Vill någon hjälpa mig angående nytt foder och behov?

lakrits

Trådstartare
Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat?

Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar räcker inte både till kor och hästar så därför köper de in hösilage till hästarna från andra gårdar. Även de mjölkgårdar och har inga analyser gjorda för häst.

Eftersom hösilaget kommer från olika ställen så skulle det bli en ganska dyr historia att analysera.

Nu har jag hittat ett muslifoder som jag ev. tänkt ge som tillägg till mina hästar. Det är ett fullfoder som inkluderar allt men har inte tänkt använda det som fullfoder utan ska tillsätta det till det ordinare hade jag tänkt.

Tidigare har jag fått fodra med "ögat" och antar att jag får göra det nu med.

Rekommendationerna för detta foder är 100gr per 100kg häst/dag.

Innehåll:
Råprotein 10.0%
Råfibrer 8.0%
Råfett 6.0%
Råaske?? 10.0%
Ford.??? råprotein 80g/kg
Ford.???energi 12.5 MJ/kg

Mineraler och vitaminer ingår.

Min häst väger ca. 450-500 kg,rids vanlig ridning med lättare träning och lättare tävling.
Har haft korsförlamning två gånger ( 1:a ej riden på 5 månader och raceade i hagen, 2:a överutfodring)
Det var lättare korsförlamningar och visade inte myckt vid blodprov.

Fodret jag pratar om heter St H*****yt och kommer från Danmark.
Om någon kan översätta en del ord som jag skrev i innehållet är jag väldigt tacksam.
Om jag glömt skriva något så säg till.

Jag vet att det funnits otaliga disskussioner om analyser osv. på grovfoder men idag ser det inte ut som att det finns möjlighet till det.

Idag får hon dagligen E vitaminer rekommenderat från vetrinär,,,,om det ingår behöver jag ge henne det extra då?
På gården har jag tillgång till korn/havre kross och betfor.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill någon hjälpa mig angående nytt foder och behov?

Får kolla detta.
Vet att de själva inte tänker göra analys på de få hösilage balar de gjort själva till hästarna så där får jag väl stå ut med att det inte finns. De har plansilo ensilage till sina egna kor så jag kan inte räkna med dom värderna.
Det blir ca. 15 balar eget hösilage på 15-20 hästar så de försvinner ganska fort.

Däremot ska jag se om de andra har på sina fast ev. på kor då.

Tack så mycket...jag återkommer med hjälp när jag ev. fått värderna.

Om inte så får någon gärna ge mig råd ändå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 053
Senast: fijja
·
Foder & Strö Arabvalack, maxad D, svårt för att hålla hull, väger ca 450 kg?. Kan ej få havre. Kommer ridas lätt (30min-1h) 5-6 dagar i veckan...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: Gabriol
·
Foder & Strö \"nytt\" foder (långt) hästaffären som ligger nära mamma säljer ett nytt foder nu och det är billigare än det vi ger nu (krafft sport)...
Svar
6
· Visningar
1 308
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp