Vill veta mer om dessa raser

Wellcraft

Trådstartare
Har personlig erfarenhet av alla raser men man blir aldrig fullärd, jag vill nu höra från er som själva äger rasen/raserna eller känner rasen mycket bra.
Vill veta allt i princip.
T.ex
Hur uppfattar ni er hund i vardagen?
Hur aktiverar ni er hund?
Har er hund potential för tävling i någon sport?
Hur är er hund mot människor, andra djur och hundar?
Är er hund frisk?
Allmänt om mentaliteten?
Egenskaper (jaktinstinkt, vaktinstinkt, will to please, osv)?
Miljöstark?
M.m fyll gärna på allt ni kommer på.

Förtydligande, BARA intresserad av att höra från er som själva har rasen eller känner den mycket bra!

Raser:
Norsk buhund
Papilllon/Phalene
Cavalier king charles spaniel ( ej king charles spaniel)
Norsk lundehund
Isländsk fårhund
Västgötaspets
Welsh corgi pembroke
 
Har haft två papilloner:

Hur uppfattar ni er hund i vardagen?
Signalkänsliga och uppmärksamma på vad du gör och hur du mår. Intelligenta. Du behöver inte stora gester för att kommunicera med dem, räcker i princip att tänka att de ska flytta på sig så flyttar de på sig osv. Ena papillonen skällde något mycket. Den andra kissade inne när man lämnade dem ensamma (separationsångest).

Hur aktiverar ni er hund?
De aktiverades med 4 promenader om dagen där man dessutom gömde godis, la lite spår och övade trick. Agility träningar 1-2 ggr v, ofta tävlingar på helgen.

Har er hund potential för tävling i någon sport?
Agility, lydnad och rallylydnad. De har helt ok näsa men inte lika bra som schäfer och labrador enligt min erfarenhet.

Hur är er hund mot människor, andra djur och hundar?
Ena papillonen var mycket social mot människor men inte så social mot andra djur och hundar. När han fick artros gjorde han utfall i koppel.
Andra papillonen struntade i människor men funkade mycket bra med andra djur och hundar. Andra hundar tyckte om honom och drogs lite till honom (han var väldigt lugn och trygg).

Är er hund frisk?
Ena fick som sagt artros och dog i cancer 11 år gammal. Andra var frisk fram tills blåsljud på hjärtat upptäcktes 12 år gammal. Vi tog bort honom pga hjärtsvikt 13,5 år gammal.
Både behövde man borsta tänderna på för att inte de inte skulle få tandsten.

Allmänt om mentaliteten?
Hundar som är pigga på det mesta, de säger inte nej till träning. De flesta gillar att leka och en del har riktigt stort föremålsintresse, så de är generellt lättbelönade.

Egenskaper (jaktinstinkt, vaktinstinkt, will to please, osv)?
Viss jaktinstinkt, men med kort radie, dvs de kanske stack iväg 100 m och gav upp (det hade nog enkelt kunnat tränas bort), aldrig borta flera timmar.
Larmande hundar när de ser något misstänkt.
Mycket will to please.

Miljöstark?
En av dem var skotträdd, i övrigt var de miljöstarka.

M.m fyll gärna på allt ni kommer på.

Har du någon gång haft en eller flera papilloner är risken att du upplever många andra raser som sega, trögtänkta och klumpiga, eftersom de flesta papilloner är snabbtänkta och signalkänsliga, på gott och på ont.
Rasens största nackdel är dess storlek, den är lite liten i mina ögon.
 
Har haft två papilloner:

Hur uppfattar ni er hund i vardagen?
Signalkänsliga och uppmärksamma på vad du gör och hur du mår. Intelligenta. Du behöver inte stora gester för att kommunicera med dem, räcker i princip att tänka att de ska flytta på sig så flyttar de på sig osv. Ena papillonen skällde något mycket. Den andra kissade inne när man lämnade dem ensamma (separationsångest).

Hur aktiverar ni er hund?
De aktiverades med 4 promenader om dagen där man dessutom gömde godis, la lite spår och övade trick. Agility träningar 1-2 ggr v, ofta tävlingar på helgen.

Har er hund potential för tävling i någon sport?
Agility, lydnad och rallylydnad. De har helt ok näsa men inte lika bra som schäfer och labrador enligt min erfarenhet.

Hur är er hund mot människor, andra djur och hundar?
Ena papillonen var mycket social mot människor men inte så social mot andra djur och hundar. När han fick artros gjorde han utfall i koppel.
Andra papillonen struntade i människor men funkade mycket bra med andra djur och hundar. Andra hundar tyckte om honom och drogs lite till honom (han var väldigt lugn och trygg).

Är er hund frisk?
Ena fick som sagt artros och dog i cancer 11 år gammal. Andra var frisk fram tills blåsljud på hjärtat upptäcktes 12 år gammal. Vi tog bort honom pga hjärtsvikt 13,5 år gammal.
Både behövde man borsta tänderna på för att inte de inte skulle få tandsten.

Allmänt om mentaliteten?
Hundar som är pigga på det mesta, de säger inte nej till träning. De flesta gillar att leka och en del har riktigt stort föremålsintresse, så de är generellt lättbelönade.

Egenskaper (jaktinstinkt, vaktinstinkt, will to please, osv)?
Viss jaktinstinkt, men med kort radie, dvs de kanske stack iväg 100 m och gav upp (det hade nog enkelt kunnat tränas bort), aldrig borta flera timmar.
Larmande hundar när de ser något misstänkt.
Mycket will to please.

Miljöstark?
En av dem var skotträdd, i övrigt var de miljöstarka.

M.m fyll gärna på allt ni kommer på.

Har du någon gång haft en eller flera papilloner är risken att du upplever många andra raser som sega, trögtänkta och klumpiga, eftersom de flesta papilloner är snabbtänkta och signalkänsliga, på gott och på ont.
Rasens största nackdel är dess storlek, den är lite liten i mina ögon.

Tack så mycket för ditt svar!
Kul att det är kvicktänkta och signalkänsliga, jag har inte mycket för sega hundar :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 848
Senast: Bison
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 534
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 296
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 255
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp