vilse i foderdjungeln

isGrytan

Trådstartare
Har sökt i forumet, men inte riktigt hittat det jag söker, jag sitter fast i foderdjungeln.. Så.. Hjälp efterlyses :(

Ger idag min hund MUSH vaisto, är helnöjd med färskfoder men känner att mush's kilopris är liiite dyrt för att kännas bra i plånboken för en soon to be student, så kollar efter alternativ att byta till.

Utbudet på märken/tillverkare är knapert på min ort och kan inte beställa med foderbil, så mitt enda alternativ är de djuraffärer som finns eller möjligen mataffärer alt. slakterier.

Voh och nordic är de märken, förutom mush, som finns att tillgå.
Vad tycker ni om dessa, vilken föredrar ni? Vad är skillnaden?

Har även funderat på att varva helfoder med barf, främst är det köttiga ben/ben jag vill börja ge för aktivitetens (och tändernas) skull, enbart barf väntar jag med då min kunskap inom området är för liten ännu. Men hur blir det om hunden får ben samtidigt som den får färskfoder som har ben i sig? Vad är det jag ska vara aktsam för?
Vad jag förstått så finns det risk att det finns överskott för kalcium som i sin tur kan orsaka förstoppning, eller är jag helt ute och cyklar nu? Vad är det för ben som är bäst att ge, är det någon sort/typ som ska undvikas? (annan än märgben för tändernas säkerhet)

Ja.. Det är mycket frågor som snurrar, men alla tips och råd mottages gärna!
ni får hemskt gärna berätta vad era hundar äter också! :)
 
Har du kikat på fodax eller tillhör det foderbilskategorin?
Mina hundar har fått Voh och klass innan vi började med fodax, klass blev dåliga i magen av och Voh resulterade i motsatsen. De blev stenhårda i magen och det var dyrt.
Särskilt min vinthund har jag haft problem med att hitta rätt foder till (känslig mage), men fodax fungerar han jättebra på och det är snällt mot en studentplånbok.
 
Har du kikat på fodax eller tillhör det foderbilskategorin?
Mina hundar har fått Voh och klass innan vi började med fodax, klass blev dåliga i magen av och Voh resulterade i motsatsen. De blev stenhårda i magen och det var dyrt.
Särskilt min vinthund har jag haft problem med att hitta rätt foder till (känslig mage), men fodax fungerar han jättebra på och det är snällt mot en studentplånbok.

Fodax tillhör tyvärr foderbilskategorin för mig, vad jag vet iallafall. :(
 
Jag ger Nordic SP+ och är supernöjd :) Har dock inte provat VoH, men de flesta verkar vara nöjda med det med!
Vad gäller ben så ger jag mina lite av varje, men mest revben för det har jag lättast att få tag på. Det enda jag undviker är bärande ben.
 
Nordic, alla gånger! Finns i många olika utföranden och känns väldigt "fräscht" i konstistensen, nästan som rå köttfärs. Långt ifrån den där puré-konsistensen som många foder kan ha. Uppskattades av mina hundar!

Jag har alltid gett mycket ben utöver fullfodret, inga problem för mina hundar. Men alla är ju individer, man får testa sig fram :) Revben tycker jag är smidigt!
 
Jag har provat de flesta färskfoder och var väldigt nöjd med Nordic spannmålsfri. VoH har inte fungerat alls för mina hundar och.. inte så bra som det borde ha gjort för flera vänners hundar (även om vännerna inte sett det alla gånger eftersom hundarna åtminstone mått bättre av VoH än av torrfoder).

Vad gäller benmängd så bajsar hunden ut överskottet av kalcium så länge det är i naturlig form, vilket det ju helt klart är om du ger råa ben. Nackkotor gillar jag att ge, många ger även revben. När hunden får i sig för mycket ben i förhållande till mängden kött så bajsar den ljust och smuligt. Blir det så, ge mindre ben eller ge lite rent kött till benen, då blir det bra. Det är först om du fortsätter mata hunden med ben trots ljust och smuligt bajs som hunden riskerar förstoppning. Det är även klokt att inte låta hunden bajsa ljust och smuligt för ofta, för om hunden under längre tid får för mycket kalcium kan det dels irritera tarmen, dels kan det göra att hunden inte lika lätt tar upp näringen från maten. Att däremot någon gång ibland ge någon nackkota, ett revben eller annat lämpligt när du ger färskfoder, det är i de allra flesta fall inga som helst problem :)
 
VOH är ett väldigt bra foder, alla jag känner är väldigt nöjda med det. Fast priset direkt studentvänligt men köper man stora 5 kgs-korvar kommer man billigare undan. Billigare än Mush är det iallafall. Annars finns ju Bravo som finns i många djuraffärer och som ligger relativt lågt i pris tror jag, har dock inte testat det.
 
Jag ger min hund ungefär 50/50 av Mush och Nordic. Bara Mush-bollar blir ju dyrt i längden men samtidigt känns det lite tråkigt att köpa 8,5 kg Nordic och så får hon äta det i 1,5-2 månader. Ger även lite VoH ibland men tycker det är lite dyrare också. Har begränsat frysutrymme, är precis jag får i en låda från Nordic med lite pussel...
För att få ner priset så brukar jag passa på att köpa Mush, VoH och liknande när de har lite erbjudanden typ ta 3 betala för 2 och sånt.
 
Jag har provat de flesta färskfoder och var väldigt nöjd med Nordic spannmålsfri. VoH har inte fungerat alls för mina hundar och.. inte så bra som det borde ha gjort för flera vänners hundar (även om vännerna inte sett det alla gånger eftersom hundarna åtminstone mått bättre av VoH än av torrfoder).

Vad gäller benmängd så bajsar hunden ut överskottet av kalcium så länge det är i naturlig form, vilket det ju helt klart är om du ger råa ben. Nackkotor gillar jag att ge, många ger även revben. När hunden får i sig för mycket ben i förhållande till mängden kött så bajsar den ljust och smuligt. Blir det så, ge mindre ben eller ge lite rent kött till benen, då blir det bra. Det är först om du fortsätter mata hunden med ben trots ljust och smuligt bajs som hunden riskerar förstoppning. Det är även klokt att inte låta hunden bajsa ljust och smuligt för ofta, för om hunden under längre tid får för mycket kalcium kan det dels irritera tarmen, dels kan det göra att hunden inte lika lätt tar upp näringen från maten. Att däremot någon gång ibland ge någon nackkota, ett revben eller annat lämpligt när du ger färskfoder, det är i de allra flesta fall inga som helst problem :)

Ljust och smuligt, hårt bajs var precis vad vi fick problem med när gammeltanten gick på enbart VoH. Ibland fick hon kämpa som en tok när hon bajsade.
 
Lät inte alls bra att VOH gör att många hundar får problem med avföringen :( har googlat runt lite och det verkar vara ett relativt vanligt problem med Voh..?

Köpte hem några korv VOH igår för att pröva ge, nordic är lite svårare att få tag på så VOH var förstahandsvalet, men dessvärre ratade hunden det helt. Rent spontant kändes voh väldigt puréaktigt, som någon skrev tidigare. Vet inte om det är konsistensen eller lukten hunden reagerar på, men om inte någon av VOH's korvar 'godkänns', så blir det till att köpa hem Nordic.

Är Nordic spannmålsfri ett helfoder eller är det något man måste tänka på? Får hunden i sig all näring om man enbart ger Nordic eller måste man tillsätta någonting? :)
 
Lät inte alls bra att VOH gör att många hundar får problem med avföringen :( har googlat runt lite och det verkar vara ett relativt vanligt problem med Voh..?

Köpte hem några korv VOH igår för att pröva ge, nordic är lite svårare att få tag på så VOH var förstahandsvalet, men dessvärre ratade hunden det helt. Rent spontant kändes voh väldigt puréaktigt, som någon skrev tidigare. Vet inte om det är konsistensen eller lukten hunden reagerar på, men om inte någon av VOH's korvar 'godkänns', så blir det till att köpa hem Nordic.

Är Nordic spannmålsfri ett helfoder eller är det något man måste tänka på? Får hunden i sig all näring om man enbart ger Nordic eller måste man tillsätta någonting? :)

Det är ett väldigt vanligt problem. Nu måste det inte nödvändigtvis innebära problem för hunden, om det blir så bara ibland och det är lätt avhjälpt med att blanda i lite kött i maten, men är man ute efter ett komplett helfoder som man inte behöver blanda med något så skulle jag börja med att titta på andra foder. Det finns säkert hundar som fungerar bra av att äta enbart VoH, men hittills har jag inte träffat någon (de jag träffat som säger att deras hundar mår bra av VoH räknar inte in alla råa, köttiga ben och tre ton hundgodis då, inte heller alla "smakprover" av människornas köttfärs osv ;) ).

Nordic spannmålsfri är ett helfoder, men precis som med alla(!) helfoder betyder det inte att precis alla hundar fungerar bra på det. Mina hundar har mått bra av det fodret, men vid löp har jag behövt tillsätta extra kalcium, det behöver jag dock oavsett vad de äter för råfoder och det är också väldigt vanligt.
 
Och jag träffar dagligen flera hundar som mår utmärkt på Vom og Hundemat, mina egna två bland annat. Mörkt (om nu det är viktigt) och lagom hårt bajs.
Givetvis får de också träningsgodis (köttbullar) men de mår bra även de dagar de inte tränas. Menar du att det är köttbullarna som gör att de är bra i magen @Red-Chili?
 
Och jag träffar dagligen flera hundar som mår utmärkt på Vom og Hundemat, mina egna två bland annat. Mörkt (om nu det är viktigt) och lagom hårt bajs.
Givetvis får de också träningsgodis (köttbullar) men de mår bra även de dagar de inte tränas. Menar du att det är köttbullarna som gör att de är bra i magen @Red-Chili?

Det vet jag inte, troligtvis inte, men det är ju toppenbra om dina hundar fungerar fint på VoH! Dock har jag inte träffat dina hundar, så de hamnar inte med bland de hundar jag tänker på när jag pratar om hur olika hundar mått av VoH. Alla hundägare jag känner eller på något vis har lite närmare kontakt med ger eller har gett färskfoder, det är deras hundar jag tänker på när jag pratar om hur hundarna mår. Och för att citera mig själv: "Det finns säkert hundar som fungerar bra av att äta enbart VoH, men hittills har jag inte träffat någon". Dina två får räknas in i den kategorin antar jag? :)
 
Tycker bara att det låter konstigt att du inte träffat en enda hund som mår bra på VoH och om det nu funkar bra så beror det på något annat.
 
Tycker bara att det låter konstigt att du inte träffat en enda hund som mår bra på VoH och om det nu funkar bra så beror det på något annat.

Mår bra, absolut och utan tvekan bättre än på torrfoder. Däremot har alla mått bättre när VoH blandats med annat eller så har de mått, ja, vad ska jag säga "inte perfekt". Jag vet inte hur alla andra tänker, men jag tänker att om man nu bryr sig om foder så mycket att man vill ge något som ses som krångligt för att hundarna mår bättre av det, då borde det ju vara värt att ge något som passar hunden perfekt istället för något som "bara fungerar".
 
Vi gav Nordinc förut men dels blev den ena tjock och det höll sig inte fräsch, finns bara en kilos korvar här.

Nu ger vi Voh och det funkar bra, den ena blir på gränsen smal men å andra sidan är han alltid hungrig så jag ser det som positivt att han kan äta ganska mycket mat.
De får nötfärs någon dag för att få lite rött kött. Nu finns dock nöt så vi funderar på att variera lite med de korvarna.
Nu äter de främst taste kyckling, väldigt fräscht och luktar inget.

Klart de får godis med men det hade de fått oavsett foder och vi ger främst frystorkat rent kött.
 
Och jag träffar dagligen flera hundar som mår utmärkt på Vom og Hundemat, mina egna två bland annat. Mörkt (om nu det är viktigt) och lagom hårt bajs.
Givetvis får de också träningsgodis (köttbullar) men de mår bra även de dagar de inte tränas. Menar du att det är köttbullarna som gör att de är bra i magen @Red-Chili?

Jag med, de allra flesta är helnöljda med VOH. Till TS, tycker definitivt du ska testa det:) (om inte plånboken hindrar)
Jag skulle inte ge Nordic i första hand. Ska jag krångla med färskfoder så ska det vara 100 % animaliskt. Varför innehåller det spannmålsfria potatisfibrer? Och från bara ett djurslag. Nej det skulle jag inte välja.
 
Mina har inte problem med magarna av VoH, men jag har problem med priset kontra innehåll:p Därav försöker jag ge av mycket annat istället. Dock har mina käkat VoH sedan dom var valpar, så dom är vana.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 545
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 053
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 372
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp