Vilse i cykeldjungeln..

MiniLi

Trådstartare
Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt hundra dumma frågor men vet inte om jag blir så mkt klokare.

Jag är lat och tycker egentligen inte om att cykla men gör det för att fysträna hunden. I dagsläget cyklar jag inte alls eftersom jag inte haft fungerande cykel på länge men tidigare har jag trampat omkring på gammla skitcyklar modell antik utan fungerande växlar och med fotbroms. Det är fan asjobbigt.
Jag vill ha en cykel som det är lätt att cykla på. Den får inte vara tungcyklad.
Jag kommer köra med hunden någon/några gånger i veckan. Jag har hittills kört främst på grusväg och asfalt men skulle vilja inkludera några gräsvägar/enklare skogsvägar i mina rundor också.
Kör inget racertempo (det hade ju gått alldeles för fort för hunden) utan lite lagom sådär varierande.
Kör oftast som max 1 mil per runda.

Jag vill lägga så lite pengar som möjligt men vill såklart få en trevlig och fungerande cykel. Någonstans funderar jag också på att jag kanske skulle tycka att cyklingen vore roligare om jag hade en bra cykel, vem vet.

Jag var på XXL där de hade olika modeller i olika prisklasser och kan inte riktigt bestämma mig för vad jag behöver.
Har några alternativ.

Väldigt billig Spokes Roller 21, 1800 kr.
När jag frågar killen i butik varför jag inte ska köpa en sådan så säger han att det framförallt är växlarna som är märkbara, att de är långsamma. Den finns dessutom bara i herrmodell och har rätt stora däck = tungt?

Nästa prisklass:
Merida Crossway Redwood för 2800 kr.
Har dämpad men icke låsbar framgaffel vilket enligt killen i butik inte funkar till mina behov. Jag förstod att det är jobbigt när man vill stå upp och cykla. Å andra sidan vet jag inte om jag kommer behöva stå upp? Är ju bara att växla ner och fortsätta sitta tänker jag?

DBS Logic 300W, 3000 kr.
Har fast framgaffel. När jag googlar framkommer det att det är lättare att trampa med fast framgaffel, men att det behövs när man kör i terrängen.

Lite till uppåt i pris:
Merida Crossway Striker, 4500 kr.
Har dämpad och låsbar framgaffel och framställdes som en väldigt trevlig cykel. Värt pengarna?

Vi pratade nog om några andra cyklar också men jag minns inte riktigt vilka det var.
Utöver växlar och framgafflar så pratade vi om däck där det tydligen var viktigt att ha räfflade men ändå relativt smala däck.

Jag känner mig lost.
Hur viktigt är egentligen det där med snajsiga växlar?
Ska man ha dämpad framgaffel eller inte?
Och hur viktigt är det att den är låsbar?

Jag är inte så upphängd på att det ska vara just mellan dessa modeller och märken jag väljer, men de får tjäna som exempel nu.
Helst vill jag ju betala typ ingenting och 4500 kr som fick stå för det bästa alternativet innan jag satte stopp (fanns ju såklart ännu snajsigare cyklar men mer än så kommer jag absolut inte betala) är ändå rätt saftigt i mina ögon.

Någon cykelkunnig som vill hjälpa mig att fundera lite?
 
Ska du bara motionscykla är det inte viktigt alls vare sig med snajsiga växlar eller låsbar framgaffel. Jag har för närvarande bara en mtb (med snajsiga växlar) men kör enbart asfalt och grus (pga graviditet). Jag kan låsa framgaffeln med ett reglage på styret men gör det nästan aldrig. Däcken kan man byta ut så stirra dig inte blind på dem. Men visst är det så att smalare däck rullar lättare och du behöver inga grova däck till det ändamål du beskriver.

En sak jag tycker du ska titta på är cykelns vikt. En lättare cykel är lättare att cykla på. Billiga cyklar brukar vara tunga. Då räknar jag även 4500 som billigt - reko "nybörjarcyklar" brukar kosta från 6-8000 kr. Gå till en riktig cykelaffär och be om tips skulle jag säga. På XXL har de ingen expertkompetens, inte på något område.
 
@hvala vad räknas som lätt resp tung cykel? Har inget att jämföra med där känner jag.

Fick lite tips av en kompis pojkvän som ändå tyckte att växlarna och bromsarna var viktiga även om jag inte cyklar så mkt. Eller iallafall att det var ngt att ta med i beräkningen.
Han tyckte också att jag hellre skulle köpa en MTB och byta däck än att satsa på hybrid.

6-8000 kr kommer jag inte lägga. Det är helt uteslutet.
Men jag börjar värma upp för att kanske lägga 4-5000 kr. Kanske.

Skulle ju helst köpa begagnat men det verkar inte finnas så mkt just nu. Lär väl bli större utbud efter vätternrundan i sommar men är lite otålig och vill gärna köpa typ nu direkt ;)

Jag tyckte XXL hade bra priser, därför jag hamnade där. Men klart, man kan ju gå ngn annan stans och kolla runt ändå..
 
Jag hade gått till totalt tre ställen (två till alltså), och pratat ingående med säljarna om varför de rekommenderar vad de rekommenderar.

Och PROVCYKLA. Vissa modeller funkar ju inte alls till mig, då kan jag utesluta dem direkt. Själv kan jag t ex inte cykla annat är upprätt, eftersom jag får problem med handlederna om jag är för lutad över styret. Jag behöver en rätt stor ram, jag är lång och det påverkar också cykelvalet.

Nu cyklar jag inte mycket, men tidigare cyklade jag över en mil om dagen till och från jobbet, och skillnaden mellan helvete och drägligt är just att cykelmodellen fungerar till just dig. Även om jag tycker ett par skor är jättebra och sköna, kan de ju vara rena tortyrinstrumentet för dig :)
 
Jag kan instämma i Lovisaleonoras: PROVCYKLA. Jag provade nog ett femtontal cyklar i fem-sju olika affärer innan jag bestämde mig. Om det är generellt motigt att cykla är det viktigt att cykeln passar, annars blir det ännu motigare. Jag är tyvärr dessutom tveksam till att din budget räcker till, det kanske är så att du får göra som martha säger, leta begagnat. Jag hittade inget vettigt för under 7000, och köpte till sist en Scott sportster p54 för ca 8500.
 
Det verkar inte finnas så mkt vettigt begagnat i närheten av mig för tillfället. Och jag tycker det är svårt med begagnat då jag kan så lite om cyklar och folk dessutom skriver jättedåliga annonser. En del skriver ju liksom inte ens ut hur stor cykeln är..
Fick hjälp att kolla igenom begagnat och medhåll om att det inte fanns något intressant.
Får avvakta i så fall.

Jag ska garanterat provcykla! Har sett ut tre modeller på XXL (efter hjälp från cykelnörd) som jag tänkte testa. Får åka runt och kolla på andra ställen också.

Det är ju helt sjukt att cyklar ska vara så dyra..
 
Jag cyklar en hel del både med och utan hund, i skog och på grusväg. Jag har en mtb i prisklassen 10 000 (nypris) som jag köpte begagnad efter första säsongen för lite drygt 7 000.

Och jag var inte alls beredd att lägga ut så mycket pengar, men sen provade jag cykeln ändå och var helt fast. :angel:

Mina tips:

- Köp I N T E en hybrid, det är som att köpa en blandrashund och få det sämsta av två världar.
- Köp en mtb eller cyclocross (CX) om du inte ska cykla på asfalt.
- Prova inte en dyrare cykel än vad du har råd med. Cyklar är verkligen bättre och roligare ju mer de kostar...
- Köp gärna en begagnad som är max två år gammal, det är mer cykel för pengarna.
- Engagera dig lite i ram- och hjulstorlek för att hitta en cykel som passar. Kolla både herr- och dammodeller.
- Skivbromsar = bästa grejen!
- Låsbar framgaffel = underbart. Lås den när det är plant och slätt underlag :)
- Prioritera att köpa en sadel som passar dig, det kostar några hundralappar men är så värt det.
- Cykla inte tungt, ha lägre växel och trampa mer i stället för tvärtom.
- Stora däck = inte nödvändigtvis tungt, däremot snabbare. De kommer längre på ett rull liksom. Jag har 26" och tror mycket på de nya som är 27,5".

Merida Juliet är inte kattskit. Finns på XXL.
Jag har en Trek 6300.
 
Jag skulle gått till en lite bättre butik och provat ut och fått hjälp där för att sedan se om man hittar samma eller liknande cykel i en billigare butok/begagnat.
Dämpare - helt onödigt om du inte ska ut i skogen och cykla. På grusväg blir det bara jobbigare för dig.
Bra växlar - cyklar du i en uppförsbacke vill du att växlarna ska slå igenom med en gång, inte vänta två tramp innan och tappa all fart.
Ska du cykla långt/mycket - investera i ett par riktigt bra cykelbyxor! Bra vadd som sitter bra! Guld värt!!
Se till att ha rätt luft i däcken - rätt lufttryck får till och med de grövsta mtb-däcken att segla fram över vägen. Kolla trycket nån gång i veckan.
Ju dyrare cykel - desstu roligare oftast. Bestäm dig för vad du kan tänka dig lägga på en cykel och utgå ifrån det, sen kan man alltid köpa liiite bättre cykel för liiite mer pengar..
Kolla storlek på cykeln noga!! Du vill inte ha en för stor/ för liten!!
 
Ja jag menade tjocka däck när jag skrev stora! Men har förstått att det är att föredra att köra MTB med smalare däck än att köra hybrid :)

De tre jag sett ut på XXL är:
- Merida Juliet Striker
- Merida Juliet Woodland
- Merida Crossway Striker

De två övre är MTB och den nedre är hybrid. Ungefär samma prisklass, Juliet Woodland är lite billigare än de andra (sämre bromsar och växlar).
Har tänkt testköra dem och se hur det känns!

@Blueberry - vad är det egentligen som skiljer hybrid och MTB? Ser ramen annorlunda ut på ngt sätt eller?
Jag har läst och hört upprepat nu att hybrid är sämre men jag har inte riktigt förstått vad som skiljer..
Och vad är cyclocross?
Jag kommer köra på asfalt också!

Det där med storlek känns svårt. Jag är ingen van cyklist och mina cyklar de senaste 15 åren har varit modell damcykel i upprätt position. Men jag hoppas att de kan hjälpa till med detta i butik!

Dämpare har jag bestämt att jag ska ha, jag planerar att köra på skogsvägar och ojämna gräsvägar. Låsbar dämpare verkar ju vara det bästa men efter lite dividerande så kommer jag nog inte välja bort en annars bra cykel om det bara är låsningen som saknas. Som det känns nu iallafall. Dock har alla modeller jag är inne på nu låsning.
 
@Blueberry - vad är det egentligen som skiljer hybrid och MTB? Ser ramen annorlunda ut på ngt sätt eller?
Jag har läst och hört upprepat nu att hybrid är sämre men jag har inte riktigt förstått vad som skiljer..
Och vad är cyclocross?
Jag kommer köra på asfalt också!

Alla kan träna svarar så här i en frågestund för några veckor sedan:

Jag undrar om cykling, på nybörjarnivå. Jag vill börja cykla landsväg (kanske nån stig härochdär men i mycket begränsad omfattning), vill inte ha en racer. En kille på cykelaffären tyckte jag skulle ha en hybrid, men det avråder ”alla” ifrån (inkl du). Så, då har jag börjat titta på MTB (med mer landsvägsanpassade däck), men blir rådvill. Vissa säger att det är toppen att köra med MTB på landsväg, medans andra säger nej (t ex du), och tipsar om Cyclocross. Och då hamnar jag på ett område där jag inte har några vänner att få info och erfarenhet från!
Så, vill du utveckla lite mer varför Cyclocross är att föredra vid landsvägskörning? Jag tycker jag googlar och googlar, men blir inget klokare.
(Det är här är alltså min cykel nr 1, märker jag att jag gillar att köra i skog mer och mer – så byter jag cykel. Så cykeln jag vill ha nu, ska passa till mina önskemål nu.)


Svar: Killen på cykelaffären vet inte vad han pratar om. Ingen ska ha en hybrid, utom möjligtvis tvåbarnspappa med kontorsjobb som lämnar på dagis mitt på cykelpendlingen och behöver en icke stöldbegärlig trafiksäker stålhäst. Men jag tycker nog att han ska ha en vanlig ”damcykel”
icon_smile.gif


MTB på landsväg är lite ”hål i huvudet”. Det går, jag har själv kört 30 mil runt Vättern på MTB, men det är inte roligt. Cyclocross är ett perfekt alternativ för dig, då får du en cykel som rullar fort och som du kan cykla riktigt långt på om du vill, samtidigt som den är lite mer robust, klarar grusväg, inte så lätt får punka och är en bra ”cykla till jobbet”-cykel också. Enkelt val!

Surfa runt på internet och hitta ett forum som heter Happy mtb, där har du ett gäng trådar och nördar som också ger svar :)
 
Hybrid är ett samlingsnamn på cyklar som inte är renodlade mtb:s eller landsvägscyklar utan något där emellan. Det finns många olika varianter på hybrider. Cyclocross är en hybrid (vissa hävdar dock att det är en egen typ) som är väldigt populär. Den är som en landsvägscykel i konstruktionen men med bredare däck och lite robustare komponenter. Jag tycker till skillnad mot Blueberry att du gott kan ha en hybrid - den cykling du beskriver kan göras med vilken cykel som helst utom kanske en helstum punkteringskänslig racer.
 
Tack både @Blueberry och @hvala !

Slänger ur mig en fråga till. V-bromsar - ok för en amatör som mig eller onödigt eftersom de kräver pill och slits mkt i längden?
Min väns nördiga pojkvän sa att de funkar helt ok men att de kommer slitas i längden. Han rekommenderade skivbromsar som helst ska vara hydrauliska.
Det verkar som om det är en sådan sak som innebär rejäl prisskillnad.
 
Jag hade servat den antika istället: smort kedjan, pumpat däcken och sådär. Kanske även bytt utväxling om den är för tungtrampad. En sådan cykel är precis som gjord för en mil i lugnt tempo med hund på lite olika vägar och stigar.
 
Nu har jag googlat på cyclocross och det verkar som att de inte funkar så bra i terräng?
 
Nu har jag googlat på cyclocross och det verkar som att de inte funkar så bra i terräng?
De är ju inte direkt konstruerade för att fräsa fram över stock och sten, utan snarare lättare offroad bestående av lera, grus, snö osv. Oavsett lär du inte hitta en CX i din prisklass ändå, de är i regel relativt dyra.
 
Då hade jag satsat på en vanlig standardcykel i rätt storlek med fotbroms. Alla finesser som mängder av växlar, stötdämpade framgafflar, hydraliska skivbromsar är bra för dem som behöver sådana men annars bara något som kommer kräva underhåll och justering för att inte börja krångla. Dessutom är det cyklar som är gjorda för aktiv träning, inte för moderat tempo med hund, då är istället fotbroms och en upprätt körställning helt klart att föredra. Effektiva handbromsar, framåtlutat körställning och hund i koppel är som gjort för cykla omkull.
 
Dessutom tycker jag knappast man kan säga att en cx är en hybrid,.det är en sportcykel konstruerad för en viss disciplin. En hybrid för mig är en pendlarhoj och till motionscykling.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska köpa en pendlarcykel för vardagsmotion till och från jobbet. Vägen består av 1.5 km grusväg och ca 6 km astfalt. Budget är Max...
Svar
10
· Visningar
1 050
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp