Villken tum stl. på sätet?

B

blondi3958

Hur skall jag kunna välja tum. stl på dressyrsadeln?

Jag har nu en allround som är 17,5".
Men jag har provsuttit en 16,5" och satt inte så pjokigt.
Skall jag ta 17" som ligger mitt emellan?

Kan man mäta på någe sätt?
 
Du skall få plats med en handflata bakom rumpan och bakvalvet. Hoppas du förstår hur jag menar...
 
Tänk på att om du har en dressyrsadel med stora stöd fram så "stjäl" det plats av sätet och du måste gå upp en storlek. Jag har 18 tum på min Amerigo men red i en 16,5:s County tidigare.......Tillägger att jag INTE har någon monsterstjärt... ;)
 
Du får det nog bli 17" eller 17,5" det lutar åt 17,5" då sadeln har ett ganska djupt säte
 
Det är mer vad du känner. Jag skulle aldrig köpa en dressyrsadel som kändes för stor eller för liten just för att sätet ska sitta skönt i den och så att man inte behöver sanstränga sig för korrekt sits. '' (tum) brukar man ofast kunna ändra...
Har 16'' tum på alla sadlarna förutom 16,5'' till foderpållan för att syrran O mamma ska kunna rida..

Dressyrmupp
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
890
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 837
Senast: cello
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 796
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp