Vill ni vara mitt 1177 (covidsymptom)?

Bapelsin

Trådstartare
Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd?
Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och jag hittar inte riktigt det jag söker på hemsidan. Jag har läst lite i Covid-tråden men det verkar mest handla om sjukdomen och samhället, inte så mycket om symptom, så jag vill inte kapa den tråden. Dock verkar ni så kunniga så kanske är det någon som kan hjälpa mig att spåna kring mina symptom?

Jag blev sjuk och testade positivt 2/1 resp. 4/1. Min kille hade då varit sjuk sedan några dagar innan nyår. Jag hade lindriga besvär med ont i halsen, trötthet diarré/illamående och ingen hunger/aptit, ingen feber.

Efter 5-6 dagar försvann illamåendet/diarré och aptiten kom tillbaka någorlunda och jag började känna mig friskare. Bra så, men efter några dagar började jag känna mig sämre igen och de nya symptomen kom liksom smygande. Det började med mer hosta och snuva, och en trötthet i kroppen. Kände mig ändå inte jättesjuk så jag följde med min kille på promenad med hunden. Första gången ute på en vecka. Dock var vi tvungna att vända för jag fick så otroligt svårt att andas och ont i bröstet. Det tog ungefär två timmar innan jag kunde andas normalt igen. Detta var i förrgår. Sedan dess har jag haft konstant lite ont i bröstet och även hostan, som har blivit värre, är placerad långt ner i bröstet på ungefär samma ställe som det gör ont, och för att hosta måste jag anstränga mig så jag nästan kissar på mig. Idag kom ett nytt symptom, total yrsel vid kraftig hostning. Hela världen snurrar. Jag har generellt inte svårt att andas men andningen känns ändå lite ansträngd, och varje lite tyngre andetag känns i bröstet. Idag har dessutom symptomet ”darrig i kroppen” tillkommit.

Mina symptom just nu är alltså:
Täppt i näsan och rinnsnuva
Hosta långt ner i bröstet
Yrsel och smärta vid hostning
Konstant lite ont i bröstet
Lätt sjukdomskänsla
Trötthet i kroppen
Darrkänsla i kroppen
Ansträngd andning
Andnöd och mer ont i bröstet vid ansträngning
Ingen feber

De flesta av mina symptom är väl kanske inget att höja på ögonbrynen för, liksom har man Covid så har man. Det jag undrar över är egentligen det här med andningen, smärtan i bröstet och yrseln. Jag har försökt googla men hittar ingen tillräckligt bra information. På 1177 står det att man ska söka vård om man har svårt att andas eller ont i bröstet, men jag känner mig liksom inte tillräckligt sjuk för att det ska kännas rimligt att belasta sjukvården. Eller? Kan man vara riktigt sjuk och ändå känna sig ok? Eller ska man vara mer död än levande innan man söker vård? Jag vill som sagt inte belasta sjukvården i onödan, de har tillräckligt mycket att göra ändå. Samtidigt vill jag ju såklart få vård i ett tidigt skede, om jag nu skulle behöva det.

Så svårt detta! Jag har hög smärttröskel och är i vanliga fall en sådan som ska vara mer död än levande innan jag söker hjälp.
Hur skulle ni göra? Ringa 1177 är alltså inte ett alternativ eftersom det inte går att komma fram där.
 
Är inte läkare men har nyligen haft covid.
Hade ungefär samma symptom.

Läste en intervju med en läkare någonstans som sa att man ska söka vård om man är så sjuk att man inte kan/orkar bädda sin säng. Det skulle tydligen vara en bra vägledning.

Kan smärtan komma från att du hostat så mycket kanske? Jag hostade åtminstone så mycket att jag fick ont i diverse muskler här och där.

Tillägger att hostan kan hänga med ett par veckor efter att febern tagit slut.
 
Skulle säga att du har covid symptom men kan inte ställa digagnos
Ja, jag har ju testat positivt så jag vet att jag har Covid 😊

Är inte läkare men har nyligen haft covid.
Hade ungefär samma symptom.

Läste en intervju med en läkare någonstans som sa att man ska söka vård om man är så sjuk att man inte kan/orkar bädda sin säng. Det skulle tydligen vara en bra vägledning.

Kan smärtan komma från att du hostat så mycket kanske? Jag hostade åtminstone så mycket att jag fick ont i diverse muskler här och där.

Tillägger att hostan kan hänga med ett par veckor efter att febern tagit slut.
Så sjuk är jag inte, så det låter ju bra 😊
Smärtan i bröstet kom innan hostan blev så djup, så det är inte därför jag har ont. Smärtan kom i samband med promenaden. Har inte heller haft feber någon gång under sjukdomstiden.
 
Sök vård och kolla upp så det inte blivit en lunginflammation. Jag blev också bättre efter en vecka, sen sämre igen och det slutade med ambulans och inläggning. Var rädd om dig!

Det låter ju inte så bra. Hur sjuk var du när du behövde åka ambulans? Gick det fort från ok till jättedålig?

Hoppas du mår bättre nu 🌸
 
Det låter ju inte så bra. Hur sjuk var du när du behövde åka ambulans? Gick det fort från ok till jättedålig?

Hoppas du mår bättre nu 🌸

Jag hade klassiska symtom med feber (inte jättehög, men 38-39 grader), hosta, trötthet i en vecka. Sen var jag bättre på kvällen, ingen särskild feber, uppe lite, lite aptit. På morgonen därpå var jag inte kontaktbar eftersom syresättningsförmågan var så dålig. Jag hade utvecklat lunginflammation och efter 2 dagar inlagd hamnade jag på IVA i respirator.

Tack för omtanken. Jag mår såklart bättre än när det var som sämst, men fick skador som eventuellt är bestående. Jag vill verkligen inte skrämma upp någon, men också vara tydlig med att man ska ha respekt för covid och sitt mående när man är drabbad. 🌹
 
Jag hade ringt till vården i alla fall. Jag hade liknande symptom förutom att jag aldrig hade feber och bara mild hosta, men just det där med andningen. Det var i början av covid så ingen ville veta av en om man inte var akut döende.. när läget var mer under kontroll ett halvår senare så var mina symptom absolut så allvarliga att jag borde fått vård. Nu klarade jag mig fysiskt så småningom, men fick en del mentala svårigheter efter hela upplevelsen som jag kämpar med så här två år senare. Så jag skulle absolut kolla upp det med någon som är utbildad på området.
 
Låter ungefär som jag. Jag tyckte jag var frisk efter ca 1,5 vecka och jobbade hemifrån två dagar. Efter det däckade jag fullständigt med över 40 graders feber i flera dagar. Hostan kom bara när jag rörde/ansträngde mig, hade inga problem när jag låg still i sängen. Hade ont i bröstet efter allt hostande ändå... vaccinerad med två doser Pfizer, andra i början av augusti. Testade positivt rätt precis fyra månader efter den.
 
Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd?
Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och jag hittar inte riktigt det jag söker på hemsidan. Jag har läst lite i Covid-tråden men det verkar mest handla om sjukdomen och samhället, inte så mycket om symptom, så jag vill inte kapa den tråden. Dock verkar ni så kunniga så kanske är det någon som kan hjälpa mig att spåna kring mina symptom?

Jag blev sjuk och testade positivt 2/1 resp. 4/1. Min kille hade då varit sjuk sedan några dagar innan nyår. Jag hade lindriga besvär med ont i halsen, trötthet diarré/illamående och ingen hunger/aptit, ingen feber.

Efter 5-6 dagar försvann illamåendet/diarré och aptiten kom tillbaka någorlunda och jag började känna mig friskare. Bra så, men efter några dagar började jag känna mig sämre igen och de nya symptomen kom liksom smygande. Det började med mer hosta och snuva, och en trötthet i kroppen. Kände mig ändå inte jättesjuk så jag följde med min kille på promenad med hunden. Första gången ute på en vecka. Dock var vi tvungna att vända för jag fick så otroligt svårt att andas och ont i bröstet. Det tog ungefär två timmar innan jag kunde andas normalt igen. Detta var i förrgår. Sedan dess har jag haft konstant lite ont i bröstet och även hostan, som har blivit värre, är placerad långt ner i bröstet på ungefär samma ställe som det gör ont, och för att hosta måste jag anstränga mig så jag nästan kissar på mig. Idag kom ett nytt symptom, total yrsel vid kraftig hostning. Hela världen snurrar. Jag har generellt inte svårt att andas men andningen känns ändå lite ansträngd, och varje lite tyngre andetag känns i bröstet. Idag har dessutom symptomet ”darrig i kroppen” tillkommit.

Mina symptom just nu är alltså:
Täppt i näsan och rinnsnuva
Hosta långt ner i bröstet
Yrsel och smärta vid hostning
Konstant lite ont i bröstet
Lätt sjukdomskänsla
Trötthet i kroppen
Darrkänsla i kroppen
Ansträngd andning
Andnöd och mer ont i bröstet vid ansträngning
Ingen feber

De flesta av mina symptom är väl kanske inget att höja på ögonbrynen för, liksom har man Covid så har man. Det jag undrar över är egentligen det här med andningen, smärtan i bröstet och yrseln. Jag har försökt googla men hittar ingen tillräckligt bra information. På 1177 står det att man ska söka vård om man har svårt att andas eller ont i bröstet, men jag känner mig liksom inte tillräckligt sjuk för att det ska kännas rimligt att belasta sjukvården. Eller? Kan man vara riktigt sjuk och ändå känna sig ok? Eller ska man vara mer död än levande innan man söker vård? Jag vill som sagt inte belasta sjukvården i onödan, de har tillräckligt mycket att göra ändå. Samtidigt vill jag ju såklart få vård i ett tidigt skede, om jag nu skulle behöva det.

Så svårt detta! Jag har hög smärttröskel och är i vanliga fall en sådan som ska vara mer död än levande innan jag söker hjälp.
Hur skulle ni göra? Ringa 1177 är alltså inte ett alternativ eftersom det inte går att komma fram där.
Ring eller skriv till din vårdcentral så avgör dom om du behöver vård.

(Jag trodde man bara använde 1177 om man är sjuk på helgen eller liknande och eventuellt behöver åka till akuten. Så har jag gjort iallafall…)
 
Det låter som det är dags att ta kontakt med vården, om det blir värre så direkt annars i morgon (om det inte blivit bättre).
 
Hade också kontaktat vården, just för att det kan vara blodpropp och då ska man absolut inte vänta för länge.
Har personligen aldrig ringt till 1177. Har vänt mig till VC alternativt närakut eller åkt in direkt till akuten och fått bedömning där.

Ett annat alternativ är väl nätläkare ikväll, då kan du också få råd om du bör söka akut redan nu eller det kan vänta.
 
En del blir ju sjuka i covid i två etapper som du verkar ha blivit. Min sambo fick ett tryck vid bröstbenet typ och kände sig begränsad i andningen i två dagar innan det lika plötsligt släppte igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 507
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
919
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp