Vill skaffa fisk

Trilla

Trådstartare
Jag skulle vilja skaffa fisk, jag är behov att ett djur! och efetrsom jag inte kan ta med mig hunden när jag pluggar/praktik- har ej råd med hunddagis nu när jag pluggar så får det bli : FISK
(katt får jag inte heller skaffa (bor fortfarande hemma-billigast så)
Men nu om beslutet om FISK!

Jag vill ha i en liten rund skål/ litet akvarium

så tips?
Finns det ngr roliga fiskar?
Vad e billigast att köpa men som endå e lite halvroligt att ha?
jag vill iaf ha 3-4 fiskar till att börja med :)

Hur ofta gör man rent ett mini akvarium? finns det inte sån där renare?
Bör man ha en mal i ett litet akvarium oxå?

Många frågor här nu:p hoppas på hjälp!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vill skaffa fisk

Jag vill ha i en liten rund skål/ litet akvarium

så tips?
Finns det ngr roliga fiskar?
Vad e billigast att köpa men som endå e lite halvroligt att ha?
jag vill iaf ha 3-4 fiskar till att börja med :)

Hur ofta gör man rent ett mini akvarium? finns det inte sån där renare?
Bör man ha en mal i ett litet akvarium oxå?

Många frågor här nu:p hoppas på hjälp!!!!

Hej. Rund skål är gudskelov inte tillåtet att ha fisk i, och vad gäller akvarium, köp så stort du har plats och råd med, så blir det lättare att sköta.
I ett akvarium under 40 liter får du räkna med vattenbyte 1-2 ggr i veckan. Satsa på SMÅ fiskar, det finns en uppsjö.
 
Sv: Vill skaffa fisk

Hur ofta gör man rent ett mini akvarium? finns det inte sån där renare?

Du menar ett filter? Jo, det behöver man ha. Men man behöver ändå byta vatten någon gång per vecka, så inte fiskarna simmar i sitt eget bajs.
 
Sv: Vill skaffa fisk

Du måste ju fortfarande ha ett akvarium som är stort nog för dina fiskar, art och antal. Detär inte bara att skaffa ett akvarium och mata fiskarna då och då utan akvariet ska skötas, rengöras och fixas med, rätt foder och rätt artsammansättning är viktigt och till dem behöver man rätt inredning inklusive sand och växter.

Här är en bra sida: http://www.zoopet.com/ kolla under artiklar :)
 
Sv: Vill skaffa fisk

Jag skulle vilja skaffa fisk, jag är behov att ett djur! och efetrsom jag inte kan ta med mig hunden när jag pluggar/praktik- har ej råd med hunddagis nu när jag pluggar så får det bli : FISK
(katt får jag inte heller skaffa (bor fortfarande hemma-billigast så)
Men nu om beslutet om FISK!

Jag vill ha i en liten rund skål/ litet akvarium

så tips?
Finns det ngr roliga fiskar?
Vad e billigast att köpa men som endå e lite halvroligt att ha?
jag vill iaf ha 3-4 fiskar till att börja med :)

Hur ofta gör man rent ett mini akvarium? finns det inte sån där renare?
Bör man ha en mal i ett litet akvarium oxå?

Många frågor här nu:p hoppas på hjälp!!!!

En mal kan hjälpa en med försprången, dendär rengöraren heter pump, har man pump kan man rengöra en gång i veckan, har man inte det ka man typ göra varrann dag, Vi får snart stora fiskyngel samt nåra ålar och mini-malar till salu snart, 1-5 kronor brukar dom kosta hos oss, ålar och grodor är väldigt roliga, jag har en groda, fast det är ingen ideé att ha en stor ål med en liten groda, ålarna käkar upp grodorna, och grodorna får ändast vara i ett akvarium med små fiskar, störst ska typ Platysen vara... Hade två grodor förr, men den ena blev uppäten ... :cry:
 
Sv: Vill skaffa fisk

Du måste ju fortfarande ha ett akvarium som är stort nog för dina fiskar, art och antal. Detär inte bara att skaffa ett akvarium och mata fiskarna då och då utan akvariet ska skötas, rengöras och fixas med, rätt foder och rätt artsammansättning är viktigt och till dem behöver man rätt inredning inklusive sand och växter.

Här är en bra sida: http://www.zoopet.com/ kolla under artiklar :)

Jo det fatta jag oxå, att de e jobb med fiskar, men det e väl det som endå bland de "roliga" ha ngt att pyssla om med?
men man kanske får bra hjälp på Zoo oxå?

Jag har bara plats för ett litet akvarium, typ 12 liters.

Tack för länken!!!:bump:

Fisk blir det när jag har fått ihop pengar, bara tillbehör osv ja det går ju på minst 1000 kr. sedan kan man säkert få tag i billiga akvarium på blocket?
 
Sv: Vill skaffa fisk

12 liter låter jättesvårt, vi har ett hundraliters, men det tog ändå minst ett halvår innan det var stabilt och fungerade bra utan algproblem etc. Och jag skulle inte ha något emot ett större. Ett tolvliters är ju yttepytte, varför vill du ha ett så litet akvarium?
 
Sv: Vill skaffa fisk

Bara en tanke, varför skaffar du inte nåt annat djur som en hamster eller nåt istället? Tar ju ungefär lika stor plats, säkert billigare och lättare att sköta. Dessutom är väl inte fiskar de keligaste husdjuren direkt...
Alltså, inte illa menat, klart du får skaffa fiskar om du vill, ingen ska hindra dig, men varför?
 
Sv: Vill skaffa fisk

Fisk är ju världens häftigaste hobby, så jag har full förståelse för att hon vill ha fisk. Däremot är just 12-liters en praktfull lustdödare när det kommer till akvarium. Det är skitsvårt och krävande att hålla ordning på.
 
Sv: Vill skaffa fisk

Bara en tanke, varför skaffar du inte nåt annat djur som en hamster eller nåt istället? Tar ju ungefär lika stor plats, säkert billigare och lättare att sköta. Dessutom är väl inte fiskar de keligaste husdjuren direkt...
Alltså, inte illa menat, klart du får skaffa fiskar om du vill, ingen ska hindra dig, men varför?


lite så tänkte jag också. Men det kanske bara är jag som vill att mina husdjur ska ha päls o gå att pussa på!! :love:

Om jag bott litet o ville ha ett husdjur skulle jag nog valt ett marsvin. Tycker dom är rätt trevliga o snälla
 
Sv: Vill skaffa fisk

Har man inte möjlighet att skaffa ett akvarium på minst 54 L som första kar ska man nog vänta tills man har plats och pengar för ett större. Det krävs väldigt mycket kunskap och tid för att lyckas med ett så litet kar. Till skillnad från ett större kar kommer du att behöva ta en massa prover på vattnet hela tiden för att hålla koll på värdena för att förebygga problem och ha koll och det är varken billigt eller enkelt.

Men ett 54 L tar ju inte så stor plats och det finns att få tag på billigt begagnat, men även det är väl på gränsen till för litet som första akvarium. Som sagt; satsa på ett så stort du har plats och pengar för så kommer det att bli mycket lättare och roligare!
 
Sv: Vill skaffa fisk

Begagnade akvarium är inte så dyra.

Kolla på blocket eller tradera. Välj ett på minst 100 liter.

Guppy brukar vara lätta att hålla. Och svärdbärare.

Till att sköta algerna kan du skaffa algätare, ancistrus, eller sniglar, ampullarius.

Lycka till med din ev nya hobby. Risken är att du blir fast. Det är jag!
 
Sv: Vill skaffa fisk

Guppy var väl lätta från början, men nu verkar de så sönderavlade att de blivit jätteknepiga?

Själv tycker jag våra siameser verkar extremt robusta. Äter allt, låter sig inte bekomma av nåt. Men lite i största laget för ett litet akvarium kanske.
 
Sv: Vill skaffa fisk

lite så tänkte jag också. Men det kanske bara är jag som vill att mina husdjur ska ha päls o gå att pussa på!! :love:

Om jag bott litet o ville ha ett husdjur skulle jag nog valt ett marsvin. Tycker dom är rätt trevliga o snälla
två marsvin :idea: dom ska ha sällskap av varandra, annars blir det ju lämnat helt ensamt större delen av dygnet ändå.. trist för ett så socialt djur som ett marsvin..
 
Sv: Vill skaffa fisk

Guppy var väl lätta från början, men nu verkar de så sönderavlade att de blivit jätteknepiga?

Själv tycker jag våra siameser verkar extremt robusta. Äter allt, låter sig inte bekomma av nåt. Men lite i största laget för ett litet akvarium kanske.

Håller med. Vi skaffade akvarium då jag var 12. Då hade vi guppy's, dom ynglade som 17 och vi fick lämna bort till höger och vänster.
Nu, 9år senare när vi köpt guppy's så ynglar dom knappt alls, dom dör och blir sjuka. Jättetråkigt.
 
Sv: Vill skaffa fisk

Oj, jag som trodde att de var de enklaste. Vi hade sådana när jag var liten. Och nu när jag som vuxen börjat med akvarium igen så tyckte jag att det var lite B med guppy så jag köpte palettciklider istället. Och de var ju lättskötta. Lite för lättskötta. Ynglade som satan. Likadant med röd ciklid. Kanske något för TS? Inte röd ciklid dock, de vandaliserar ju både fiskar och växter.:p

Nu har jag dock tre guppysar i min akvarium. Och de lever än. Efter 11 dar.
 
Sv: Vill skaffa fisk

Är det inte så med ganska många sorter i akvarievärlden?

Neontetra sägs vara sönderavlad och därför skall man hellre välja kardinaltetra? Likaså fjärilsciklid. Dessa har jag aldrig lyckats med.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 985
Senast: cirkus
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 956
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Okej, nu har jag planer på att skaffa ett mindre akvarium för att inhysa några fiskar i på rummet. Har en rund skål för tillfället, runt...
Svar
3
· Visningar
2 488
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 728
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp