Ville skriva av mig lite..

vadvetman

Trådstartare
Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips.

Ska väl börja "från början" antar jag.
Började rida på ridskola när jag var 6 år, på min underbara ridskola som jag rider på än idag. Den är ganska olik andra ridskolor, hästarna går på lösdrift, uteritt varannan gång och en häst gick aldrig mer än en lektion per dag.
Kunde nog inte fått en bättre start i min blivande häst"karriär", skapade mig en uppfattning om vad jag ansåg bra hästhållning är vilket jag står fast vid än idag.
Jan 2009 fick jag min första foderponny, en triangelmärkt d-ponny som hade gått högsta klasserna i både dressyr och hoppning. Tyvärr passade vi inte ihop och han åkte tillbaka under den kommande sommaren. Kan tillägga att jag fortfarande var trogen ridskoleryttare, foderponnyn stod uppstallad på ridskolan.
Efter jag lämnat tillbaka honom, blev jag tillfrågad om jag ville bli medryttare på en inackordering i stallet. En 8-årig kallblodstravare, världens personligaste häst som jag blev och är väldigt förtjust i. Samtidigt började på en annan ridskola (vi kallar den ridskola 2), paralellt med att jag red denna travaren och red på min gamla ridskola.
Just den höstterminen 09 var allt ganska segt, kom inte så långt i ridningen men hade mysiga och roliga uteritter på medryttarhästen.
Började även rida privatlektioner för ridläraren på ridskola 2 på hennes halvblod under vintern/våren, utvecklades enormt av det och tävlade några LC med hennes hästar.
Red även på ridskola nr 2, relativt lärorikt men jag tycker inte det är så jättekul att rida på ridskola.
Har lite för mycket åsikter och värderingar för det..
I april började jag även rida en 5-årig c-ponny åt min ridlärare på ridskola 1, mest för att hon ska komma upp i kondition för hon ska in på tillridning i augusti men också för att hon ska bli mer lydigare för att få ut så mycket av den kommande tillridningen.
Tycker egentligen inte det är så jättekul, absolut inte min typ av häst men jag får betalt för det och jag gör såklart mitt bästa och hon har utvecklats jättemycket, trots att jag inte finner det vidare underhållande.
Travaren rider jag fortfarande, men då jag är relativt tävling/träningsambitiös har jag börjat ge upp det nu, inser att han inte kommer bli den hästen jag önskar.
Dressyr är det värsta han vet, men det bästa jag vet.
Nån gång i denna veckan blev jag tillfrågad om jag ville rida en annan inackordering på ridskola 1, en stor häst, korsning lite allt möjligt. Mycket irish cob, dvs är han relativt tung i kroppen och ingen hopphäst direkt. Däremot är han mycket välriden och trevlig.
Jag sa ja, åtminstone över sommaren i alla fall. Jag är expert på att ta mig vatten över huvudet, däremot planerar jag att slutade rida travaren samt c-ponnyn inom en snar framtid.

Men det är hur jag ska göra i höst som är "dilemmat".
Min familj har ingen jättebra ekonomi, ensamstående föräldrer med oss två barn.
Dvs, vi kommer aldrig ha råd med en egen/foderhäst till mig.
Och det må låta töntigt och klyschigt, men att ha en häst/ponny är verkligen är dröm för mig, och det kommer tyvärr förbli en dröm. Det vore det absolut optimala och jag vågar faktiskt säga att det skulle göra mig lycklig.
Dvs, jag får väl hitta nån medryttarhäst, som vanligt..
Jag har ju alltid irish-coben, men samtidigt vill jag ta vara på tiden jag har på ponny, visserligen är det 4 år kvar men de kommer ju ändå aldrig tillbaka. Förutsatt att jag vill tävla, alltså.
Men, det finns ingen ponny jag kan rida.. så jag har väl inget val.

Ridskola 2 slutar jag antagligen på till hösten, däremot fortsätter jag nog på ridskola 1.
Vet inte vad jag ska göra, finns väl folk med större problem.
Borde väl vara glad för att jag får rida över huvudetaget, det är ju ingen rättighet.
Samtidigt är det inte så kul, alla mina vänner skaffar hästar med tiden. Folk undrar ständigt varför jag aldrig köper en häst och då får man vackert förklara..
Hon jag red i samma grupp som för 3 år rider nu dom högsta klasserna i dressyr, medan jag själv fortfarande sitter kvar på ridskola och rider hästar ingen annan vill rida..
 
Sv: Ville skriva av mig lite..

det enda du kan göra är väll att kämpa på? rid andra hästar som ingen annan vill rida och lär dig av dem, en dag kanske du snubblar över en häst som du kan tävla dressyr eller hoppning med och utvecklas på den vägen, fortsätt leta efter hästar som du kan lära dig ngt av. att dina ridlärare låter dig tävla/rida till deras egna hästar tyder ju på att de tycker att du rider bra och kan en hel del.
en "perfekt" häst är den du skapar själv, dvs ge alla medryttar hästar en chans att visa vad de går för och gör det bästa av situationen. nån gång så borde du hitta en som du får lov att tävla och bygga upp.
även om du inte har en egen häst så måste du inte stanna på ridskolan hela livet, se om du kan hitta en praktik plats på ngt tävlings stall där du får motions rida och kanske till och med starta en klass med en tillridnings häst som de inte riktigt har tid med. om du inte har en egen häst så kan du ju lägga mer tid och pengar på att utveckla dig själv. och sen när du är en ngt känd beridare och tävlar andras hästar så kanske du äntligen har råd med en egen.

förlåt om jag sprang iväg nu med det hela^_^ men av vad du skrev så verkar du ganska lovande inom ridningen, ge aldrig upp bara och kämpa in i det sista med hästarna som ingen annan vill ha, de har också något som du kan lära dig av :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 795
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Zpunk
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
946
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp