Villkorat köp gård?

Narcissa

Trådstartare
Vi ska egentligen inte alls flytta för vi bor bra på den gård vi har men nu har det kommit en gård på Hemnet som vi är mycket nyfikna på och som vi ska titta på i nästa vecka.
Eftersom vi egentligen inte har några som helst planer på att flytta så ligger inte vår gård ute till försäljning och det ska den inte göra heller... egentligen.
Men tänk nu OM vi skulle bli förtjusta i den andra gården. Då kan vi inte köpa den eftersom vi har vår gård. Är det någon som har varit i samma situation och hur har ni löst det? Är det någon som har fått igenom ett villkorat köp där ni har fått tid att sälja ert hem innan ni köpt det andra?

Vi kommer ju säkert vara i samma sits även om vi inte skulle få för oss att flytta på 10 år.
 
Vi ska egentligen inte alls flytta för vi bor bra på den gård vi har men nu har det kommit en gård på Hemnet som vi är mycket nyfikna på och som vi ska titta på i nästa vecka.
Eftersom vi egentligen inte har några som helst planer på att flytta så ligger inte vår gård ute till försäljning och det ska den inte göra heller... egentligen.
Men tänk nu OM vi skulle bli förtjusta i den andra gården. Då kan vi inte köpa den eftersom vi har vår gård. Är det någon som har varit i samma situation och hur har ni löst det? Är det någon som har fått igenom ett villkorat köp där ni har fått tid att sälja ert hem innan ni köpt det andra?

Vi kommer ju säkert vara i samma sits även om vi inte skulle få för oss att flytta på 10 år.
Vi flyttade ca 40 mil från en gård till en annan. Vi köpte faktiskt innan vi hade sålt den gamla, våra jobb började och vi behövde någonstans att bo och göra av hästarna. Vi fick ringa runt till några olika banker för att de skulle acceptera dubbla lån, men det löste sig. Om det går att villkora ett köp beror ju helt på hur attraktiv gården är på marknaden.
 
Jag fick ca 6mån på mig att sälja mitt hus, då stod även minsta försäljningspris specat för att köpet av gården skulle gå igenom.
Men då hade gården legat ute länge.
 
Ja jag antar att chansen är störst om något legat ute länge. Vi varken kan eller vill stå med två gårdar. Jag får ångest av bara tanken.
 
Vi har villkorat köp på en skogsfastighet, för att kunna köpa den nya så behövde vi sälja den andra. Nu lyckades vi inte sälja den andra så just nu är vi i ngt slags dödläge där säljaren A inte kan betala tillbaka handpenningen :meh: I vårt fall behövde säljaren pengar på direkten, därav det villkorade köpet. Anledningen till att vi köpte första skogsfastigheten var för att säljare A inte ville sälja förrän om ca 10 år, men sen behövde han pengar och så står vi där vi är idag... Banken vill inte låna ut till båda av flera anledningar.
 
Vi har villkorat köp på en skogsfastighet, för att kunna köpa den nya så behövde vi sälja den andra. Nu lyckades vi inte sälja den andra så just nu är vi i ngt slags dödläge där säljaren A inte kan betala tillbaka handpenningen :meh: I vårt fall behövde säljaren pengar på direkten, därav det villkorade köpet. Anledningen till att vi köpte första skogsfastigheten var för att säljare A inte ville sälja förrän om ca 10 år, men sen behövde han pengar och så står vi där vi är idag... Banken vill inte låna ut till båda av flera anledningar.
Har ni kollat med olika banker?
 
Vi ska egentligen inte alls flytta för vi bor bra på den gård vi har men nu har det kommit en gård på Hemnet som vi är mycket nyfikna på och som vi ska titta på i nästa vecka.
Eftersom vi egentligen inte har några som helst planer på att flytta så ligger inte vår gård ute till försäljning och det ska den inte göra heller... egentligen.
Men tänk nu OM vi skulle bli förtjusta i den andra gården. Då kan vi inte köpa den eftersom vi har vår gård. Är det någon som har varit i samma situation och hur har ni löst det? Är det någon som har fått igenom ett villkorat köp där ni har fått tid att sälja ert hem innan ni köpt det andra?

Vi kommer ju säkert vara i samma sits även om vi inte skulle få för oss att flytta på 10 år.
Det hänger helt på säljaren. Om det kommer bra bud från andra som kan tillträda snabbt så lär säljaren välja det. Men i lite trögare tider så är det inte helt ovanligt med sådana villkor.
 
Har ni kollat med olika banker?
Ja, men vi vill helst inte avverka på vår första fastighet då priserna just nu inte är de bästa. Detta innebär att vi har mycket kapital bundet där och bankerna tycker att det blir ett för stort lån på båda fastigheterna att ha fram tills dess att priserna går upp. Den fastigheten vi vill köpa nu ligger i anslutning till där vi bor, säljaren begär ett väldigt högt pris (typ 20% mer än vad fastigheten är värderad till) så det gör ju inte att banken blir mer välvillig direkt.
 
Jag tänker att alla husköp är just så att man ju inte vet. Antigen har man sålt sitt hus redan eller så måste man sälja efter. Det är ju det som är så jobbigt med husköp.
Att det är en gård spelar nog ingen roll.

Sedan tror jag ändå man kan komma med villkor men risken är ju att säljaren väljer en köpare utan villkor då det är säkrare för dem.

Vi hade villkor men det var ett annat. Marken var ännu inte avstyckad från den stora gården och vi kunde ju inte köpa den förrän den var det men det gick att flytta in, vilket vi också gjorde. Vi förband oss alltså att köpa egendomen utefter avstyckningskraven vi hade. Blev de inte av så ville vi inte köpa.
Det var en risk men mäklaren var med och författade villkoren fram och tillbaka.
 
Vi köpte vårat hus innan vi sålt våran lägenhet. Tror vi hade 4 månader på oss att sälja. Huset hade legat ute länge och vi var de enda intresserade vilket nog var en förutsättning, annars hade de nog sålt till någon annan.
 
Man förstår absolut att ägaren väljer att sälja till någon som inte behöver sälja först.
Vi hade definitivt valt en sådan köpare innan vi hade valt villkorat köp.
Problemet med gård tycker jag är att man har rätt många djur och det är svårt att hitta ett mellanboende där alla dessa djur får plats.
Jag är mest intresserad av att höra andras erfarenheter.
:D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 045
Senast: Luff
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 606
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 738
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp