villrådig- kastrering gammal hingst

KungTulle

Trådstartare
Ska eller ska inte?

Vi har 2 st vuxna nordsvenska hingstar härhemma. Den äldre klarar jag av att hantera i de flesta situationer för han är ursnäll, men den lite yngre ( född 1991) är visserligen i grunden snäll men ganska busig samt har alltid varit "husses" häst. Dvs det har varit min sambo som ridit och hanterat honom till sådär 90%.

Nu är det så att det som jag trodde var ett tillfälligt arbete utomlands för min sambo blivit förlängt och blivit förlängt. ( Är nu inne på 3e året). Det ska troligen nu bli en fast tjänst, och min sambo trivs superbra på jobbet. Dvs han lär inte vara hemma och sköta sin häst och rida honom regelbundet inom överskådlig framtid.

Dessutom har vi numera ett sto och hennes föl som också är ett sto på gården, vilket gör hingstarna lite mer på tå än innan. (Avsikten var att stoet skulle hyras in i lösdrift i annat stall, men det fungerade första vintern vi hade henne, men har nu skitit sig...).

På toppen av detta har jag skadat handen- senskada och får inte anstränga handen alls i minst 5-6 veckor ( är nyopererad) och senan kommer vara försvagad i ett antal månader.

Jag är själv hemma och har ingen möjlighet att tex anställa någon ett par timmar om dagen som gör grovgörat i stallet och rider den busigare hingsten.

Så nu funderar jag på allvar att kastrera den yngre av hingstarna vilket skulle medföra att han antagligen lugnar ner sig litet och inte blir så busig. Dessutom skulle hingstarna inte vara så mycket i beredskap att slåss om stoet om den ene var kastrerad.

Fast samtidigt svider det lite. Här har jag i ca 16 år gått och slitit med en ganska busig hingst ( som jag egentligen ville kastrera redan som 2åring när vi köpte honom, men som sambon tyckt att vi behåller som hingst så länge han är snäll....). Jag har iregel gjort grovjobbet som mockning etc.

Visst han ÄR snäll normalt sett, när sambon jobbade med honom varje dag, men nu är han grymt understimulerad och kan busa till det rejält även med sambon de få gånger han är hemma. ( Sambon är hemma ca 1 helg i månaden...).

Jag är medveten om vad det innebär för risker att kastrera en hingst så pass gammal som 18 år, det är ju inte heller säkert att han lugnar ner sig jättemycket och blir som en valack som kastrerats i yngre år.

Men det hade varit väldigt skönt att tex kunna rida honom ordentligt och tex kunna rida ut. ( Nu rider jag honom bara i hage), eller ta med honom på kurser och roliga grejor.

Det är ju också så att han själv skulle ha roligare om jag kunde göra mer saker med honom.

Och det skulle vara lättare att hitta medryttare till en valack.

Fast ändå är jag villrådig.

Det är ju en kostnadsgrej också.

Att kastrera på klinik blir ju väldigt dyrt.:crazy: Kan man överhuvudtaget skära en så gammal och stor hingst hemma på gården?
Infektionsrisken är ju mindre hemmavid men...

Kom med lite pepp och tips, jag känner att jag behöver det!

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: villrådig- kastrering gammal hingst

Jag hade INTE kastrerat en så gammal hingst hemma, och när jag kastrerade den som var född 1991 vägrade samtliga veterinärer i området att göra det hemma. Vissa klinker vägrade också, faktiskt.

Dock blev det gjort (liggande på klinik) och det var verkligen väl värt pengarna. Han blev lugnare på två veckor (som vilken valack som helst) och med det kom också andra fördelar (mer lättfödd, lättare att ta med på kul grejor etc).

Sammantaget tycker jag absolut att du ska kastrera, mot bakgrund av vad du berättar här.
 
Sv: villrådig- kastrering gammal hingst

Jag hade INTE kastrerat en så gammal hingst hemma, och när jag kastrerade den som var född 1991 vägrade samtliga veterinärer i området att göra det hemma. Vissa klinker vägrade också, faktiskt.

Problemet med klinik är förutom att det kostar är att min sambo inte kan ta ut mer ledigt i år från sitt jobb :(. Och det nog inte går att samordna ett klinikbesök med de få dagar han kan jobba in och ta ut i samband med helg).

Dvs jag har ingen som kan hjälpa till och flytta på hingsteländet.

Att lasta hemma är inga problem, eftersom han älskar att åka bil. ( Då behöver jag bara nån som kan lyfta upp rampen till mig..) Men det finns inte en chans att jag kan lasta ur och hålla honom på kliniken, med högerhanden fastspänd i en skena som gör att jag inte kan greppa med den handen...och högerhanden får inte belastas alls.

Okej jag ser nog hinder som kanske inte finns, men allting härhemma är extremt tungrott just nu.

/KT
 
Sv: villrådig- kastrering gammal hingst

Vissa klinker vägrade också, faktiskt.

Hm vilka kliniker vägrade? ( Ser du också bor i Skåne nämligen och det är ju onödigt att ens försöka parlamentera med de kliniker som inte vill ta på sig det).

När kastrerade du din hingst? Var det längesedan? Och vad kostade det på ett ungefär?

10000? 20000?

/KT
 
Sv: villrådig- kastrering gammal hingst

Äh, det är ju bara att förklara läget att du behöver hjälp när du kommer fram. När du bokar tid på klinken alltså.

Det kostade en bra bit under 10 000 kr när jag gjorde det, och det gjorde i Malmö. Men ring runt, det är knappast relevant information nulängre, priserna har justerats och så också mottagningen.
 
Sv: villrådig- kastrering gammal hingst

Äh, det är ju bara att förklara läget att du behöver hjälp när du kommer fram. När du bokar tid på klinken alltså.

Det kostade en bra bit under 10 000 kr när jag gjorde det, och det gjorde i Malmö. Men ring runt, det är knappast relevant information nulängre, priserna har justerats och så också mottagningen.

Okej!

Bara att ringa runt alltså...

/KT
 

Liknande trådar

J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 737
Senast: iowa
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 675
Senast: kopparberg
·
Hästvård Hejsan. Jag har en nu fem år gammal hingst och jag behöver lite hjälp, råd, stöd ja lite sådant. Han är totalt okomplicerad att...
Svar
4
· Visningar
1 393
Islandshäst Okej det är juh inte så att jag har någon hingst som ska kastreras här men är ändå nyfiken (lägger tråden här på island efter som det är...
Svar
13
· Visningar
3 888
Senast: Trollas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp