Vill rida mer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska snart åka en sväng till Stockholm igen, så då blir det några dagar utan häst. Att åka till Stockholm ger ju lite variation i tillvaron men mest är det ändå bara ett jobb som ska göras. För några dagar sedan fick jag schemat för den årliga resan till Spanien med jobbet och jag kände mest suck och stön när det stod att vi skulle yoga 2½ timme mellan 6.00-8.30. En timme räcker absolut för mig. Två timmar som det har varit tidigare år, har jag tyckt har varit jättemycket, så jag är f-n inte överlycklig över att det nu ska vara ännu mer. Och om yogapasset innehåller övningar som jag inte klarar så blir jag bara arg. Förra året när det var ett sådant pass med mycket som var svårt för mig, så smet jag helt enkelt därifrån efter en timme. Lämpligt nog låg jag närmast trappen och jag tror ingen märkte när jag rullade upp och tassade iväg på bara fötter nerför marmortrappan. Jag funderar ibland på vad jag skulle kunna jobba med i stället för det jag gör, men kan inte komma på något vettigt eller realistiskt.

Sist jag var och red vita ponnyn så passade jag på att hälsa lite extra på den lilla D-ponnyn. Hon har utvecklats fint sen jag såg henne första gången och det är glädjande att se. Jag tycker hon fortfarande är en liten gnutta i underhull (med betoning på "lite"), men hon har börjat sätta muskler över rygg och rumpa, så hon har blivit rundare och finare. Ryggraden sticker inte upp längre. Det är ju väldigt positivt. Jag börjar fundera på om jag kanske kan rida henne någon gång inom kort. Dessvärre är jag fortfarande tjock. Även om hon är D-ponny, precis som den vita ponnyn, så känns hon ändå betydligt mindre. Hur sjutton vet man om man kan rida en häst eller om man är för stor? Den vita har i alla fall inga problem med min vikt.

Jag kan ibland tänka att det vore roligt att få hålla på med utbildning av hästar/ponnys, men hur sjutton ska jag själv bli tillräckligt bra för kunna göra det? Att jag själv kan rida bra känns som en förutsättning liksom. Men om jag kunde rida så skulle det nog vara givande. Som det är nu så är ju ridning det enda jag finner något nöje med, medan resten av livet suger. Jag kan ju i alla fall ägna tid åt att förkovra mig i ridteori de dagar jag inte rider, även om polletterna inte alltid trillar ner förrän man har den praktiska erfarenheten i sadeln.

Jag funderar på när jag ska boka in nästa lektion på ridskolan, men onsdag mitt på dagen, då de har drop-in-ridning, är ingen optimal tid. Det innebär att jag måste flytta på ridningen med den vita ponnyn till en annan dag, plus att det är lite tajt med tid att hinna med både jobb och ridning på lunchen. Så jag kommer inte riktigt till skott. Den här veckan hade jag ju dessutom psykologbesök idag (onsdag) så jag red den vita i måndags i stället. Nästa vecka funkar inte heller.

I helgen skulle jag ha provridit hästen som L frågade mig om för några veckor sedan, men det blev inte av. Hur som helst är det fortfarande aktuellt och hon sa hon skulle höra av sig när det tajmade bättre.
 

Angående ponnyn, prova! Känns det okej? Kan någon se om det ser proportioneligt ut från marken?
Det går säkert att få någon att ge en åsikt om hur det ser ut och jag kan också be någon fota oss tillsammans. Jag är ju kort så längden är jag inte orolig för, men vikten är en annan femma.

Men i ridningen så tänker jag ändå att det kan vara vettigt att ta det lugnt, för det blir nog en del annorlunda mot vad hon är van vid och både kropp och huvud behöver nog tid att anpassa sig.
 
Jag brukar hjälpa rida min vänninas islandshäst ibland trots att jag är längre och tyngre än henne då vi brukar hjälpas åt med varandras hästar periodvis. Det är en islandshäst som är ganska liten, nätt i kroppsbyggnaden alltså ej den stora lite grövre typen av islandshäst som finns. Hästen är välmusklad och visar inga tecken på att ta skada av detta och har bra framåtbjudning när jag rider. Så länge det inte handlar om att rida hästen dagligen så gör någon gång ibland sällan skada, särskilt om man är en van ryttare som har bra balans och kan rida hästen i form. En nybörjare som både väger mindre och är kortare kan göra att det blir tyngre för hästen på grund av obalansen som oftast finns hos ryttaren och att den inte klarar av att rida i hästen i form o.s.v. . Sen är det klart att jag aldrig skulle köpa en häst av den modellen ponny eller islandshäst för då tror jag att hästen inte hade mått bra av jag red den dagligen. Själv har jag ett halvblod.

Men jag förstod det som att du inte ska rida hästen dagligen och då har jag svårt att tro att den tar skada av det och om den visar tecken på att det är för tungt så finns ju alltid valet att kliva av. Bara några tankar från mig, det här vet du säkert redan. Men som @Unafraid skriver prova hästen!

Förövrigt lät 2,5 timmes yogapass helt outhärdligt, jag tycker att yoga är den långsammaste, tråkigaste och mest outhärdliga träningsformen som finns. Förstår inte varför anställda ska tvingas till sånt såvida ni inte jobbar med friskvård av något slag och det är någon slags utbildning i att hålla yogapass ni ska göra.
 
Jag brukar hjälpa rida min vänninas islandshäst ibland trots att jag är längre och tyngre än henne då vi brukar hjälpas åt med varandras hästar periodvis. Det är en islandshäst som är ganska liten, nätt i kroppsbyggnaden alltså ej den stora lite grövre typen av islandshäst som finns. Hästen är välmusklad och visar inga tecken på att ta skada av detta och har bra framåtbjudning när jag rider. Så länge det inte handlar om att rida hästen dagligen så gör någon gång ibland sällan skada, särskilt om man är en van ryttare som har bra balans och kan rida hästen i form. En nybörjare som både väger mindre och är kortare kan göra att det blir tyngre för hästen på grund av obalansen som oftast finns hos ryttaren och att den inte klarar av att rida i hästen i form o.s.v. . Sen är det klart att jag aldrig skulle köpa en häst av den modellen ponny eller islandshäst för då tror jag att hästen inte hade mått bra av jag red den dagligen. Själv har jag ett halvblod.

Men jag förstod det som att du inte ska rida hästen dagligen och då har jag svårt att tro att den tar skada av det och om den visar tecken på att det är för tungt så finns ju alltid valet att kliva av. Bara några tankar från mig, det här vet du säkert redan. Men som @Unafraid skriver prova hästen!

Förövrigt lät 2,5 timmes yogapass helt outhärdligt, jag tycker att yoga är den långsammaste, tråkigaste och mest outhärdliga träningsformen som finns. Förstår inte varför anställda ska tvingas till sånt såvida ni inte jobbar med friskvård av något slag och det är någon slags utbildning i att hålla yogapass ni ska göra.
Den här ponnyn är inte så väldigt välmusklad och går förmodligen inte så ofta i ändamålsenlig form. Halsens muskulatur sitter t.ex. mest på undersidan. Hon är också enligt uppgift "stark" och ligger på. Så det finns ju lite att jobba med. I början tror jag det är fullt tillräckligt att rida runt 30 minuter per pass. Jag skulle ju inte rida dagligen heller, så kanske skulle det gå bra att jag rider henne då och då.

Jag har inte riktigt samma inställning till yoga som du men som sagt så är 2,5 timme för mycket. Vi jobbar ju med att utbilda instruktörer och terapeuter i yoga, men även om jag bara är administratör så förväntas jag praktisera det.
 
Jag tror det går bra att du rider ponnyn. Min egen är 146 cm i mankhöjd, jag är 170 cm lång. Vi är mest ute och lullar i skogen dock, så att jag ev är lite lång är inget som stör nån av oss. Han är pigg och framåt.
 
Du säger att du är tjock Magiana, jag vet inte vad det innebär. Men jag tycker att man ska vara försiktig med en D-ponny som känns liten och vars ryggrad nyligen stack upp. Hon kanske behöver komma i bättre kondition rent allmänt innan hon bär mer vikt.
 
Det går säkert att få någon att ge en åsikt om hur det ser ut och jag kan också be någon fota oss tillsammans. Jag är ju kort så längden är jag inte orolig för, men vikten är en annan femma.

Men i ridningen så tänker jag ändå att det kan vara vettigt att ta det lugnt, för det blir nog en del annorlunda mot vad hon är van vid och både kropp och huvud behöver nog tid att anpassa sig.

Jag tror inte vikten är ett problem faktiskt. Du är inte stor.
 
Du säger att du är tjock Magiana, jag vet inte vad det innebär. Men jag tycker att man ska vara försiktig med en D-ponny som känns liten och vars ryggrad nyligen stack upp. Hon kanske behöver komma i bättre kondition rent allmänt innan hon bär mer vikt.
Kondition, som i betydelsen "bra flås", har hon. Hon rids av ett barn och ibland av vuxna. Dessa vuxna väger 48 respektive 62 kilo. Själv väger jag 66 kilo.

Men jag tänker som du, att man får vara försiktig. Det är därför jag tvekar.
 
Kondition, som i betydelsen "bra flås", har hon. Hon rids av ett barn och ibland av vuxna. Dessa vuxna väger 48 respektive 62 kilo. Själv väger jag 66 kilo.

Men jag tänker som du, att man får vara försiktig. Det är därför jag tvekar.
Bra flås tänkte jag inte på, snarare fysisk styrka. Kondition kanske var fel ord.

Har du nån vägledning från ägaren när det gäller vikt?
 
Kondition, som i betydelsen "bra flås", har hon. Hon rids av ett barn och ibland av vuxna. Dessa vuxna väger 48 respektive 62 kilo. Själv väger jag 66 kilo.

Men jag tänker som du, att man får vara försiktig. Det är därför jag tvekar.
Utan att sett ponnyn på bild/film/i verkligheten då kan man inte göra någon riktig bedömning. Men om ponnyn utan problem klarar 62kg så tror jag att den skulle kunna klara 66kg. Det viktigaste är nog att man rider med god balans. Och jag tycker att du verkar ha en rimlig uppfattning om vilket arbete den klarar.

Skulle det kännas på gränsen, skritta fram och av för hand, prova rida och känn efter.

Min ponny på 146 klarar mer vikt än kallblodet på 155 som jag tidigare ridit. Så det är omöjligt att säga, utan att prova. Dock kanske jag inte skulle rekommendera dig att rida en liten c-ponny eller något liknande :p
 
Men när det gäller yogan måste det väl finnas utrymme för att kunna anpassa efter sina egna behov?
Det ska ju kännas överkomligt. Jag tänkte först skriva att det ska kännas lustfyllt eller positivt, men jag förstår att det kanske inte alltid kan vara lustfyllt om man vill utvecklas och låta sig utmanas. Men just nu kanske du inte är i ett tillstånd där du känner att du kan ta dig an den utmaningen, och då måste det ju vara OK! Om du bedömer att 2½ timmes yoga blir för mycket för dig, så måste det ju vara helt OK att du smiter iväg efter 1-1½ timme (eller vad du nu känner att du klarar av). Alla är vi individer på olika ställen i livet, och det måste få finnas utrymme för det.

Jag reagerar över detta eftersom jag själv är så trött på att jag/man har blivit uppfostrad med att tänka att någon annan styr våra liv, och att vi "måste" göra saker.
Man måste ingenting.
Jag kan aldrig få ett vettigt liv om jag låter andra styra mig, istället för att lyssna till mig själv, min kropp, min hälsa, mitt sinne, min dagsform, och ta hänsyn till och utgå från det.
Och jag håller på att öva på det.... ;)

På min yoga har vi ibland pass som är mer "fysiska/flåsiga/explosiva", och jag har verkligen försökt så gott jag kunnat att hänga med på dessa, men jag mår skitdåligt av dem! (tex hatövningen "grodan"... :devil::yuck:). Jag kan förstå att man känner motstånd - jag kände jättemotstånd mot Sat Kriya när jag började med den, men trots att det var skitjobbigt så var det ändå ett "överkomligt" motstånd. Grodan mår jag så dåligt av att det inte är vettigt att göra den just nu för mig. Och jag tänker att det måste få vara OK. Jag tänker inte göra grodan fler gånger. Jag behöver stärka kroppen på andra sätt först. Tack men nej tack liksom. Och då skiter jag i vad andra tycker, för min kropp säger nej, och den får faktiskt ha veto. :)
 
Bra flås tänkte jag inte på, snarare fysisk styrka. Kondition kanske var fel ord.

Har du nån vägledning från ägaren när det gäller vikt?
Ja, jag misstänkte att det var det du menar angående "kondition". Och just fysisk styrka fattas nog även om flåset finns.

Någon vägledning från ägaren har jag inte men vi får ju prata om saken. Tidigare har vi i alla fall varit överens om att jag är för tung.
Utan att sett ponnyn på bild/film/i verkligheten då kan man inte göra någon riktig bedömning. Men om ponnyn utan problem klarar 62kg så tror jag att den skulle kunna klara 66kg. Det viktigaste är nog att man rider med god balans. Och jag tycker att du verkar ha en rimlig uppfattning om vilket arbete den klarar.

Skulle det kännas på gränsen, skritta fram och av för hand, prova rida och känn efter.

Min ponny på 146 klarar mer vikt än kallblodet på 155 som jag tidigare ridit. Så det är omöjligt att säga, utan att prova. Dock kanske jag inte skulle rekommendera dig att rida en liten c-ponny eller något liknande :p
Den har rätt smala ben, omusklad hals och stor mage. Men ryggen och rumpan har fått en tydligt rundare form nu.

Jag tänker ju att jag inte rider mycket mer än 30 minuter eller så. Av den tiden blir det mycket skritt. Trav är ju inte en nödvändighet för att träna de grunder som fattas. Och även om jag travar lite ändå, så kommer det dröja innan jag ber om galopp. Även om hon absolut kan galoppera så tror jag hon behöver mer styrka för att kunna göra det i en sund form.
 
Ja, jag misstänkte att det var det du menar angående "kondition". Och just fysisk styrka fattas nog även om flåset finns.

Någon vägledning från ägaren har jag inte men vi får ju prata om saken. Tidigare har vi i alla fall varit överens om att jag är för tung.

Den har rätt smala ben, omusklad hals och stor mage. Men ryggen och rumpan har fått en tydligt rundare form nu.

Jag tänker ju att jag inte rider mycket mer än 30 minuter eller så. Av den tiden blir det mycket skritt. Trav är ju inte en nödvändighet för att träna de grunder som fattas. Och även om jag travar lite ändå, så kommer det dröja innan jag ber om galopp. Även om hon absolut kan galoppera så tror jag hon behöver mer styrka för att kunna göra det i en sund form.
Jag träffade ett gäng D-ponnyer häromdagen och slogs av hur olika de var. En del hade grova ben, såg viktbärande ut, andra var mycket mer spensliga.

Men du har säkert omdöme nog att veta vad du gör.
 
Jag träffade ett gäng D-ponnyer häromdagen och slogs av hur olika de var. En del hade grova ben, såg viktbärande ut, andra var mycket mer spensliga.

Men du har säkert omdöme nog att veta vad du gör.
Ja, så är det ju. Det är ju jättestor skillnad på de två D-ponnyer som finns i det här stallet.

Jag hoppas att mitt omdöme räcker till.
 
@Magiana låter som att du har en sund inställning till hur du ska rida ponnyn så då tror jag inte att det är någon fara.

Då förstår jag med ditt jobb visste inte vad du jobbade som eller att det var ett företag som utbildar inom detta. Hade kört i max en timme om jag hade varit du och sen varit nöjd med det. Om någon säger eller frågar något så är det ju bara att hänvisa till att du jobbar som administratör och inte är van vid så långa yogapass.
 
Kondition, som i betydelsen "bra flås", har hon. Hon rids av ett barn och ibland av vuxna. Dessa vuxna väger 48 respektive 62 kilo. Själv väger jag 66 kilo.

Men jag tänker som du, att man får vara försiktig. Det är därför jag tvekar.
Som andra sagt så tror jag absolut att ponnyn kan bära 66 kilo om 62 kg brukar gå bra. Överlag resonerar du sunt angående den biten tycker jag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det luciamorgon, med luciatåg på TV och massor av luciatåg, runt om i städer, kommuner och facebookflöden, trots att spam om...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 588
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 402
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp