vill sluta rida

jag tror nog att många av de här som är så nöjda och glada efter ett ridpass inte har de här kraven som jag har (som det är jag som ställt upp, det är ju ingen annan som gjort det egentligen) och det är nog därför jag blir så här deppig, jag vill för mycket.
Klippte mitt i ett inlägg men det där är jag nog inte så säker på. Däremot hanterar man motgångar olika. En utveckling är inte spikrak och jag brukar tänka att när allt känns lätt och enkelt så har jag egentligen mest tränat på saker jag redan kan. Jag kan absolut vara glad och nöjd efter ridlektioner, inte alltid dock, och samtidigt känna att jag inte nådde mitt mål.

Är också återvändare efter några års uppehåll och jag sliter mest med att jag vet hur man gör men jag gör ändå fel. Eftersom jag är för långsam, för otränad, rider ridskolehästar istället för egen osv osv osv.
 
Alltså problemet ligger nog väldigt mkt hos mig, jag vill så mycket (utvecklas). Det hade nog varit lättare om jag var en person som red en gång i veckan för att det är kul och sen inte tänker så mkt på det. Jag säger absolut inte att det är fel, all ridning är bra, men jag har nog eller inte nog, jag har höga kav på mig själv men det är ju egentligen bara jag som sätter kraven. Jag rider för att jag älskar hästar men jag vill också lära mig rida, alltså jag rider inte bara för att jag vill rida utan för att jag vill lära mig att rida, och utvecklas men det är ju inte rimligt att jag ska rida "perfekt" och vad är perfekt egentligen? Jag sätter upp mina mål och när jag uppnår dem så blir jag jätteglad men det är ju bara jag om vet om dem t.ex jag har ju haft mina små saker som jag vill bli bättre på och jag tror nog att många av de här som är så nöjda och glada efter ett ridpass inte har de här kraven som jag har (som det är jag som ställt upp, det är ju ingen annan som gjort det egentligen) och det är nog därför jag blir så här deppig, jag vill för mycket. Innerst inne vet jag: det tar tid, jag ska inte jämföra mig osv osv. men ändå hamnar jag där och jag tycker det är roligt att folk frågar hur det går och så, men ibland vill jag inte prata om det bara, och då får jag stanna kvar hos hästen t.ex så undviker jag de situationerna.
Tänker nog att det kanske är lite av en fördom, som rent av många ridlärare också har, att jättemånga rider en gång i veckan i 20 år och inte bryr sig så mycket om hur det går eller om de blir bättre eller inte. (tycker jag märker skillnad på ridlärare som tror att gruppen kommer bli bättre under terminen, eller inte.)

Men jag kan tänka mig att folk kanske har ett lägre delmål för dagen och är nöjda och glada över att de uppnådde det, eller bara inte klagar offentligt osv. Jag kan ju tex ha ett delmål som låter typ -rida med stubbiga ben, :rofl: dvs en övning från en podd, och har lyckats med det, det gick bättre och jag är glad över det. Även om jag är väl medveten om att jag inte red som Ingrid Klimke :).
 
Rider du en gång i veckan? I sådana fall är det kanske inte rimligt att tänka att du ska göra så snabba framsteg som du vill göra.

I din sits hade jag övervägt att rida fler gånger i veckan, alternativt skaffa en medryttarhäst och varva med privatlektioner. Fler timmar i sadeln innebär fler möjligheter att träna på det du behöver träna. Det innebär dessutom att du är närmare till varje "nytt försök", istället för att behöva gå hem och ladda upp för nästa ridlektion om en vecka.

Är inte det möjligt hade jag lagt in annan träning med fokuset för att bli en bättre ryttare. Kolla t ex Activateyourseat på Instagram (man behöver inte köpa bandet hon säljer). Just för att sätta dig själv i mindsetet att du faktiskt blir starkare, du gör saker för att utvecklas och du har kontroll.

Försök träna lite självmedkänsla med. Du gör ju så gott du kan! Och så länge du gör det, så kan du inte göra så mycket mer (möjligtvis än att fundera över mer effektiva sätt att utvecklas). Du kommer inte att bli en bättre ryttare för att du slår ner på dig själv.

Vad det gäller hur andra rider så tror jag det allra bästa man kan göra är att jobba på sin egen bubbla. Det är inte relevant hur det går eller inte går för någon annan - och i situationen som varande ryttare i en grupp, så tror jag att det är praktiskt taget omöjligt att bedöma de andra eleverna realistiskt.
 
Tänk bort ”alla andra” och tänk bara på hur just du har utvecklats på just den häst du rider för tillfället. Och kom ihåg att du är på olika nivå beroende på vilken häst du rider, och vilken övning ni gör, och vilken tid på terminen det är, och vilket väder det är, och vilken dagsform du har och vilken dagsform hästen har osv. Detta har blivit väldigt uppenbart för mig som nu har ridit min egen häst i 5 månader. Vissa dagar får vi till jättefina öppnor och vissa dagar lyckas vi inte böja och ställa korrekt på en 20- meters volt. Vissa dagar gör vi enkla byten på serpentinbågar och vissa dagar lyckas vi inte fatta höger galopp ordentligt. Vissa gånger tar vi oss runt en liten bana på 70 cm men häromveckan klarade vi inte ens av att trava i ridhuset på hopplektionen, så det blev bara att skritta runt och absolut inget hopp.

Prata med din ridlärare om din utveckling och om dina önskemål. En öppen dialog med ridläraren är en förutsättning! Jag red för en ridlärare som sällan gav feedback och då bara något bra då och då och det gav verkligen inget, förutom att få rida, men ingen direkt utveckling.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 847
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp