Villkor för medryttare (utbruten från Annonsera mera VI)

KAROLIJNAH

Trådstartare
Jag har kollat flera annonser för medryttarhäst. Är det en ny trend att medryttare ska ta på sig utsläpp på morgonen, fodringar och hagmockning samt betala pengar? När jag hade häst var det alltid jag som skötte dessa bitar oavsett om det var medryttarens dag. Medryttaren skötte de vardagliga bitarna som att mocka, fylla på höpåsar och blanda kraftfoder - utan att betala något. Det är inga konstigheter för min del. Jag behövde hjälp med min häst pga tidsbrist och tyckte det var fel att ta ut en avgift för att medryttaren gjorde mig en tjänst.

Har också sett en del personer som vill att medryttaren betalar hovslagaren varannan månad istället för en avgift. Jag kan tyckas att dessa annonser borde benämnas som delfodervärd om man ska ta på sig andra ansvarsuppgifter utöver det vardagliga.

Är det en ny trend att hästägare idag kräver mer av medryttaren? Eller är det jag som har behandlat mina medryttare konstigt?
 
Jag har kollat flera annonser för medryttarhäst. Är det en ny trend att medryttare ska ta på sig utsläpp på morgonen, fodringar och hagmockning samt betala pengar? När jag hade häst var det alltid jag som skötte dessa bitar oavsett om det var medryttarens dag. Medryttaren skötte de vardagliga bitarna som att mocka, fylla på höpåsar och blanda kraftfoder - utan att betala något. Det är inga konstigheter för min del. Jag behövde hjälp med min häst pga tidsbrist och tyckte det var fel att ta ut en avgift för att medryttaren gjorde mig en tjänst.

Har också sett en del personer som vill att medryttaren betalar hovslagaren varannan månad istället för en avgift. Jag kan tyckas att dessa annonser borde benämnas som delfodervärd om man ska ta på sig andra ansvarsuppgifter utöver det vardagliga.

Är det en ny trend att hästägare idag kräver mer av medryttaren? Eller är det jag som har behandlat mina medryttare konstigt?

Ofta vill ju hästägaren ha en medryttare just p.g.a. tidsbrist och om hästägaren ändå måste åka ut och ta insläpp/utsläpp/fodringar så blir det ju ingen större tidsvinst. "Min" hästägare har medryttare för att få några stallfria dagar i veckan. De dagarna som är mina gör jag det som hon hade gjort om hon varit där.
 
Som jag ser det beror allt på vem som gör ”vinsten” och tjänar på situationen, sen kan jag hålla med om att många uppgörelser förmodligen borde kallas delfodervärd men jag tror att begreppet medryttare lite har utvidgats och ändrats till att också innefatta mer av en delfodervärdsituation.

Jag tycker inte att något upplägg är mer rätt än det andra, det är fråga om ett avtal och du kan avtala fritt om ett upplägg som passar situationen ifråga.

Är det hästägaren som har ett behov av avlastning på grund av tidsbrist kan jag tycka att det inte blir rimligt att ta betalt, eftersom det är hästägaren som tjänar på situationen = man får avlastning. Här skulle det till och med kunna bli så att man som hästägare får betala för tjänsten, men ofta finns det nog tillgång till personer som gärna hjälper till och rider utan ersättning, win win.

Vill man egentligen inte låna ut sin häst men kanske behöver ekonomisk avlastning för kostnaderna kan man ta betalt av en medryttare som gärna vill rida/ ha lite mer ”egen” häst några dagar i veckan.

Har jag behov av utbildning av min häst får jag såklart betala för det.

Tror problemet är att ofta är det personer från scenario ett som diskuterar med någon från scenario två och så tycker båda att det är självklart att man ska/inte ska betala GENERELLT, men i verkligheten beror det ju på vad man har för omständigheter runtomkring. Men många som tycker att man ska ta betalt av medryttaren ser ofta inte att det kan finnas situationer där det blir konstigt, och tvärtom. Så då får man nån som egentligen får en enorm tjänst i form av avlastning i tid, men som tänker sig att de också ska ta betalt av medryttaren.

Så, utbud och efterfrågan!
 
Utbud och efterfrågan, som sagt. Fin och trevlig häst, attraktiv anläggning, stor frihet att träna/tävla, stadsnära så att det finns många som vill rida och få som har egen häst = går att ta betalt och kräva jobb. Mindre attraktiv häst, enbart skritt i skogen, långt ute på landet där de flesta någorlunda intresserade har egen häst (och kanske söker medryttare) = svårt att hitta någon även om det är gratis.
 
Även om man betalar så tycker jag inte att det är för mycket att man mockar och fixar fram maten. Fodringar och eventuella in och utsläpp däremot ska inte behövas om nu inte medryttaren tycker att den vill göra det med
 
Även om man betalar så tycker jag inte att det är för mycket att man mockar och fixar fram maten. Fodringar och eventuella in och utsläpp däremot ska inte behövas om nu inte medryttaren tycker att den vill göra det med

Om jag är i stallet när insläppet eller fodringen ska ske så har jag inget emot att göra det. Det är ett litet stall och tar mycket kort tid. Däremot åker jag bara ut till stallet en gång per dag. Jag hanterar inte hästar jag inte känner mig trygg med.
 
Min medryttare betalade och gjorde det dagliga jobbet. Dessutom fick jag avlastning och slapp vara i stallet varje dag.

Men. Hon betalade mycket mindre än vad en häst kostar att ha själv. Dessutom fick hon möjligheten att träna och tävla på en häst som var utbildad mycket mer än hon själv kunde så att hon fick lärt sig massor.

Vi tyckte båda att vi vann på situationen, och det är väl det främsta? Vill man inte ta stallpass så svarar man inte på en medryttarannons där sådant ingår, tänker jag.
 
Nej det är ingen ny trend. Om medryttare ska betala eller inte och om, hur mycket hen ska betala, om hen ska betala något speciellt som skoningen eller bara en summa utan specifikation, vad hen ska göra förutom att rida och vad hen inte får göra med hästen osv. har diskuterats sedan Hedenhös tid typ.
 
Jag tänker att det är ett ge och ta, man kanske betalar mindre avgift för att man tar jourer exempelvis. Tycker inte det är konstigt att exempelvis insläpp/fodra kväll om det råkar vara ägarens jour samma dag. Det beror också så klart hur stort stall och hur arbetsbetungande jourer. Har varit med om att bära vatten vintertid till 30+ hästar ute i olika hagar och i flera stall + insläpp + fodring, helt själv. Då betalar jag hellre mer än att göra den jouren.

Sen finns det alltid hästägare och medryttare som har fantasikrav,
 
Hur mkt arbete man kan be medryttaren utföra handlar väl om vad den betalar/om den betalar och framförallt tillgång och efterfrågan. En del kanske hellre ser att medryttaren tar en kvällsfodring än att få betalt tex, alt mindre betalt.
 
Det finns som de flesta skriver inget rätt eller fel, bara man är överens.

Jag vill tex inte ha betalt men ser gärna att min medryttare tar ett pass i veckan när den ändå är där (våra pass tar en kvart) och vill också att den kommer och hjälper till vid hö-/halmintag om det är möjligt. 🙂

Nuvarande medryttare har haft häst i stallet i 15 år så hon vet hur det funkar och vi är nöjda med upplägget.
 
Tusen tack för alla svar!

Jag håller med om att det är fritt att avtala om vad man vill med sin medryttare gällande tjänster och kostnader. Sedan blir det konstigt att diskutera utifrån två olika situationer där det ena är rätt och det andra är fel. Självfallet handlar det om utbud och efterfrågan.

När jag var medryttare hjälpte jag alltid till med utfodringar om jag var i stallet när utfodringarna skedde. Däremot tog jag inte på mig fodringar och ut/insläpp för att ägaren såg det som sin uppgift.

Jag blev lite fundersam när krav som jag nämner i mitt första inlägg verkar vara kutym bland alla annonser kring medryttare. Vissa kanske är fantasiupplägg, men jag är ändå förvånad över att folk går med på dessa krav. Kanske är jag som levt i en skyddad värld där medryttare sköter dagliga sysslor och jag som ägare har ansvar för insläpp och fodringar.
 
Jag har kollat flera annonser för medryttarhäst. Är det en ny trend att medryttare ska ta på sig utsläpp på morgonen, fodringar och hagmockning samt betala pengar? När jag hade häst var det alltid jag som skötte dessa bitar oavsett om det var medryttarens dag. Medryttaren skötte de vardagliga bitarna som att mocka, fylla på höpåsar och blanda kraftfoder - utan att betala något. Det är inga konstigheter för min del. Jag behövde hjälp med min häst pga tidsbrist och tyckte det var fel att ta ut en avgift för att medryttaren gjorde mig en tjänst.

Har också sett en del personer som vill att medryttaren betalar hovslagaren varannan månad istället för en avgift. Jag kan tyckas att dessa annonser borde benämnas som delfodervärd om man ska ta på sig andra ansvarsuppgifter utöver det vardagliga.

Är det en ny trend att hästägare idag kräver mer av medryttaren? Eller är det jag som har behandlat mina medryttare konstigt?
Oftast vill hästägaren ha hjälp för att ha stallfria dagar = medryttaren gör allt det häst ägaren skulle gjort om ägaren varit i stallet.

Om man vill låta medryttaren rida gratis är det helt okej, men det är inte heller fel att ta betalt.

Ang hovslagaren, hästen kanske går barfota enbart som sällskap, men pga att medryttaren rider behöver hästen skos = dyrare för ägaren = rimligt att medryttaren betalar det.

Att betala 500-1000 kr/månad är INTE delfodervärd. En delfodervärd betalar hälften av ALLT, vilket är mycket mycket mer än 500-1000 kr/månad.

Det är ingen ny trend, varit så dem senaste 10 åren iaf. Sedan får medryttarna välja, vill dem inte betala = ingen ridning eller hitta någon av de få som låter medryttare rida gratis.
 
Jag gick in på Hästnet och kollade de tio översta annonserna. En sa att man skulle mocka hage på sina dagar var tredje vecka, i övrigt var det ingen som nämnde annat än stallsysslor (själv hade jag tyckt det var lyx att mocka hage var tredje vecka haha).

Kollade sedan i en landstäckande facebookgrupp för medryttare. En person av de tio översta annonserna ville ha betalt och hjälp vid olika pass då och då. Ingen annan nämnde annat än stallsysslor (och i vissa fall även inga stallsysslor då).

Jag tänker att det kan vara så att man reagerar mer på annonser som inte överensstämmer med vad man själv tycker, oavsett vad det må vara.
 
Fritt fram att avtala vad man vill!
i Stockholm kostar det ju oftast +10 000kr att ha häst, att medryttaren då får betala och ev. ta pass känns inte alls orimligt.
 
Tusen tack för alla svar!

Jag håller med om att det är fritt att avtala om vad man vill med sin medryttare gällande tjänster och kostnader. Sedan blir det konstigt att diskutera utifrån två olika situationer där det ena är rätt och det andra är fel. Självfallet handlar det om utbud och efterfrågan.

När jag var medryttare hjälpte jag alltid till med utfodringar om jag var i stallet när utfodringarna skedde. Däremot tog jag inte på mig fodringar och ut/insläpp för att ägaren såg det som sin uppgift.

Jag blev lite fundersam när krav som jag nämner i mitt första inlägg verkar vara kutym bland alla annonser kring medryttare. Vissa kanske är fantasiupplägg, men jag är ändå förvånad över att folk går med på dessa krav. Kanske är jag som levt i en skyddad värld där medryttare sköter dagliga sysslor och jag som ägare har ansvar för insläpp och fodringar.
Nu är det inte alls ofta jag både haft medryttare och pass i stallet. Men när vi gjort upp vecka för vecka vilken dag medryttaren ska komma så har jag informerat om eventuella pass.

Så säger medryttaren "jag kan på onsdag" och jag har en fodring då så blir ju liksom erbjudandet att "du kan ta hästen den dagen om du tar fodringen". Måste jag fodra själv är jag ju redan där och har noll behov av medryttare 🤷‍♀️

Hade jag haft medryttare som tex tog varje onsdag hade jag dock inte planerat in pass då överhuvudtaget.
 
Jag har kollat flera annonser för medryttarhäst. Är det en ny trend att medryttare ska ta på sig utsläpp på morgonen, fodringar och hagmockning samt betala pengar? När jag hade häst var det alltid jag som skötte dessa bitar oavsett om det var medryttarens dag. Medryttaren skötte de vardagliga bitarna som att mocka, fylla på höpåsar och blanda kraftfoder - utan att betala något. Det är inga konstigheter för min del. Jag behövde hjälp med min häst pga tidsbrist och tyckte det var fel att ta ut en avgift för att medryttaren gjorde mig en tjänst.

Har också sett en del personer som vill att medryttaren betalar hovslagaren varannan månad istället för en avgift. Jag kan tyckas att dessa annonser borde benämnas som delfodervärd om man ska ta på sig andra ansvarsuppgifter utöver det vardagliga.

Är det en ny trend att hästägare idag kräver mer av medryttaren? Eller är det jag som har behandlat mina medryttare konstigt?
Det är ju verkligen helt och hållet olika.

Jag har aldrig tagit betalt och inte heller krävt att medryttaren tar pass i lösdriften som standard. Däremot vill jag att medryttaren tar stort ansvar när jag är bortrest eller har förhinder på annat sätt (givetvis med god framförhållning). Det är ”betalningen” för att få rida gratis mot ganska lite jobb i övrigt.

Jag har varit tydlig med villkoren när jag annonserat.

Det jag får ut av det hela är alltså hjälp av någon som känner hästen när jag är borta. Det medryttaren får ut är ridning + hästhäng. Ibland har det blivit skevt dvs. ena personen har inte fått ut det den hoppats. Då har vi kommit överens om att avsluta och leta vidare. Egentligen behöver det inte vara svårare än så.
 
För mig är det fortfarande helt obegripligt att man kräver någonting av sin medryttare annat än att den ska ta hand om ens häst de dagar man inte kan. Eventuellt att de måste blanda ihop några hinkar med mat och lägga hö i en påse.

Så för egen del kommer jag för alltid betrakta en medryttare som en ovärderlig hjälp de dagar man eventuellt själv inte kan ta hand om sin häst alternativt att man faktiskt vill vara ledig från häst.
 
Tusen tack för alla svar!

Jag håller med om att det är fritt att avtala om vad man vill med sin medryttare gällande tjänster och kostnader. Sedan blir det konstigt att diskutera utifrån två olika situationer där det ena är rätt och det andra är fel. Självfallet handlar det om utbud och efterfrågan.

När jag var medryttare hjälpte jag alltid till med utfodringar om jag var i stallet när utfodringarna skedde. Däremot tog jag inte på mig fodringar och ut/insläpp för att ägaren såg det som sin uppgift.

Jag blev lite fundersam när krav som jag nämner i mitt första inlägg verkar vara kutym bland alla annonser kring medryttare. Vissa kanske är fantasiupplägg, men jag är ändå förvånad över att folk går med på dessa krav. Kanske är jag som levt i en skyddad värld där medryttare sköter dagliga sysslor och jag som ägare har ansvar för insläpp och fodringar.

Kan ju tanka mig att det beror pa hastagren situation - bor man pa garden och/eller har flera hastar, sa kanske det blir mest naturligt att man anda skoter inslapp och fodringar, om det ingar i ens dagliga/storre ansvar, men om man ar inackorderad sjalv sa tycker jag det absolut ar ok att medryttaren tar stallpass pa "sina" dagar inom rimliga granser

(allsa, kanske inte sa rimligt om det ar ett pass pa ett STORT stall som tar manga timmar, och passen alltid hamnar pa medryttarens dagar, men om det ar ett litet stall dar varje hastagare har typ 2 pass i veckan som tar 15-30 min, sa tycker jag det ej ar nagot konstigt om medryttaren tar ett av dessa.)
 

Liknande trådar

Anläggning Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor Är vissa hästar värda mer än andra...
Svar
19
· Visningar
3 226
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 421
Senast: QueenLilith
·
Z
Hästmänniskan Längesedan jag var inne här nu och mycket har hänt sedan dess. Mycket bland hästmänniskor överhuvudtaget... Sålde min fina lilla...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
17 177
Senast: Miloni
·
N
Ekonomi & Juridik Jag får generalisera min föregående fråga lite så den inte tas bort igen :) Jag ställer mig lite undrande. Många av annonserna om...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp