Vill någon ge mig ett råd?

nyponros

Trådstartare
För er som läste min tråd om att ta en omplacering, då var en springer och en cocker aktuell; cockern såldes till ngn som varit före.
Lite tråkigt, för hon lät jättepositiv till mig men skickade sedan bara ett mejl med "Cockern är såld" hmmm...jaja.

Springern har jag lagt ner, för att han inte gick ihop med katter och älskade att springa efter harar... Och en lös hargalen hund i hartät skog varje dag känns inte lockande;)

MEN
ett stort men:angel: ...

Nu har jag tittat runt på massor av annonser, och hittat en rottweilertik på 5 år, som ska ut och "leva det goda livet" ungefär.
Hon bor på en mindre kennel, har haft två kullar varav en är leveransklar snart, och nu har ägarna bestämt att hon bör få komma bort och ta det lugnt på "ålderns höst"
Ett eget hem liksom, där hon får mkt uppmärksamhet. Som det är nu delar hon den med 6 andra hundar.

Har ringt och pratat med dem, och enligt dem är det en mysig hund, van vid småbarn, smådjur, katter och hästar/kor. Går lös, trevlig, inga problem, kan vara ensam, vill ligga i sängen och mysa.
Enligt beskrivningen är det en perfekt hund för mig, och troligen för Lowa också.

Men, jag ställer mig frågan;
Klarar jag en rottweiler?
Räcker min aktivering?
(1-1½ timmes ridtur om dagen, 1-1½ timmes promenad samanlagt utöver det, och träning hemma)

Hunden kommer, liksom min cocker, att få vara med istortsett på allt jag gör, kommer aktiveras under promenaderna och hemma.
Men vad tror ni, är det helt dumt att skaffa en egen rottis?

När jag funderar över detta själv, tänker jag på att jag har vana av en rottweiler/dobbermannhane, när han var i sin "trotsålder", och det avr aldrig några problem.Jag var väldigt mkt hemma hos honom under långa perioder, samt passade honom några veckor då och då. Han var jättetrevlig, men man fick vara lite mer alert och se till att inga signaler misstolkades eller ge honom chans att ta över. Detta hade jag inga problem med.

Sen tänker jag att hon ändå är 5 år, och så pass vänlig (enligt dem då) mot allt och alla, deras småbarn umgås med henne utan problem.

MEN jag tänker naturligtvis till extra eftersom det är en krävande ras det handlar om.

Vad tror ni?
Tror ni jag kan klara av det?
Vad ska jag tänka på?


Ev. åker jag och hälsar på henne ngn gång nästa vecka...
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Det låter som en jättetrevlig hund.

Jag var lite i dina tankar när vi skaffade våran.
Den enda erfarenhet jag hade av rottis innan var en superhärlig tik och en galen hanhund....

Nu är ju dock inte vår renrasig som du vet men mamman var rottis och pappan schabrador.

Jag har inte ångrat en sekund.
Jag tror att din tid som du skrivit upp som du kan aktivera hunder räcker till.....

Lycka till och berätta hur det gick.......:)
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Halloj:D

jaa, jag tycker ju också att hon låter trevlig, och precis som en sån hund jag letar efter.
Men man tänker ju också " vem som helst ska inte ha rottis", och frågar sig om man är lämplig ägare.
Men jag får nog ändå anse mig ganska kunnig, har fått höra att jag har väldigt bra hand med hundar och sen är jag relativt påläst.

Men jag måste säga att jag är sugen!
Och det skadar ju inte att hälsa på:angel:

Ja, hur går det med Texas?
Du har ignen smaskig ny bild så man får se hur har ser ut nu?:d ;)

Kullbrodern på kursen är så söt så!
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Hoho, jag vill ha fler åsikter:)

23 atycken som har kikat, säg vad ni tycker nu!:idea:
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Jag tror nog du är tillräckligt kunnig för att ha en sådan hund....
Egentligen gäller samma regel för alla hundar oavsett ras....du ska vara den som dominerar.......även den minsta hund kan bli farlig.
Eftersom en sådan här ras blir ganska stor och tung så kan det ju vara extra viktigt att man har pli på den för det är ju inte det lättaste att ta en sådan och ruska om precis om det skulle behövas....

Jag har dåligt med nya kort tyvärr....bara "söt" kort där man inte ser hela han egentligen men här kommer dom

IM000250.jpg


IM000206.jpg
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

ja, och eftersom det är en redan vuxen hund känns det lite bättre också.

Åhh vad söt han är:D

Verkar det som om han kommer se ut som en rottis eller ser man schäfern i han?

Den jag sett är precis rottislik, men lite "fluffigare" päls:)
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Kan tänka mig att den andra kommer bli väldigt rottislik då han var mycket grövre och bredare i huvudet än vad vår är.

Vår är väldigt högrest och smalare i huvud och ansikte. Kroppen ser ut att bli lättare än en rottis men å andra sidan växer han väldigt nu så det är svårt att säga.........
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Synd på cockerkillen.
Men om jag vore du så skulle jag hålla mig till cocker.
Har du kollat runt olika uppfödares hemsidor? Ibland har dom ju vuxna till salu.
Hur långt kan du tänka dig att åka?
Här har du en till salu.

http://www.rmh.nu/lovecoxs/
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Joo, det tror jag säkert jag skulle kunna.
Är de seriösa vill de ju att hon trivs i sitt hem, så det tycker jag jag borde få:)
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Jaa, jag förstår att du tycker cocker är bäst;)

Och hunden du visat är jättefin, men jag funderar på åldern, om hon inte är ngt ung. Men det beror ju på hur pass lydig hon är och hennes temperament.. Men helt klart intressant!

Tack för att du visade;)
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Den har jag också sett, men tyvärr ligger den för långt bort:(

Mammor du vet;)

Men jag kanske ringer och hör mig för lite om den röda imorgon, dock kommer jag hälsa på rottisen för att se om hon är så underbar som hon verkar:D
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Jo, Mammor kan vara besvärliga:D
Fråga min 17 åriga dotter så får du se.
Men ring du på den röda. Hoppas att det kan vara nåt att ha.
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Låter som en toppen hund, det blir säkert jättebra. Men du ska väl åka och hälsa på hunden först? Inte för än då kan du ju avgöra om det är en hund för dig. Lycka till!:bump:
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Ja, naturligtvis kommer jag åka och hälsa på henne innan jag bestämmer mig:)
Och idag har vi ringt runt till olika försäkringsbolag och hört vad det skulle kosta och hur det fungerar.

Det låter precis som en sådan hund jag är ute efter:)
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

ja,jag tror att du klarar det! bara du aktiverar hjärnan på hunden också,och inte bara motionen,då dessa raser kräver det för att bli en lugn och harmonisk hund!

och jag har för det andra aldrig träffat på en rottis som varit dryg eller svår! utan det är nog bara det att man lär lära den riktigt från början,och det kanske är det vissa har svpårt för,då rottisarna gärna har egna viljor! ;) men nu är ju hunden trots allt 5 år gammal,och så duktig och snäll,så jag tror inte att det kommer bli något svårare att ta den än nån annan hund!
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Ja, hon kommer självklart få mycket hjärngympa också. Både på promenaderna, aktivering inomhus, plus att jag kommer träna med dem varje dag.
Så det är jag beredd på!:)

Ja, det känns ju tryggt att uppfostringsjobbet redan är gjort av ngn annan, hon är så pass vuxen att det inte kommer fler "mognadsperioder", hon är redan en bra hund. Då är det ju bara upp till mig att hålla efter det.
och jag hoppas jag får ta hem henne, är riktigt sugen:d
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

ja,jag tror då INTE att det ska vara några problem! jag fick ju hem en pb blandis när han var 9 MÅNADER!! :eek: (tonåren)
var en liten tuff period,men det gick! då hade han knappt ens blivit tränad på NÅTT!

nu fyllde han 2 för ett tag sen,och grabben har växt till sig och är riktigt duktig!!

men som sagt så märks det att han behöver tänka för att inte få överskottsenergi! sökträningar är helkul tycker han! :bump:

lycka till med nya vovven! :banana:
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Jag tänker vara lite negativ. Jag tror definitivt att du fixar hunden, MEN varför ta "första bästa"? Det var ju inte så längesen du bestämde dig för en till hund och kanske du skulle vänta tills en cocker dyker upp?

Det jag har lärt mig är att det finns alltid många bakom hörnet, bara man har lite is i magen.

//E
 
Sv: Vill någon ge mig ett råd?

Jo, jag ahr också tänkt lite så. Jag låter säkert lite girig:p
Men samtidigt är det ju inget som säger att jag behöver ha samma ras?

Egentligen är mitt krav att det ska vara en hund som fungerar tillsammans med mig, min nuvarande hund och mitt liv i övrigt, och gör denna det tycker jag inte det spelar ngn roll om det är en cocker elelr inte. Jag älskar cockrar, men kan också tänka mig en annan ras.

Och tänk OM detta är "den perfekta" hunden för mig? Det kan jag ju inte veta. Och då känns det dumt att rata henne för att det inte är en cocker, eller att det är ngt annat än jag först tänkte mig.

Men jag kommer definitivt tänka över detta både en och två gånger efter att jag träffat henne, det kommer inte bli ngt som inte är genomtänkt. Men jag ser inte varför jag ska avstå och vänta "bara för att", när en hund finns tillgänglig som verkar ha det jag söker.
Förstår du hur jag tänker?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 799
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 870
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 068
Senast: cello
·
Hundhälsa Hej! Jag har några frågor om vad man kan göra och inte göra med en schäfer. Har nämligen tänkt att skaffa en långhårig schäfer och vill...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 072
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Träning och hälsa del 12
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp