Villkora coronastöd

MJLee

Trådstartare
Jag är så heligt förbannad just nu, eller har varit det en tid. Vissa länder bryter öppet mot de lagar och förordningar de påtog sig när de blev medlemmar i EU, kvinnors och LGBTQ rättigheter, asylrätt, pressfrihet, anti-korruption, ett fristående rättsystem, ja listan kan göras mycket lång. Nu står de och tigger pengar efter corona (och inte bara nu) och samtidigt inför alltmer, ja neo-fascistiska! anti-demokratiska åtgärder och lagar

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5f1db3e9db318300189935c6

Jag kanske överreagerar men jag skulle villkora covidstödet, särskilt bidragen tills länderna visar att de är de demokratier de påstod att de är. Särskilt som vissa av dem är de som öser mest galla över EU men samtidigt är de som får mest ekonomiskt stöd. Ett annat exempel är Rumänien där EU avsatt en fond för att förbättra romernas villkor som fryst inne eftersom, skäligt nog, EU krävt att Rumänien bidrar till stödet vilket regeringen vägrat. För att inte tala om Orban i Ungern. EU har redan riktat mycket skarp kritik mot vissa länder och tom hotat med sanktioner men tyvärr så måste det vara enhälligt och det aktar sig noga vissa länder för att säga ja till.

Jag tycker EU är fantastiskt som koncept men just nu vill jag inte Sverige ska bidra med en krona till länder som spottar på demokrati och lika rättigheter för alla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp