Vill man ha en mossfri trädgård av estetiska eller praktiska skäl?

EmmaBovary

Trådstartare
Trädgårdsskötsel har aldrig varit något intresse för min del, alltså kan jag i stort sett ingenting. Därav min något korkade fråga! :D När jag försökte googla lite snabbt så fann jag bara mängder med information om hur man bekämpar sagda mossa, men jag är fortfarande osäker på om man vill ha bort den för att den på något vis är skadlig eller om det bara är av estetiska skäl. Upplys mig!
 
Trädgårdsskötsel har aldrig varit något intresse för min del, alltså kan jag i stort sett ingenting. Därav min något korkade fråga! :D När jag försökte googla lite snabbt så fann jag bara mängder med information om hur man bekämpar sagda mossa, men jag är fortfarande osäker på om man vill ha bort den för att den på något vis är skadlig eller om det bara är av estetiska skäl. Upplys mig!
Enbart estetiska skäl, däremot kan förekomst av mossa ge en indikation på näringsförhållandet i marken.
 
Är det indikationer på bra eller dåliga näringsförhållanden då?
Det beror på vad du vill ska växa :) Gräs gynnas av kväve så vill man få bort mossa i en gräsmatta är första åtgärden normalt att kvävegödsla om man inte gjort det.
 
Jag bekämpar mossan i min gräsmatta, just för att mossan har en tendens att kväva gräset. Jag vill ha gräs i gräsmattan, så att marsvinen har någonting de tycker om att äta när de är ute. Av samma anledning så låter jag maskrosorna i gräsmattan få vara ifred. De är jättegoda, om man är marsvin.
 
Min morfar (trädgårdsmästare med gräsmattor som specialitet) sa alltid att mossa var näst bäst efter grön asfalt om man ville ha en underhållsfri trädgård

(På hans tid användes väldigt elaka ogräsbekämpningsmedel och han ansåg att människor borde tänka efter först)
 
Trädgårdsskötsel har aldrig varit något intresse för min del, alltså kan jag i stort sett ingenting. Därav min något korkade fråga! :D När jag försökte googla lite snabbt så fann jag bara mängder med information om hur man bekämpar sagda mossa, men jag är fortfarande osäker på om man vill ha bort den för att den på något vis är skadlig eller om det bara är av estetiska skäl. Upplys mig!

Jag har mossmatta och är card carrying member av Mossans vänner :D Jag är slö och anser att trädgården ska vara rolig och avkopplande, inte bestå av en massa man ska utrota bara för att. Jag har tom fina ogräs i rabatten :rofl:
 
När jag varit hos vänner med tomt (bor själv i lägenhet) så har jag konstaterat att så fort det är mossa någonstans i trädgården så kan mina hundar knappt leka där utan att det istället blir jord på stället. Mossan flyger upp mycket lättare än gräset när de busar. Därför skulle jag föredra gräs, om jag kunde bo så. Meeen jag skulle vägra använda olika bekämpningsmedel för att få bort mossa. Bättre att i så fall hoppas på att hundarna gör att mossan inte ens kommer dit från början :p
 
Problemet är att mossa kräver fukt för att förbli grön. Mycket mer än vad gräs behöver. Torr mossa är inte snyggt, och dammar dessutom. Här i normalt torra Roslagen så avslöjar sig mossan alltid mot slutet av sommaren som bruna fläckar i gräsmattan. Eftersom gräset får svårare att överleva/blir glesare så ökar risken att det också torkar.
Fick för många år sedan för mig att på japanskt manér tillåta mossa under mina rhododendron, flyttade t o m dit någon fin sort kändes som snyggare än bar jord och mindre ogräsrensande. Trodde att det var detta som tråden handlade om när jag såg rubriken. Men även här gjorde minsta torka att det inte alls var snyggt.
Så för att mossa ska hålla sig snyggt så är min erfarenhet att det kräver en del jobb, alternativt mycket regn.
 
Enda nackdelen med den mossiga delen av vår trädgård är att sniglarna har lätt för att gömma och föröka sig under mossan.
 
Mossan är inte alls lika tålig mot slitage som gräs är. Jag föredrar gräs alla gånger. Blir inte alls lika lätt upptrampat och gräs tål torka mycket bättre. Så en gräsmatta man vill kunna använda ordentligt brukar kräva gräs. Å andra sidan om man har en gräsmatta sommarvärds mycket så brukar det inte växa så mycket mossa där då den inte tål slitage på samma sätt som gräs.
 
Gödsling av gräsmattan är bästa medecinen mot mossa eftersom gräset då klarar att tränga undan mossan. Är det skuggigt behöver man välja grässort som klarar det.
Ett PS. Innan man gödslar: kolla PH och dränering.

Mossa trivs i surare jordar än gräs. Det är också ett skäl att inte bara gödsla blint med NPK-gödning (som är sur för att vara vattenlöslig)

Mossa har inga rötter vilket gräs har. Är jorden alltför kompakt växer inte de flesta gräs.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 227
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 499
Senast: cassiopeja
·
O
Ekonomi & Juridik Hoppas innerligt att någon kan ge mig några kloka råd här, då jag har fått ett problem som gnager i bakhuvudet ständigt. Ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp