Vill ni vara mitt 1177 (covidsymptom)?

Jag hoppas du tillfrisknar snart!

Jag uppskattar att du delar med dig och påminner oss andra om att även om de flesta som får covid nu verkar bara uppleva ”en förkylning” så kan man fortfarande bli rejält dålig av covid som i en rejäl influensa. Jag hoppas (och tror utan egentligen ha någon egentlig aning) verkligen att du inte kommer behöva sjukhusvård.
 
Tack för era svar. Jag har alltså inte ens tänkt tanken att man skulle kunna ringa vårdcentralen. Har bara haft 1177 i huvudet. Imorgon är det jag som ringer vårdcentralen 🙏😊
Hur har det gått? Hur mår du?

Flera i min närhet har fått lunginflammation som komplikation på Covid-19. De har snabbt blivit bättre med penicillin. Så jag hoppas du har fått tag på vården, fått en bedömning och mår bättre nu.
 
Jobbar på gul bil med tuta och blåljus och har bedömt/träffat några hundra covid-smittade.
Alla symtom du beskriver är dundertypiska covidsymptom.

En del får alla symptom, en del ett eller fler och i olika grader. En del är sjuka 2 dagar, andra 2 veckor. Restsymptom kan sitta i lääääänge. Omikron verkar ge mildare sjukdomsförloppet än ex. Deltan. Det är vanligt att mående går upp och ned, särskilt uppmärksam skall man vara runt dag 8-10 då det finns viss statistik på att det kan ske en dramatisk vändning till det sämre, men inte alltid.

Du känner din kropp bäst, känner du dig hyfsat ok så är det nog hyfsat ok. Belasta inte sjukvården i onödan, särskilt inte just nu. Det finns ingen medicin mot covid, det går inte att "knipa det tidigt", sjukhusvård får man inte förrän det behövs, dvs syrgas.
 
Du känner din kropp bäst, känner du dig hyfsat ok så är det nog hyfsat ok. Belasta inte sjukvården i onödan, särskilt inte just nu. Det finns ingen medicin mot covid, det går inte att "knipa det tidigt", sjukhusvård får man inte förrän det behövs, dvs syrgas.

Med tanke på att du jobbar inom vården kändes det det både modigt och vanskligt att uppmana någon du inte vet någon bakgrund på och inte har sett till att inte belasta sjukvården.

@Bapelsin Ring 1177 för bedömning alternativt kontakta din vårdcentral. Nytillkommen bröstsmärta och yrsel tycker jag generellt man ska få läkarbedömt.
 
Med tanke på att du jobbar inom vården kändes det det både modigt och vanskligt att uppmana någon du inte vet någon bakgrund på och inte har sett till att inte belasta sjukvården.

@Bapelsin Ring 1177 för bedömning alternativt kontakta din vårdcentral. Nytillkommen bröstsmärta och yrsel tycker jag generellt man ska få läkarbedömt.

Med tanke på att du jobbar inom vården kändes det det både modigt och vanskligt att uppmana någon du inte vet någon bakgrund på och inte har sett till att inte belasta sjukvården.

@Bapelsin Ring 1177 för bedömning alternativt kontakta din vårdcentral. Nytillkommen bröstsmärta och yrsel tycker jag generellt man ska få läkarbedömt.
Jag uppmanade personen att känna efter om hon trodde att hon behövde akut sjukvård utifrån sitt tillstånd. 1177 gör inte magiska, allsmäktiga bedömningar per telefon. Så fort de hör bröstsmärta och andningssvårigheter så kopplat de in 112, dvs ambulans som gör bedömning på plats, oavsett om det beror på covid, lungcancer, panikångest, hjärtinfarkt osv. De måste de enligt sitt bedömningsstöd.
 
Jag uppmanade personen att känna efter om hon trodde att hon behövde akut sjukvård utifrån sitt tillstånd. 1177 gör inte magiska, allsmäktiga bedömningar per telefon. Så fort de hör bröstsmärta och andningssvårigheter så kopplat de in 112, dvs ambulans som gör bedömning på plats, oavsett om det beror på covid, lungcancer, panikångest, hjärtinfarkt osv. De måste de enligt sitt bedömningsstöd.

Jo, jag vet. Tycker som läkare som jobbar på akutmottagning inte att den symptombild som beskrevs i TS hade varit fel på akuten heller.

Jag reagerade bara på att du skrev att inte belasta vården till någon som har andningsbesvär, tryck i bröstet och är yrslig. Kan absolut gå ihop med covid men kan vara annat farligt också. Det kan vara nog svårt att bedöma om man träffar patienterna, ännu svårare via telefon (som 1177) och jag tänker att det är omöjligt via nätet när man varken har bakgrund eller ser personen framför sig. Covid, lungemboli, pneumoni eller myocardit till exempel kan ju knappast bedömas via ett forum.
 
Ni vet att det går att boka telefonläkartid på Närhälsan va? Oerhört smidigt. Finns alltid tider här i VG region. Bara att gå in i appen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 356
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
771
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp