har ibland anlitat privatinstruktör, men då är det en med stor erfarenhet.
 
Sv: vill komma igång och jobba med hundar men vet inte hur

och dessutom, hur i hela friden ska jag skaffa mig erfarenhet??

Frågan hur vi gjort själva:

Jag har haft hund sen -89, tränat hund på allvarligare nivå (över valpkurs, grundkurs etc) sen -07, gick instruktörsutbildning 08-09, praktiserade och blev sen inhyrd instruktör på hundcentra 08-10 då jag även startade min hundfirma. Har även utbildat mig till tävlingslydnadsinstruktör klass 1-elit, spårinstruktör, agilityinstruktör, klickertränare. .

2011 slutade jag min inhyrning som instruktör och började istället hålla lite privatlektioner och kurser i privat regi (detta endast för att så många frågade om de inte kunde få träna för mig). Detta gör jag bara så mycket jag hinner/orkar då jag även har ett heltidsjobb dagtid och tränar mina hundar massor, så jag har fått tacka nej till många som frågat efter privatlektioner och kurser.

Utöver detta så har jag tränat hund(ar) dagligdags och varit ute och tävlat mycket med bra resultat i både lydnad, agility och bruks. Genom att synas på tävlingsbanorna så har ännu fler hört av sig och velat träna för mig. Syns man så finns man, typ ;).


Erfarenhet får du dels som skrivits innan, genom att gå som hjälpinstruktör på kurser på SBK/praktisera hos privata hundföretag osv.

Sen är ju utbildning en stor del i det hela, ju mer man utbildar sig desto mer lär man sig ju. Men det absolut viktigaste att ha i hundvärlden är ju praktisk erfarenhet. Träna, träna, träna med egen hund, gå massa kurser med egen hund, testa på så mycket man kan med sin egna hund.

Teoretisk kunskap är ju jättebra, men kan man inte omsätta det till praktiken så är det ju inte så mycket värt, särskilt inte i ett så praktiskt ämne som hundträning är.
 
Sv: vill komma igång och jobba med hundar men vet inte hur

Genom att synas på tävlingsbanorna så har ännu fler hört av sig och velat träna för mig. Syns man så finns man, typ ;).

Men det absolut viktigaste att ha i hundvärlden är ju praktisk erfarenhet. Träna, träna, träna med egen hund, gå massa kurser med egen hund, testa på så mycket man kan med sin egna hund.

Teoretisk kunskap är ju jättebra, men kan man inte omsätta det till praktiken så är det ju inte så mycket värt, särskilt inte i ett så praktiskt ämne som hundträning är.

Många kloka och tänkvärda saker i det här inlägget! Jag som kund kan berätta hur jag resonerade. När jag behövde en tränare för ett specifikt vardagsproblem hörde jag mig för på lite olika ställen om folk kunde rekommendera någon och tittade också på hemsidor. Jag pratade med en person som jag definitivt aldrig skulle anlita oavsett hur bra denne var på hund eftersom det var tydligt att kunskap om och intresse för människor helt saknas och det inte bara är hunden som ska må bra av träningen och lära sig något. Den person jag fastnade för hade mångårig kunskap och goda referenser från olika håll och jag fick också bra intryck när vi pratade och vid vårt första möte.

När jag sedan sökte en instruktör för tävlingsinriktad träning så gick jag också mycket på rekommendationer men ville också se att personen faktiskt varit ute och tävlat själv också. Det är också viktig praktisk kunskap, man stöter på olika problem på vägen som måste lösas.

Utöver det här ser jag gärna att den instruktör jag anlitar ska ha haft mer än en hund och erfarenhet av flera raser.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 323
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund La ut samma inlägg på en annan sida men verkar inte få nå svar så jag lägger ut här också ;D Kanske är det jag som inte har nå tålamod...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 326
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 699
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 744
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp