Villkor för medryttare (utbruten från Annonsera mera VI)

Just nu har jag två medryttare med två olika avtal.
Den första är en ung tjej som håller på att lära sig rida och hantera hästar. Hon betalar 100kr/gång vilket är strax under hälften av vad en ridlektion annars skulle kosta. Jag åker ut då och då och hjälper henne så hon kommer framåt. Superduktig och så lättlärd! Fixar såklart också den dagliga skötseln.

Den andra är en som rider mot att hjälpa mig med insläpp nån gång i veckan. Hon har tidigare stått i stallet med egen häst så kan rutinerna bra och känner alla hästar väl. Hon saknade stallet och jag har lite problem med kroppen så det blev win-win för oss båda. 😊
 
Jag hade en del medryttarhästar när jag var yngre och i de flesta stall ville de inte att medryttare skulle ta insläpp t.ex. för de ville inte ha för många som hanterade hästarna. Det var kollektivstall. När jag tittar på annonser nu för tiden så tycker jag inte det verkar vara ett vanligt krav heller.
 
Det finns väl olika skäl till varför man har medryttare, tänker jag? Jag har bara haft det på min shettis (=en häst jag själv inte kan rida på grund av hans storlek) och de betalade ingenting. De hjälpte mig att motionera hästen och det var nog för mig. Dock ställde mamman upp ett par gånger och tog emot hovslagare eller veterinär (för en vanlig vaccination ska tilläggas, annars hade jag velat vara med) när jag inte kunde ta mig ifrån jobbet och det var guld att ha den backupen.

Men en del har ju medryttare på grund av ekonomiska skäl och då är det ju fullt rimligt att medryttaren betalar? Jag har också förståelse för att medryttaren betalar kostnader som uppkommer på grund av denne, som ägaren inte hade haft utan medryttaren. Typ om medryttaren tränar för tränare, vill ha en viss utrustning eller om hästen behöver skos p.g.a. medryttaren.

En ägare i mitt förra stall hade två medryttare under tiden vi stod ihop. Den ena tog stallpass, den andra inte. Båda var minderåriga, den familjen som tog pass var mer kapabla att ta ansvar för alla andras hästar.
 
Jag tillhör de hästägare som inte är förtjust i att andra hästars medryttare tar in- och utsläpp. Medryttare finns ju på alla nivåer, en del tar sina första trevande steg utanför ridskolemiljön medan andra haft egen häst i flera år. Det kan bli hur tokigt som helst när den som inte är så van ska fånga och leda hästar. Har man en häst som min gammeltant var, argsint och känslig, snabbtänkt och med en räv bakom örat, kan det bli farligt för både häst och människa.

Jag har bara stått i ett enda stall där vem som helst fick ta över en hästägares pass, annars har stallansvarige behövt godkänna den som tog över passen. Förutom ovana medryttare kunde det dyka upp okända personer som skulle ta in för dom okända hästar. Helsnurrigt.

De få gånger som jag har haft medryttare har det varit för att få avlastning och endast krävt att medryttaren ska göra det som jag skulle gjort det dagen. Men jag är absolut inte främmande för att ta betalt av medryttare, och hade jag inte haft egen häst skulle jag kunna ha betalt för en utbildad häst som jag fick välja lite fritt vad jag skulle göra med den. Och självklart skulle jag mocka och fixa käk, men jag skulle inte ta in- eller utsläpp av främmande hästar. Däremot skulle jag kunna kvällsfodra eller slänga in lunchhö i hagen.
 
Jag håller precis på att skaffa medryttare. Jag har som krav att man fyller höpåsar/blandar foder, mockar och släpper in hästen (varje hästägare släpper in sin häst själv) samt betalar en summa som motsvarar ca 1/5-1/6 del av hästens foder och stallkostnader i månaden för ridning 1-3 ggr i veckan. Helt enkelt att man gör det jag skulle ha gjort om jag var där. Stallpass tar jag dock själv. Finns både ridhus och ridbana på anläggningen, nära till centrum och man får träna för tränare och tävla om man vill även om jag vill att man mest rider ut.

Hästen är en 19 årig D ponny som är helt okej utbildad och trygg. En trevlig läromästare helt enkelt.

Jag tycker inte att jag ställer orimliga krav och det är många som har hört av sig :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor Är vissa hästar värda mer än andra...
Svar
19
· Visningar
3 230
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 441
Senast: QueenLilith
·
Z
Hästmänniskan Längesedan jag var inne här nu och mycket har hänt sedan dess. Mycket bland hästmänniskor överhuvudtaget... Sålde min fina lilla...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
17 182
Senast: Miloni
·
N
Ekonomi & Juridik Jag får generalisera min föregående fråga lite så den inte tas bort igen :) Jag ställer mig lite undrande. Många av annonserna om...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp