Villka har börjat täcka era hästar nu?

B

blondi3958

Jag har, men dock med ett ofodrat regntäcke som andas så han inte blir blöt och kall :crazy:
Men jag vet inte om jag är för pjoltig :cool:
Så hur har ni gjort?

När började ni täcka?
Hur kallt/varmt var det då?
Har ni täckena på ute dygnet runt eller tar ni in hästarna på nätterna?
 
Täckar inte än, om det inte regnar på nätterna vill säga för jag har tänkt ha ute honom dygnet om till helgen iaf.
 
Mine går med uforet regn täcke. De har dette desverre på 24/7 pga at tâcken bytter ikke inngår. Täcker av ponnin om jeg vet det er garantert bra vær.
 
Inne på natten sen två veckor. Sto + föl otäckat. Valacken har ofodrat regntäcke dagtid, och tunt thermotäcke nattetid (har kallstall och det är nattfrost nu)
 
Inga täcken än inte.
Börjar täcka när det blir lite kallare, runt några minusgrader.
Hästarna står inne på nätterna.
 
Ofodrat regntäcke som andas om det blir regn, nångång har jag lagt ett tunt bommulsstäcke under det.

Fast jag ska snart ha dom inne om nätterna igen, till helgen blir det tror jag.
 
Slängde på min nordis täcke i lördags av den anledningen att jag hoppas att han inte ska få den björnpäls han hade i vintras, vill helst inte klippa heller. Så han har ett ofodrat regntäcke på sig just nu.
Shettisen ska få täcke på sig i oktober när hon blir klippt.

/Hippo
 
Jag har också regntäcke nu. På nätterna Bucas shamrock. Lagom till min varma häst... När det blir nattfrost åker nog mitt tunna termotäcke på. Klipper gör jag nog om ngn vecka då han har "lyft" pälsen nu.
När det blir kallt dygnet runt åker rambotäcket fram... Sen är alla andra onödiga... hihi...
 
nope.. tänkte han skulle få klara sig utan täcke så mycket som möjligt i vinter oxå...
Men det funkar inte att ha regntäcke på han, för DÅ fryser han. Blir väl kall på ryggen eftersom det inte är fodrat kan jag tro.
Nån mer som upptäckt detta med sin pålle?
:bump:
 
min går ute på dagarna och kommer in på kvällen,
om det skulle regna väldigt mkt åker jag till stallet och lägger på ett regntäcke :)
 
Min fjorda har endast regntäcke om det regnar ute den här årstiden. varmt o gott i stallet... :)

Varmblodet däremot som står i annat stall där det är KALLT har thermotäcke på sig dygnet runt nu o regntäcke över vid regn ute. Hon blir märkbart stel o ont i ryggen om hon blir kall...
 
Inte än. Hon får sova inne om det är kallt eller blir regn på natten. Annars går hon ute fortfarande, utan täcke. :)
 
jag har börjat låta han ha regntäcke om nätterna nu, (han går fortfarande ute) temperaturen har sjunkit så, och så har det varit nattfrost nu några nätter.
 
Min är inne på nätterna utan täcke. När det blir ngt kallare får han pyjamas på sig. :D
På dagarna går han utan så länge det är fint väder. Vid regn eller risk för regn lägger hyresvärden på honom regntäcke (ofodrat).

/Tillis
 
Tycker ni att jag är en höns mamma som har täcke på min häst dygnet runt nu när det är mellan 4-10 grader på nätterna?

Hästen står en bit i från mig så jag kan inte åka dit flera ggr. per dag och ta av eller på täcket :(

Idag var det fint väder i natt ca.10 och min häst hade regntäcket på sig :o
Men värmer det?
Jag har ett Event regntäcke som andas, kände på honom igår om det var någon temperatur skillnad på halsen och där täcket låg och det var det inte.

Är jag en höns mamma :confused:
 
hon går fortfarande ute på natten, och ska förhoppningsvis göra det hela hösten. om det inte blir riktigt dåligt väder förstås. hon hade ett ullfodrat regntäcke igår natt för vi trodde det skulle vara kallt. det var det inte :smirk:. men i förrgåt gick hon utan och då var det -2 :eek: men så länge det inte regna och blåser fryser hon inte. jag är oxå jättelöjlig egentligen, men jag tvingar mig själv att inse att hon inte fryser. herregud, hon har päls! :idea: och om jag nu ska ha henne ute hela hösten vill jag inte täcka henne för tidigt.
 
min häst har regntäcke med fleece i, men det är för att hon står o spänner sig när det är lite kallare ute, så hon får jäkligt ont i ryggen!
 
Ponny 26 år, halvblod 12 år och fjording 12 år, hannoveraner 4 år: regntäcke i hage vid regn, annars nakna (nakna inne)

Korsning 16 år: ofodrat regntäcke i hagen (vill slippa klippa samt att han lätt blir spänd i sin rygg vid kyla), naken inne.
 
Stor pållen: Regntäcke med tunt foder och andas.

Mellan ponnyn: Bomullstäcke + ofodrat regn.

Lill ponnyn: ofodrat regn.
 

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
952
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: EmmaN
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp