Vill man bli chef?

Houdinie

Trådstartare
Min närmaste chef frågade mig igår om jag skulle vara intresserad av att bi "manager", dvs ha en chefsposition i min grupp... vill jag det?

Fördelar:
- högre lön
- nya arbetsuppgifter
- möjlighet till vidare avancemang (om man vill)

Nackdelar:
- personalansvar
- högre risk för omplacering inom företaget

Jag har aldrig haft en chefsposition, och vet inte hur jag skulle klara av att hantera att ge negativ feedback, lösa konflikter och skriva end of year reviews. Jag behöver er input!

Lite bakgrundsfakta om det påverkar era råd: Jag har varit anställd på företaget sedan 2001, har haft nuvarande tjänst sedan 2012. Det är ett globalt företag med ca 65 000 anställda, i min grupp är vi runt 25 som är spridda över världen och jag är ensam i Sverige (vi är 3 i Europa). Min närmaste chef sitter i Schweiz och hans chef sitter i Indien (där även hälften av de i min grupp är). Efter min chef är jag den med mest systemkunskap i gruppen (vi sysslar med intern systemsupport), jag har också tränat upp en del av de andra när de var nya. Jag har dock ganska dåligt självförtroende och är nog lite konflikträdd.

Hjälp!
 
Jag hade lätt hoppat på det uppdraget. Du har varit där länge, du vet hur allt fungerar och i ärlighetens namn så är man aldrig fullärd så det du inte kan idag kommer du lära dig så småningom. Om din chef dessutom tillfrågar dig specifikt så innebär ju det att h*n anser att du har kvalifikationerna som krävs, så kör på!
 
Min närmaste chef frågade mig igår om jag skulle vara intresserad av att bi "manager", dvs ha en chefsposition i min grupp... vill jag det?

Fördelar:
- högre lön
- nya arbetsuppgifter
- möjlighet till vidare avancemang (om man vill)

Nackdelar:
- personalansvar
- högre risk för omplacering inom företaget

Jag har aldrig haft en chefsposition, och vet inte hur jag skulle klara av att hantera att ge negativ feedback, lösa konflikter och skriva end of year reviews. Jag behöver er input!

Lite bakgrundsfakta om det påverkar era råd: Jag har varit anställd på företaget sedan 2001, har haft nuvarande tjänst sedan 2012. Det är ett globalt företag med ca 65 000 anställda, i min grupp är vi runt 25 som är spridda över världen och jag är ensam i Sverige (vi är 3 i Europa). Min närmaste chef sitter i Schweiz och hans chef sitter i Indien (där även hälften av de i min grupp är). Efter min chef är jag den med mest systemkunskap i gruppen (vi sysslar med intern systemsupport), jag har också tränat upp en del av de andra när de var nya. Jag har dock ganska dåligt självförtroende och är nog lite konflikträdd.

Hjälp!
Man bör gilla att hantera människor om man ska vara chef, det är ju i stort sett det chefsuppdraget går ut på. Gillar man att hantera människor ska man absolut bli chef.
 
Man bör gilla att hantera människor om man ska vara chef, det är ju i stort sett det chefsuppdraget går ut på. Gillar man att hantera människor ska man absolut bli chef.
I mitt fall är ju allt via dator och telefon, vi träffas aldrig f2f, och jag jobbar hemifrån så jag ser inte ens kollegor utifrån min grupp. Är det en nackdel?
 
Men skulle jag klara av det är ju frågan? Skulle jag bli en bra chef?
Drivs du av att utveckla?
Verksamhet, människor, dig själv? I så fall kommer du klara det. Allt annat kan man lära sig. Om man inte vill jobba med utveckling, kanske framför allt sin egen, är det uppförsbacke.

De som inte blir bra chefer är de som vill bli det för status, lön, karriär.

Sen ska man inte sticka under stol med att det kan vara ganska tufft att vara chef. Kolla gärna vad chefer på den nivån får för stöd, uppbackning och utbildning i din organisation.
 
Min närmaste chef frågade mig igår om jag skulle vara intresserad av att bi "manager", dvs ha en chefsposition i min grupp... vill jag det?
En del dagar är svaret ett stort nej, andra dagar är det helt ok, några dagar är det fantastiskt.

För mig som också har dåligt självkänsla och är konflikträdd så det som fick mig att ta steget för 7 år sedan var - min önskan att vara ännu mer delaktig i beslutsfattandet och också vara mer ledande i införanden.

Det har gått bra, fördelen med en större organisation är att det oftast finns väldigt bra chefsstöd som kan hjälpa till vid konflikter, svåra samtal etc. Under mina år som chef i en större organisation lärde jag mig massor av chefsstödet (HR) som har hjälpt mig när jag har gått vidare till mindre organisationer.
Ta hjälp med allt som känns svårt - inom organisationen eller utanför den!

Att vara chef är otroligt kul och utvecklande även om man vissa dagar kan känna som en gödelsplatta där alla lämnar av "sin skit, men då får man jobba med sig själv och sina egna känslor och motivation.
 
För min del skulle det behövas en rejäl löneökning för att jag skulle överväga att ersätta mina nuvarande arbetsupppgifter med personaladministration mm. Jag tycker helt enkelt att det är för roligt det jag gör och skulle absolut inte vilja chefa över andra som gör istället för att få göra själv. Men som sagt, för tillräckligt mycket pengar kanske... och du kanske int tycker dina nuvarande uppgifter är lika kul?
 
Jag tänker på att du under fördelar skrivit "Nya arbetsuppgifter" men under nackdelar skrivit "personalansvar", jag gissar att mycket av den nya arbetsuppgifterna är personalansvar? Eller finns det andra nya arbetsuppgifter som du bara kan få som chef?

I slutändan (förstår såklart att lön också väger in, men utöver det) hade jag nog funderat på om den nya positionen gör att jag kan göra mer av det jag tycker är roligt med mitt arbete, eller om det innebär att det blir mindre tid över för det jag faktiskt tycker är roligt att jobba med.
 
I mitt fall är ju allt via dator och telefon, vi träffas aldrig f2f, och jag jobbar hemifrån så jag ser inte ens kollegor utifrån min grupp. Är det en nackdel?
Ingen aning, det är såklart svårare att att stötta och lösa konflikter när man inte träffas, men det kanske är bekvämare för chefen som slipper hantera de frågorna så mycket. Vad jag förstår på våra chefer så är det mycket personalhantering, hos oss är det det som skiljer chefskapet från den vanliga anställda. Men det beror såklart på hur arbetet ser ut och hur många anställda man har att hantera, vad det är för organisation och hur arbetsgruppen ser ut.

Men man måste ju vara beredd att ta en del svåra beslut, hantera andras personliga kriser, konflikter, brist på arbetsvillighet etc etc. Att vara mellanchef verkar vara svårt tycker jag, man sitter liksom fast mellan sina anställdas behov och högre chefers mer krassa syn på saker och får hela tiden försöka medla mellan de två. Jag är dock väldigt nöjd med min chef, men jag förstår inte hur han står ut...
 
För egen del - nej definitivt inte. Men jag har inget stort intresse av just att jobba med att leda andra och tycker mest det verkar vara rätt besvärligt att behöva hantera alla personalfrågor.
Håller också med om att just mellanchefspositioner verkar trist.

Frågan är väl hur du känner kring just chefsjobbet? Är det lockande när det gäller själva arbetsuppgifterna?
Om du ser personalansvar som en nackdel så faller ju liksom hela chefsrollen. Det är det man primärt sysslar med som chef.
 
Min närmaste chef frågade mig igår om jag skulle vara intresserad av att bi "manager", dvs ha en chefsposition i min grupp... vill jag det?

Fördelar:
- högre lön
- nya arbetsuppgifter
- möjlighet till vidare avancemang (om man vill)

Nackdelar:
- personalansvar
- högre risk för omplacering inom företaget

Jag har aldrig haft en chefsposition, och vet inte hur jag skulle klara av att hantera att ge negativ feedback, lösa konflikter och skriva end of year reviews. Jag behöver er input!

Lite bakgrundsfakta om det påverkar era råd: Jag har varit anställd på företaget sedan 2001, har haft nuvarande tjänst sedan 2012. Det är ett globalt företag med ca 65 000 anställda, i min grupp är vi runt 25 som är spridda över världen och jag är ensam i Sverige (vi är 3 i Europa). Min närmaste chef sitter i Schweiz och hans chef sitter i Indien (där även hälften av de i min grupp är). Efter min chef är jag den med mest systemkunskap i gruppen (vi sysslar med intern systemsupport), jag har också tränat upp en del av de andra när de var nya. Jag har dock ganska dåligt självförtroende och är nog lite konflikträdd.

Hjälp!
Konflikträdd är inte så bra, men är man bara villig att jobba med det så lär man sig!

Jag tycker nyckelfrågan är om du känner att du vill arbeta mer med människor och mindre med teknik / annan verksamhet. Att vara chef är mycket coachning, koordinering, rekrytering, rapportering i många verksamheter.

Jag som tycker det är så roligt att se människor utvecklas och trivas gillar chefsdelen av jobbet . Men ibland är den för jäkla jobbig och svår också - och man misslyckas även som chef emellanåt. Man måste kunna ta svåra beslut, ge feedback som är svår ibland och hantera konflikter mellan människor som man inte alltid förstår så mycket av (alltså inte ser orsaken till)

Men du har en gedigen bakgrund i företaget , så om du känner att du vill, klarar du det!

Vi har även exempel på personer som befordrats till chef som sedan ångrat sig, och de jobbar kvar fortfarande med andra utvecklingsvägar.
 
Jag tänker på att du under fördelar skrivit "Nya arbetsuppgifter" men under nackdelar skrivit "personalansvar", jag gissar att mycket av den nya arbetsuppgifterna är personalansvar? Eller finns det andra nya arbetsuppgifter som du bara kan få som chef?

I slutändan (förstår såklart att lön också väger in, men utöver det) hade jag nog funderat på om den nya positionen gör att jag kan göra mer av det jag tycker är roligt med mitt arbete, eller om det innebär att det blir mindre tid över för det jag faktiskt tycker är roligt att jobba med.
Det jag är orolig för gällande personalansvaret är att behöva ge negativ feedback, "betygsäta" andras arbete och skriva årliga sammanfattningar om dem - dvs sådant som kan inverka negativt på mina direktrapporter.

Inom mitt företag finns många 'managerial tasks' som inte är relaterade till personalansvar, det finns även 'manager roles' som inte alls har något personalansvar.
 
Det jag är orolig för gällande personalansvaret är att behöva ge negativ feedback, "betygsäta" andras arbete och skriva årliga sammanfattningar om dem - dvs sådant som kan inverka negativt på mina direktrapporter.

Inom mitt företag finns många 'managerial tasks' som inte är relaterade till personalansvar, det finns även 'manager roles' som inte alls har något personalansvar.

Ja, det ingår oftast i hög grad och är något man måste lära sig hantera och gärna göra riktigt bra. Men det brukar också finnas stöd för nya chefer att komma dit, hur ser det ut hos er? Utbildning, HR-stöd, chefskollegor?
 
Jag ska ha ett andra samtal med min LM där jag ska få mer information - om jag är intresserad. Ska fråga om sådant då.

Om du inte känner "Inte alls" / "Aldrig i livet" så tycker jag du kan ta emot den informationen, och sedan känna efter igen innan det går vidare. Det är helt klart en möjlighet att få göra något lite nytt också och ihop med bättre betalt kanske det inte alls vore så dumt efter många år i företaget?.
 
Om du inte känner "Inte alls" / "Aldrig i livet" så tycker jag du kan ta emot den informationen, och sedan känna efter igen innan det går vidare. Det är helt klart en möjlighet att få göra något lite nytt också och ihop med bättre betalt kanske det inte alls vore så dumt efter många år i företaget?.
Tack, jag har precis svarat att jag är intresserad av att få mer information, ska skriva ihop lite frågor från er feedback här.
 
Jag hade aldrig gjort det men jag är inte intresserad av människor. Jag hade aldrig haft det tålamodet och diplomatin man behöver för att vara en bra chef. Därför hade jag aldrig tackat ja till det. Men om du känner att människor är intressanta och att du kan både ha tålamod och kan sätta ner foten om det behövs i t.ex. en konflikt så kör på det!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett konkret arbetsmiljöproblem, har ändra lite för att inte hänga ut de inblandade för mycket, men det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 413
Senast: golit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp