Vilse i alla regler.

Inte_Ung

Trådstartare
Alltså jag brukar ha koll. Men nu så är det för mycket även för mig.

Vad är det för all anmälan, journalföring och annat?
När får vem köra vilken häst i transporten och vart?
Och hur skaffar man sig billigast ett kompetensbevis för att transportera hästar?

Hittade på Jordbruksverkets hemsida att man som hästhållare måste registrera Foderanläggning.
Vad mera kan jag ha missat?
 
Sv: Vilse i alla regler.

Billigaste kompetensbeviset jag hittat är på nätet. 950 kr plus moms.

Alla med ekonomisk verksamhet behöver det om jag fattat rätt.

Foderanläggning, om du producerar själv.
 
Sv: Vilse i alla regler.

Billigaste kompetensbeviset jag hittat är på nätet. 950 kr plus moms.
Bra det skall jag leta rätt på

Alla med ekonomisk verksamhet behöver det om jag fattat rätt.
Det verkade vara en massa med antal resor och avstånden på resorna också.

"Om du transporterar egna djur i eget fordon kortare sträckor än 65 kilometer och i mindre omfattning behöver du inte ha något kompetensbevis."
Jag blir snurrig.

Foderanläggning, om du producerar själv.
Även bete räknas som foder.
Och hästhållning som foderföretagande.

Så det är inte lätt.
 
Sv: Vilse i alla regler.

I dagligt tal kan primärproducent översättas till foderföretagare som bedriver någon av de verksamheter som hänger samman med produktion, framställning, bearbetning, lagring, transport eller distribution av foder, samt alla producenter som producerar eller lagrar foder för utfodring av djur på sin egen jordbruksanläggning.

Observera att kraven inte gäller för:
a) privat enskild produktion av foder för
- livsmedelsproducerande djur för konsumtion inom privathushållet och
- icke-livsmedelsproducerande djur.
b) utfodring av livsmedelsproducerande djur för konsumtion inom privathushållet,
c) utfodring av icke-livsmedelsproducerande djur,
d) producentens direktförsäljning av
- små mängder primärproducerat foder (< 10 ton ts/år) till
- lokala jordbruksföretag/konsumenter/detaljhandelsföretag (< 50 km)
e) detaljhandel med foder för sällskapsdjur.

Taget ur vägledningen för kontroll av foder i primärproduktionen
 
Sv: Vilse i alla regler.

- små mängder primärproducerat foder (< 10 ton ts/år) till
- lokala jordbruksföretag/konsumenter/detaljhandelsföretag (< 50 km)

Då så borde jag klara mig utan att vara registrerad.
Så där mycket gör jag inte av med.
Om man inte räknar in betet då.

Fy vad svårt det är.
 
Sv: Vilse i alla regler.

Då så borde jag klara mig utan att vara registrerad.
Så där mycket gör jag inte av med.
Om man inte räknar in betet då.

Fy vad svårt det är.
Nej, tveksamt om du berörs av detta. Tänk också på att några av dina hästar antagligen är/kommer att behandlas med läkemedel som har livstids karens. Då försvinner ju deras foder ur livsmedelskedjan.
 
Sv: Vilse i alla regler.

Tänk också på att några av dina hästar antagligen är/kommer att behandlas med läkemedel som har livstids karens.
Ja det är ju sant.

Räknas bara de hästar som kan bli livsmedel?
Då så blir de inte så många.
Jag tror att bara unghästarna fortfarande går att äta.
 
Sv: Vilse i alla regler.

De som det inte står i passet att de inte ska gå till livsmedel räknas som jag förstått det.

Har skrivit in i passen på mina att de inte ska bli mat. Slipper således allt sånt där och hästarna slipper slaktas i framtiden dessutom.
 
Sv: Vilse i alla regler.

Ja det är ju sant.

Räknas bara de hästar som kan bli livsmedel?
Då så blir de inte så många.
Jag tror att bara unghästarna fortfarande går att äta.
Ja, det har ju med livsmedelskedjan (från jord till bord) att göra, och kan hästarna inte ingå där för att de behandlats med mediciner med livstids karens så är ju saken klar.
 
Sv: Vilse i alla regler.

De som det inte står i passet att de inte ska gå till livsmedel räknas som jag förstått det.

Det gör det inte i mina hästars pass.
Behandlingarna skedde innan passen.

Men det borde gå att skriva in det i efterhand.
En häst blev undersökt med scintigrafi som ung och skall definitivt inte ätas.
 
Sv: Vilse i alla regler.

Det gör det inte i mina hästars pass.
Behandlingarna skedde innan passen.

Men det borde gå att skriva in det i efterhand.
En häst blev undersökt med scintigrafi som ung och skall definitivt inte ätas.
Det är inte troligt att du måste bevisa saken på olika sätt, men det finns kanske gamla journaler att ta del av eventuellt. Annars kan man om man vill kryssa i passet att hästen inte är avsedd för livsmedel.
 
Sv: Vilse i alla regler.

Annars går det som sagt utmärkt att kryssa passet bara. Dvs att veterinär skriver in i passet att de är undantagna från livsmedelsproduktion (dvs har livstids slaktkarens). Man behöver inte ens ha någon anledning mer än att man vill så att säga, och det är ett av få tillfällen när du kan ta en bunt pass och ge veterinären och tycka 'stämpla'.

Har alla hästarna kryssade pass/livstids slaktkarens så behöver man som sagt inte registrera sig som foderproducent oavsett (om man är i 'mottagarkedjan', säljer du är det en annan femma).

Så jag har sen den där regeln kom helt sonika sett till att alla mina hästars pass kryssas, oavsett om de har behandlats med något som ger karensen eller ej.

Så, enklast är att se till att alla pass är kryssade. Lösbladsanteckningar ska eg föras in/flyttas över omd e är gjorda efter reglerna infördes men innan hästen fick sitt pass. Å tredje sidan finns det fullt giltiga pass idag som saknar rutan för undantaget för livsmedelsproduktion och som kompletteras med speciellt lösblad där det kan skrivas in. Fbl (med irländskt pass, från Weatherbys) hade så t ex, så gammalt pass så den rutan saknades, i övrigt uppfyllde passet alla krav. Så när jag skulle fixa det fick jag kontakta Weatherbys, betala en hundralapp och fick hem ett dokument från dem som ska medfölja passet, där man just kunde kryssa. Så du får knappast skit för om du har det 'bara' på lösbladssystemet, men enklare för dig med stämpla hela bunten kanske?

Dock, ALLA hästar måste vara undantagna, räcker med en som inte är det så ska du registrera dig som foderföretagare (om du inte uppfyller någon av de andra undantagen då givetvis).
 
Sv: Vilse i alla regler.

Jag har faktiskt registrerat mig som foderföretagare, har flera ätbara hästar och kommer troligen att även hyra ut platser framöver.

Det var inte så svårt, om du använder jordbruksverkets SAM-tjänst så är det bara att gå in på sidan för foderproducent och klicka i det som gäller för dig. Om du inte blandar läkemedel direkt i fodret så behöver du inget särskilt godkännande utan det räcker med att du anmäler att du matar djuren.

Sedan har jag gjort ett eget exel-ark där jag skriver upp var jag köpt mitt foder och när, samt vilka djur som ska äta det fodret.

Jag håller på att gå kurs via distans på samma länk du fått tidigare för att få ett kompetensbevis, tycker det är ett bra upplägg och relativt tydligt än så länge. Räknar med att göra slutprovet i slutet av veckan. Sedan ska länstyrelsen komma ut och titta på vårat nya vindskydd och då får de titta på transporten samtidigt, så den blir godkänd för att köra hästar i. Efter det kan jag kalla mig hästtransportör!

Jag har valt att gå den smala vägen trots att jag ligger i gränslandet, just nu är inte vårat företag så lönsamt i och med massa investeringar i nya byggnader. Men tanken är att det i alla fall delvis ska bekosta mina vidare studier.

Jag är inte en person som gillar att ha med lagtexter och myndigheter att göra och det har varit direkt svårt för mig att ta mig igenom alla papper med förprövningar för byggnader, gödselhantering och omtaxering av gården till lantbruk. Men nu börjar jag se ljuset i slutet av tunneln! Att anmäla sig som foderproducent var det tveklöst lättaste jag gjort hittills;)
 
Sv: Vilse i alla regler.

Det gör det inte i mina hästars pass.
Behandlingarna skedde innan passen.

Men det borde gå att skriva in det i efterhand.
En häst blev undersökt med scintigrafi som ung och skall definitivt inte ätas.

Jag menar alltså den rutan 'icke livsmedel' som man kan kryssa i.

Alla mediciner som de fått har inte blivit ifyllda och en av mina har aldrig fått något alls, men jag valde ändå att kryssa i 'icke livsmedel' på henne.
 
Sv: Vilse i alla regler.

Det var inte så svårt, om du använder jordbruksverkets SAM-tjänst så är det bara att gå in på sidan för foderproducent och klicka i det som gäller för dig.

Då så gör jag nog så.
(Nu så ringer det en klocka att det redan är gjort av min sambo, han sköter EU-stöden för att öva sig.)
Att journalföra fodret är inte något egentligt arbete då det är runt 3 leveranser/år.
Hö, ensilage och halm.
 
Sv: Vilse i alla regler.

Då så gör jag nog så.
(Nu så ringer det en klocka att det redan är gjort av min sambo, han sköter EU-stöden för att öva sig.)
Att journalföra fodret är inte något egentligt arbete då det är runt 3 leveranser/år.
Hö, ensilage och halm.

Smidigt att ha sambo som kan hjälpa till med pappersexercisen;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Bee
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Törnrosa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp