Ville bara berätta om min sorliga chinchilla berättelse:(

H

HBB

För två år sen köpte jag en liten chinchilla och blev helt såld på den,så förbanand mysiga djur,blev så sugen på o köpa en till chinchilla=) Sen en dag åkte jag till djuraffären o kika lite...Gick då in i djur rummet o fick se tre chinchillor sitta i en trång skitig bur:( och den ena hade så kletiga ögon så hon knappt kunde öppna dom... det kändes i hjärtat:/ Så jag köpte mej en skit stor bur och köpte alla tre:P Det va ett gammalt avelspar + deras unge=) tänkte dom får det fan så mkt bättre hos mej än där:/

Zoo ägren sa att honan va i så skruttit skick så hon skulle nog bara leva nån månad till:/ & ögona såg ut o ruttna:S fyfan....de första ja gjorde när jag köpte dom va o ta honan till veterinären för hälsokonroll haha:) vad gör man inte när man e djurvän?

...iaf hon va kraftigt undernärd och hade starr & va blind på ögonen och hade kraftig ögoninflammation...O veterinären trodde inte hon skulle leva mer än en månad till,hon kunde knappt gå,så stel:( .. Iaf jag fick ögonsalva till henne och hon blev genast bättre,hon fick en jäkla matlust och åt jätte mkt och blev jätte rund i hullet och piggade på sig rejält,stelheten försvann från henne o hon kunde till o me skutta runt:P

Hon sprang lös varje dag i lägenheten:) och efter henne skutta chinchilla hanen efter o passade upp på henne hela tiden. Eftersom hon va blind så såg hon inget o sprang på grejer o så men till slut lärde hon sig vart allt stod i rummet:P så fort hon gick vilse pep hon o då kom hanen skuttande och gick försiktigt framför henne o visade vägen haha så jäkla sött=)) o deras unge blev bästa polare med min första chinchilla ja köpte, haha. Så det va fullrullen är alla fyra var lösa o skutta omkring=) & alla hade respekt för honan,hon var högst i rang och när man ställde ner en stor skål med badsand så fick alltid hon bada först medans dom andra tittade på;P När man kom in i rummet där burarna stod så kände hon igen mej direkt på rösten o kravla sig upp till matskålen gjorde hon o vänta på att jag skulle hälla upp mat:) bråkade dom andra chinchillorna gick hon i mellan i fräste typ... Vissa dagar orkade hon inte skutta runt på golvet,då satt hon och vaktade i buröppningen medans dom andra va ute o skuttatde runt,sen när alla va inne i buren igen då gick hon o la sig:P När man hällde upp mat i matskålen så satt hanen och honan ALLTID brevid varandra och åt, när dom skulle sova satt dom ALLTID brevid varandra, jämt! så himla kärleksfulla mot varandra=)

O förra veckan dog hon, blev 16 år gammal:/ Hon låg på sidan i buren helt iskall och hanen låg brevid och pep som en tok o försökte buffa liv i henne,såg så sorligt ut så jag fick tårar i ögonen. När ja skulle ta ut henne ur buren blev hanen helt galen:( Enda sen hon dog har han varit helt apatisk elr va man ska säga:/ han varken äter elr dricker, han bara sitter i ett hörn o ser skitlessen ut:( Vad ska man göra för o få han gla igen:/ om det nu går....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ville bara berätta om min sorliga chinchilla berättelse:(

Vad sorgligt!:cry:
Jag har ingen erfarenhet av chinchillor, tyvärr. kände bara att jag var tvungen att skriva något. förresten.. du kanske kan gå till någon djurbutik (INTE den du köpte dom i!) eller ringa till vetrinären.
Annars hoppass jag att någon annan här på buke kan svara.

kramar
 
Sv: Ville bara berätta om min sorliga chinchilla berättelse:(

Vad tråkigt :( Men hon verkar ha haft två bra sista år hos dig.

Har alla bott ihop eller har de bott 2 och 2? Om det senare alternativet, så kanske du kan sätta ihop alla tre? (vet dock inte hur lätt det är att få de komma överrens när det gäller chinchillor).

Edit: När det gäller gnagare brukar det alltid vara allvarligt om de inte äter och dricker. Ring veterinären också, och försök ev. stödmata.
 
Sv: Ville bara berätta om min sorliga chinchilla berättelse:(

Ring och hör med en privat uppfödare, de har nog mer specialicerad kunskap än både vet och ffa djuraffär när det gäller att göra hanen gladare, när det gäller matvägran är det veterinär såklart.
 
Sv: Ville bara berätta om min sorliga chinchilla berättelse:(

Den där zoohandlaren borde få däng tycker jag! :mad:

Men heders åt Dig som köpte dom alla tre och hon fick ju iaf två lyckliga år.
Inte heller jag kan något om chinchillor men spontant så tänkte jag att hannen kanske blir gladare igen om han får en ny hona? :idea:
 
Sv: Ville bara berätta om min sorliga chinchilla berättelse:(

vilken fin berättelse, jag blev tårögd. Djur är så fina.

Kan inget dock, så jag tillför inget ...
 
Sv: Ville bara berätta om min sorliga chinchilla berättelse:(

Chinchilla hanen gick bra ihop me sin son:P och våran första chinchilla, dvs alla kunde vara i samma bur när honan levde...men efter att hans hona dog så går det inte han bara bråkar me alla o fräser satan o jagis i buren=( men det kanske e för han e lessen? så jag låter han var själv i sin bur några dagar... sen ska ja prova o sätta ihop alla, för då slipper man känna sig så ensam.. :(

Ingen som har chinchillor här på bukefalos? elr nå andra djur som blivit lämand av sin hane/hona, hur har dom reagerat? :/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ville bara berätta om min sorliga chinchilla berättelse:(

Chinchillor kan fungera jättebra ihop tills man ändrar förhållandena på nåt sätt. Vet t.ex. ett par chinchillabröder som bodde ihop och trivdes jättebra ända tills de bytte hem. De hade till och med samma bur med sig, men ändringen av miljö räckte för att de skulle börja bråka så illa att de var tvungna att dela på dem.

Jag skulle nog för det första dela på chillorna om de bråkar mycket. Låta eran första chinchilla och yngste hanen bo själv. Och så skulle jag kontakta en uppfödare och höra om de hade en äldre hona jag kunde testa att sätta ihop med gammelhanen. Det kan mycket väl hända att det han behöver som allra mest är en ny hona att bo ihop med. Men som sagt, jag skulle be att få låna henne först så man kunde se om de höll sams. Lite gnabb lär det ju bli i början, men i bästa fall blir han lika glad i henne som i den förra honan.

Chinchillor kan faktiskt bli allvarligt deprimerade om deras partner dör. Jag har till och med hört om ett par fall där den kvarvarande chinchillan till slut dog, av sorg får man väl kalla det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ville bara berätta om min sorliga chinchilla berättelse:(

Jo våran första chinchilla bor ihop me den där yngre dvs avelparets son;P och det funkar kanon,dom är så kärleksfulla mot varandra fast det e två hanar haha. Och den här gammel chinchillan han har bott i samma bur med dom och han har funkat kanon me dom båda men inte nu efter att honan dog:( det va därför ja täntke då kan han bo me dom så slipper han bli så ensam men de funkar ikke:S så jag funderar starkt på att skaffa en hona till honom men då lite äldre kanske då? =) ska höra mej för...
 
Sv: Ville bara berätta om min sorliga chinchilla berättelse:(

Du kan sätta ihop honom med en yngre hona med såklart, men jag tänkte att det kanske vore mer praktiskt med en äldre hona. Annars dör ju HAN snart och så blir HON ensam. De lär ju inte dö samtidigt i vilket fall, men man är i alla fall lite mer i fas... Eller nåt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 104
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: axel
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: _FiA_
·
F
Övr. Djur Min marsvinshane blev själv i vintras och då köpte jag en kompis till honom. (Han mår dåligt av att inte ha sällskap). Kompisen var en...
Svar
7
· Visningar
3 368
Senast: FjantaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp