Bukefalos 28 år!

Vill veta allt om Cushing!

Blåsippan

Trådstartare
Mitt islandssto har haft känning av fång några gånger i sommar trots att hon har gått på bara hö. Var inne och röntgade hovarna ca 5 veckor efter att hon hade sista fånganfallet och då hade hon kraftig hovbenssänkning och hovbensrotation i båda framhovarna, mest i vänster. Både veterinären och jag var förvånade för hon rör sig ganska hyfsat ändå.
Har haft på känn hela sommaren att det det är något mer som inte stämmer, hon har inte varit sig själv helt enkelt. Enorm fettansättning i frampartiet och bukig trots att hon inte är jättefet, är svullen över nosryggen, fick mugg som hon aldrig har haft tidigare, lite feber då och då i samband med ökad digitalpuls i hovarna och hovslagaren har inte kunnat se någon förändring i hovarna som visade på fång. Veterinären misstänker starkt att hon lider av Cushing och ska ta prover på henne när vi ska in och röntga nästa gång. Sista dagarna har hon även svullnat ovanför ögonen.Är tacksam för all information från er som har erfarenhet av det. Har förstått att det är dålig prognos men vill ändå veta allt.
 
Sv: Vill veta allt om Cushing!

Tack jag hittade en del information om Cushing där! Men jag vill gärna höra ifrån er som har haft drabbade hästar, hur symptomen har varit, har ni gett medicin, hur sjuka blir dom m.m. ? Har förstått att det kan vara väldigt olika men vill ändå veta er erfarenhet.
 
Sv: Vill veta allt om Cushing!

Mitt fjordsto har cushing.
Diagnosen fick hon i november förra året, och efter att hon fått rätt medicin blev hon mycket bättre.
Just nu har hon tyvärr fått känning av fång igen, så jag är inte så glad precis. Det verkar ha lugnat sig nu i alla fall. Har dåliga erfarenheter från förra hösten, så jag vågar inte ropa HEJ än...
Du får gärna höra av dig, för lite har jag lärt mig om sjukdomen.
 
Sv: Vill veta allt om Cushing!

Hej!
Fick ditt pm och tänkte svara här ifall fler vill läsa.

Efter fånganfallet i somras så var vi inne och röntgade och tog prover på hennes medicinering (på Ultuna). Medicineringsproverna var bra dvs jag har en bra dosering på henne ( 1 mg Permax/dag). Röntgen visade rotationer båda fram. Hon skoddes med specialskor.

Mitt i allt detta flyttade jag hem till Gränna med hästarna så återbesöket blev på Mantorps ATG klinik. Hovarna var bättre men hur mycket hade dom svårt att säga eftersom dom inte hade tillgång till dom gamla plåtarna. Men hon var helt klart mycket bättre vid rörelse och inte alls så öm i hovarna.

På Mantorp passade vi även på att kolla hennes tänder. Hon hade 3 foderinpackningar men inget var inflammerat och hon var en av få hästar som hade en fin slemhinna utan sår. :banana:

Under hela hösten har hon gått i en ganska liten hage utan gräs. Hon har fått hö, fri tillgång på halm samt lite betfor m. mineraler, b-vitamin och e-vitamin.

Häromdagen gjorde vi en ny hage till henne hos dom andra hästarna. I denna hagen var det minimalt med gräs mest upptrampad jord. Släppte ut henne där 1,5 timme ca. Pang så hade hon puls. :smirk: Så nu är hon tillbaka i den andra hagen och jag håller tummarna för att det inte blir något nytt anfall. :crazy:

Har insett att min häst kommer nog aldrig få äta gräs mer (om det inte är avslaget övervuxet gräs för det reagerar hon inte på). Tyvärr vägrar min pappa inse detta och är på mig jämt om att det är synd om henne. :mad:

/Maria
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 803
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 651
Senast: Fiorano
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 613
Senast: Pallen
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 768
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp