Vill man ha en dressyrsadel med flexibom?

DressyrSnigeln

Trådstartare
Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här.

Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof som måste bytas ut ganska omgående. Hon har kort, rak rygg och jag själv är onödigt lång men inte särskilt stor i övrigt.

Jag har fastnat för Taur, särskilt modellen Opux. Den ser jättetrevlig ut och verkar vara allt jag vill ha i en dressyrsadel till ett väldigt vettigt nypris. Tillverkaren marknadsför den väldigt mot att den främjar rörelsefrihet i rygg och bogfrihet för hästar med stor gång, och det är en hel del rörelse både i rygg och bogar på min och jag är jätteorolig att låsa henne med sadeln, det är väl därför jag inte helt har förkastat konceptet med flexibom men jag har ingen erfarenhet av det i praktiken.

Problemet? Det är flexibom och jag kan inte hitta så mycket info om tillverkaren.
Jag vet att några här har sadlar från Taur, vad tycker ni om kvaliteten? Kundservicen? Hur länge har ni haft dem och hur förändras sadeln över tid? Om någon har en Opux, vilken rygg ligger den på? Det finns bara två begagnade dressyrmodeller ute i hela Sverige så det kommer bli nyköp om det Kommer så långt.

Flexibom är för mig ett ganska okänt begrepp också, och jag vet inte vad jag tycker om det. Jag har aldrig ridit i en, och har aldrig hört talas om någon i min närhet som har det heller. Jag är rädd att sadeln ska kännas... ostabil? Som en barbackapad typ, även om den ser tämligen stabil ut, precis som en vanlig bomsadel. I mitt huvud ligger den liksom inte stilla utan glider runt till höger och vänster. Hur känns det att rida i en flexibom? Känns hästen mer? Ligger sadeln kvar om hästen får ett utbrott och bockar iväg?(unghäst:p)

Tillverkaren hävdar att flexibommen formar sig efter hästen och ryttaren på ett sätt som en bomsadel aldrig gör men jag förstår inte riktigt hur det går till, nån här kanske har en bättre förklaring än tillverkaren? En fabriksny bomsadel formar sig ju också när stoppningen sätter sig tänker jag, formar sig flexibommen på ett annat sätt? Hur då, menar de att själva bommen formas liksom? För det låter ju inte så bra.
Ni som har både flexibom och vanlig träbom, vad tycker ni är skillnaden? Vad föredrar ni och vad föredrar hästen? Fördelar/nackdelar med båda?

Förlåt för tusen frågor, men jag litar mer på er än försäljare :p de brukar inte vara så objektiva :smirk:
 
När jag utbildade mig till sadelutprovare, för en massa år sedan, så var vår lärare (sadelmakare) väldigt tydlig på punkten unghästar skulle ha rigid och tyst utrustning som hon uttryckte sig. Dvs motsatsen till flexibel bom, den ska ligga stilla där man lagt den och absolut inte flexa och svänga på en unghäst som flexar och svänger ändå i sin obalans. Samma gällde bett, gärna parerstånng, så det blev så stilla i munnen som möjligt. Jag köper resonemanget.
 
Jag har en taur med flexibom, frågar man min häst så ÄLSKAR han den.
Jag har en 4 åring, vi har provat sadlar sedan han reds in. Han blir så stum med dom vanliga bomsadlarna...den enda sadel han känns okey i är i en Equipe Eva...men den hade tyvärr för smal kanal för min häst, men den funkade han iallafall bra i. Men kunde bli låst i svängar (tappar då bjudning) Både jag och medryttaren känner att han rör sig mycket friare med flexibommen. Nackdelen är att saden inte passar mig (men jag ser inte ut som alla andra heller, kort o större med större rumpa med korta lårben..ingen lätt kombo) Nu känns han inte låst i svängarna och helt plötsligt fungerar galoppen så mkt bättre. Så ja...vi känner bara positivt från hans sida. Han är svår på så sätt att han är svängd/överbyggd stillastående och i skritt etc, men höjer ryggen en del i rörelse...
 
Jag har en Opux. Innan dess hade jag en Maxflex Bella, så mitt hbl (f. 2011) har aldrig haft nåt annat än flexibom och han är hur fin som helst i ryggen och att rida.

Jag har haft Opuxen sen i januari, den är väldigt skön att rida i och hästen gillar den. Servicen från tillverkaren är bra, nu behöver jag byta järn i min och då kan jag få hjälp där om jag vill.
 
Jag köpte en taur spider till min häst och hon älskade den, jag kunde tyvärr inte alls sitta i den, den passade inte min kropp.
Bra kundserivce och sadeln känns precis som en bomsadel att rida i, inte alls instabil, upplevde tvärtemot att den låg otroligt bra, jag är väldigt ledsen över att sadeln inte passade mig.
Min häst har en kort, rak och extremt bred rygg.
 
Min erfarenhet är att det beror mycket på hästen, samma sak med luft och andra flexibla system. Vissa hästar älskar det, medan andra hatar eländet.
 
Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här.

Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof som måste bytas ut ganska omgående. Hon har kort, rak rygg och jag själv är onödigt lång men inte särskilt stor i övrigt.

Jag har fastnat för Taur, särskilt modellen Opux. Den ser jättetrevlig ut och verkar vara allt jag vill ha i en dressyrsadel till ett väldigt vettigt nypris. Tillverkaren marknadsför den väldigt mot att den främjar rörelsefrihet i rygg och bogfrihet för hästar med stor gång, och det är en hel del rörelse både i rygg och bogar på min och jag är jätteorolig att låsa henne med sadeln, det är väl därför jag inte helt har förkastat konceptet med flexibom men jag har ingen erfarenhet av det i praktiken.

Problemet? Det är flexibom och jag kan inte hitta så mycket info om tillverkaren.
Jag vet att några här har sadlar från Taur, vad tycker ni om kvaliteten? Kundservicen? Hur länge har ni haft dem och hur förändras sadeln över tid? Om någon har en Opux, vilken rygg ligger den på? Det finns bara två begagnade dressyrmodeller ute i hela Sverige så det kommer bli nyköp om det Kommer så långt.

Flexibom är för mig ett ganska okänt begrepp också, och jag vet inte vad jag tycker om det. Jag har aldrig ridit i en, och har aldrig hört talas om någon i min närhet som har det heller. Jag är rädd att sadeln ska kännas... ostabil? Som en barbackapad typ, även om den ser tämligen stabil ut, precis som en vanlig bomsadel. I mitt huvud ligger den liksom inte stilla utan glider runt till höger och vänster. Hur känns det att rida i en flexibom? Känns hästen mer? Ligger sadeln kvar om hästen får ett utbrott och bockar iväg?(unghäst:p)

Tillverkaren hävdar att flexibommen formar sig efter hästen och ryttaren på ett sätt som en bomsadel aldrig gör men jag förstår inte riktigt hur det går till, nån här kanske har en bättre förklaring än tillverkaren? En fabriksny bomsadel formar sig ju också när stoppningen sätter sig tänker jag, formar sig flexibommen på ett annat sätt? Hur då, menar de att själva bommen formas liksom? För det låter ju inte så bra.
Ni som har både flexibom och vanlig träbom, vad tycker ni är skillnaden? Vad föredrar ni och vad föredrar hästen? Fördelar/nackdelar med båda?

Förlåt för tusen frågor, men jag litar mer på er än försäljare :p de brukar inte vara så objektiva :smirk:
Vad blev det för sadel till slut? :)
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: ufot
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp