Villken sadel rekomenderar ni??

I

indigo95

Jag behöver råd om vilken sadel som jag ska köpa. jag har provat ut en kieffer nobert koof som ligger perfekt, men så blev jag tipsad om att griffin hade en bra hoppsadel ( robert whitaker ) som oxå hade bra stora stöd på sin sadel. har dock inte provat denna sadel.Vad tror ni är det värt att prova den eller ska jag satsa på kiffern??
Behöver råd jag har beslutsångest..:confused:
TACKSAM FÖR SVAR..:)
 
Sv: Villken sadel rekomenderar ni??

Svårt med sadlar. Köpte själv en Wintec Cair dressyr till min islandshäst som jag tycker mycket om. Satsa på den sadel som du provat ut, som ligger bra på hästen. Passar även Griffin sadeln på hästen är det väl mer priset som får avgöra. En dyr sadel behöver inte alltid vara det bästa, det bästa är att sadeln passar din häst.

Den enda sadel som låg bra på min förra häst (halvblod) var en märkeslös sadel från Börjes för under 1000-lappen, andra sadlar gled fram & tillbaka, denna sadel låg helt stilla på hästen, dessutom var den urskön att rida i.

Hoppas det ordnar sig. Mvh Linda
 
Sv: Villken sadel rekomenderar ni??

Koofen är något rakare än Griffin R. Whitaker i passformen på hästen.
Jag har haft en N. Koof och har en R. Whitaker nu.
Jag HATADE Kieffern, stor i sätet så man halkade runt, fick jätte konstig sits och kunde inte hålla balansen för fem öre i fältsits.
Sålde dem efter bara 1,5 år eftersom jag knappt använde den.

Använder R. Whitakern som extrasadel eftersom jag mest rider dressyr. Jag gillar den skarpt till detta lite enklare ändamål, och då har jag varit en inbiten anti-syntetsadel människa tills nu. Att tänka på är dock att de är smala i bomvidderna och små i sätet. Jag har vid bom på mitt fullblod som har ca 95 grader ryggvinkel och 17,5" i sätet fast jag normalt drar 17" (drunknade dock i Kieffer 17").
 
Sv: Villken sadel rekomenderar ni??

Tack för era svar men om det är fler som har åsikter så berätta dom gärna. Hur är R W i gämförelse med kiffern när det gäller knä och vadstöd. Är det stor skillnad..
 
Sv: Villken sadel rekomenderar ni??

Jag tycker det är bättre stöd i RWn eftersom hela sadeln liksom känns tajtare. Dessutom går stöden att flytta runt så man får dom exakt som man vill.
Jag är kort (160 cm) och upplevde inte att jag fick stöd alls i Koofen, eftersom allt satt placerat för långt ifrån varann. Jag fick nästan lår och hälstöd istället, vilket gjorde att jag kom i helt fel balans och det GICK inte att rida i lätt sits utan att stå på näsan på hästens hals.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska ta ut sadelutprovare när Nelly är igångsatt, i första hand dressyrsadel men kanske även byta hoppsadeln som inte passar. Skulle...
Svar
10
· Visningar
2 608
Senast: MiniLi
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 648
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Miljon
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 587
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp