Bukefalos 28 år!

Vilse i foderdjungeln...

Jenka

Trådstartare
Sigge är nu knappa 8 månader gammal och har alltid ätit Eukanuba puppy, även hos uppfödaren. Som jag förstått det är det ett bra foder, men inte det bästa. Han funkar bra på det, men jag funderar på att byta foder när han ändå ska sluta med valpfodret. Har för mig att jag läst att Standardt är bland de bästa torrfodren, rätt eller fel? Jämförde med bland annat orijen och insåg att proteinhalterna skiljer sig rejält. Vad är lagom? (normalaktiv dvärgschnauzer). Orijen tror jag låg högre än valpfodret och det känns lite... fel. Eller?

Är mest inne på torrfoder men är också nyfiken på vart man får tag på färskfoder? Hur mycket behövs? (dvs plats i frysen, pris etc). Det känns som att torrfoder är lättast och jag har dessutom tidigt fått lära mig att det är bäst, men att fodra så naturligt som möjligt känns ju också frestande. Vet inte om jag vågar mig på barf.
 
Sv: Vilse i foderdjungeln...

Ett bra foder tycker jag är ett foder som hunden fungerar på. Sen om man kollar innehållsmässigt så är det väl ett foder som innehåller så lite spannmål och onödiga tillsatser som möjligt. Jag tänkte lite som du med hund #2 att jag skulle ge han ett riktigt bra foder så jag bytte från RC Mini Junior till Standardt när han var runt 8-9 månader och han tålde det inte alls, trots långsam övergång så kraschade hans mage så totalt att han tom. fick ligga inne hos veterinären. Tog lååång tid innan magen var någotsånär i balans igen och det enda foder hans mage inte reagerar på i dagsläget är RC Mini Junior, alltså det foder han åt när han flyttade hit som valp. Han äter alltså det fastän han snart är två år. Så mitt tips är att inte "fippla" för mkt. med foder om hunden fungerar bra på det den äter och det innehållsmässigt inte är så tokigt.
 
Sv: Vilse i foderdjungeln...

Jo det låter ju vettigt. Men vuxenfodret är ju inte identiskt i alla fall, det är lite så jag tänker. Men ja, det kanske bara är dumt att byta.

Fler åsikter?
 
Sv: Vilse i foderdjungeln...

Nyfiken fråga - hur är han i hull osv på puppy-fodret?

Jag som i många år haft svårfödda skrällen till hundar och därför mer än en gång 'landat' på att få ge valpfoder till vuxen hund för att hålla hullet uppe, ser faktiskt ingen anledning att byta bort t ex ett valpfoder (under förutsättning det är balanserat och hunden fungerar på det såklart) bara för hunden blir X månader gammal.

Utan byta från valpfoder gör jag för att/om det helt enkelt blir lite väl bra och man måste ge såpass liten mängd att det blir lite väl taskigt mot hunden (läs: Den blir hungrig, eller får så liten giva så den inte får i sig det den behöver i mineral/vitamin/etc väg)
 
Sv: Vilse i foderdjungeln...

Nog kan man säkert byta till det foder som passar en själv också men då ha i tanken att foder som ex. Standardt och Orijen skiljer sig ganska mycket vad gäller innehållsförteckningen gentemot andra foder. Ett valpfoder i sin tur brukar ju ha ganska milda och lättsmälta ingredienser för en valpmage att ta hand om, byter man då till ett foder med en helt annan innehållsförteckning får man gå väldigt försiktigt fram och vara beredd på att det kan vara för kraftigt för hundens mage att ta hand om. Kollar man på foder som tex. Eukanuba, RC, Pro Plan mfl. och jämför valp och vuxenfoder så brukar det vara så att de kanske inte är identiska men många basingredienser finns ändå kvar.
 
Sv: Vilse i foderdjungeln...

Standardt är ett toppenfoder! :) Det är utan spannmål och onödiga tillsatser som det (tyvärr) finns i många andra foder.
Jag har det på mina hundar och de har aldrig varit så fina i pälsen som de är nu! :banana:
 
Sv: Vilse i foderdjungeln...

Han är i bra hull, bra i magen osv. Har precis dragit ner från 3 dl till 2½, han var inte tjock men det kändes att han började lägga på sig lite. Växer ju mindre och mindre så det behövs inte lika mycket.
Men ja, 2½ dl är ju inte så lite heller (för dvärgschnauzer) och han är inte så hungrig av sig. Förvirrande det här... Första hunden så jag vill ju att allt blir rätt men har inte stenkoll själv.
 
Sv: Vilse i foderdjungeln...

Av ngn anledning är standardt ett foder som kräver oerhört lång infasningstid. På en ung hund kanske man ska undvika mixtra och isåfall testa när han fyllt 1 år iallafall. De blir ömsom hårda eller lösa osv.
Men färskfoder ska tydligen kunna fasas in relativt snabbt och är skonsamt mot magen. Min hund började med bravo plus. Valde detta pga bra erfarenheter från andra, bra innehåll och pris samt tillgänglighet. Min hund på 16 kg äter 2 burgare per dag och 1-2 dl torrisar som godis. Då fyller fodret mindre än ett frysfack om jag köper varje månad. ( 5-6 paket med 8 burgare i varje )

Min hund slutade spy galla då och då och fick fast avföring 2 ggr om dagen till skillnad från lös, kletig vid varje promenad.
NU ska han dock kastreras så vi har gått över till bravo bas burgare nu.
Torrfodret är standardt vilt. Tydligen otroligt smakligt för min hund äter verkligen inget annat torrfoder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 153
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 068
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hej allihop! :) Jag ger min mini aussie, Halo, Orijen och lite Bravo förskfoder som topping. Halo är jätte fin i päls och hull, bajsar...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp