Vilse i kattmatsdjungeln!

C

Cuaifeach

Vi ska i augusti få hem vår lille Oliver (som inte kommer att vara så liten längre...) och då uppstår frågan: Vad ska han äta för mat?

Just nu så köper uppfödaren det som finns i affären just då och byter sort när paketet är slut så jag har inte riktigt koll på vad de får den kommande månaden när jag inte är hemma.

Bör man ge speciell kattunge-mat det första året eller spelar det ingen större roll om det är "vuxenmat" istället? Kattungematen innehåller ju mer kalcium vilket är bra för skelettet, men varför verkar det bara finnas i smaken kyckling med morötter?

Finns det några märken som är bättre än andra av de man hittar i mataffären (att RC säkert är bättre tror jag också men det är betydligt dyrare med)?

ICA hade jag tänkt att bojkotta då deras "blötmat" innehåller socker och om jag förstått det rätt så behöver inte katter rent socker. Rätt/fel?

Jag tycker att potionspåsar verkar praktiskt då det bara är en katt och jag tror inte att han äter upp en hel burk så snabbt. Jag hade tänkt att blanda torr och blötfoder med betoning på torr eftersom det är det han är mest van vid nu. Har ni någon uppfattning om portionspåsar?

Hankatter verkar ha en högre benägenhet för urinsten. Vad ska man tänka på när det gäller maten? Hur mycket rekommenderar ni som största mängd mineraler per dag?

Vi hade tänkt att han får äta lite utav våran mat ibland, vad tycker ni om det? Är det någon mat man definitivt ska undvika? Ris har jag förstått att det ska vara bra för magen, kan man blanda i det i "blötmaten"?

Kattgräs hade jag tänkt att odla och ge honom, men hur mycket och hur ofta ska de ha gräs?

Det blev många frågor och flera kommer det nog bli. För er som inte har läst min tidigare tråd så är det här min första katt så jag är helt ny på området därav alla mina funderingar.

Bilder på sötnosen finns på http://photos.yahoo.com/cuaifeach. På bilderna är han 4,5 vecka gammal tagna på midsommarafton, han verkar vara en av de busigaste i kullen så vi får nog fullt upp när han kommer hem. :crazy: :smirk: :love:

//Linda - som ser fram emot att få en ny kompis hemma.
 
Har du tänkt ge torrfoder tycker jag faktiskt du ska köpa något bättre än det som finns i mataffären. Om du läser på förpackningen till ett "billigt" torrfoder tror jag inte du hittar något där köttråvara är största beståndsdelen. Alla är baserade på spannmål, och katters matsmältning är inte till för att ta hand om spannmål. Resultatet blir att katten äter mer av ett billigare torrfoder, och lätt blir överviktig eftersom den får i sig för mycket kolhydrater.

Om jag fodrar min katt med enbart torrfoder (och han får ett av de med högst kg-pris på markanden) kostar han strax över 100:-/mån i mat. Det tycker inte jag är speciellt mycket... Bra märken är de flesta som säljs i djuraffär, man får läsa på innehållförteckningarna och testa vilket som passar den egna katten bäst.

Burkmat kan man ge om man köper en med högt köttinnehåll (givetvis ska inte katter ha tillsatt socker i maten). Mjau brukar vara den burkmat som nämns som favorit. Jag ger inte burkmat av den enkla anledningen att det luktar vidrigt i hela lägenheten av det. (Och det är betydligt dyrare än torrfoder)

Man kan laga egen mat, Sol här på forumet verkar ha koll på det, och kan säkert ge dig tips (hoppas jag får lite recept så fort jag tar mig i krage och PMar min adress :)) Med hemlagad mat får katterna garanterat kött som främsta ingrediens, men det blir ju mer arbete än med färdigköpt mat.
 
Vi ska i augusti få hem vår lille Oliver (som inte kommer att vara så liten längre...) och då uppstår frågan: Vad ska han äta för mat? Han skall äta mat som innehåller mycket fett och protein vilket få torrfoder för vuxna katter gör. Tänker du ge torrfoder bör du definitivt ge kattungefoder.

Just nu så köper uppfödaren det som finns i affären just då och byter sort när paketet är slut så jag har inte riktigt koll på vad de får den kommande månaden när jag inte är hemma.

Bör man ge speciell kattunge-mat det första året eller spelar det ingen större roll om det är "vuxenmat" istället? Kattungematen innehåller ju mer kalcium vilket är bra för skelettet, men varför verkar det bara finnas i smaken kyckling med morötter? Kyckling med morötter är bra mat för katter, det kan vara så enkelt, men antagligen är det för att lura oss kattägare att tro att det är godare.

Finns det några märken som är bättre än andra av de man hittar i mataffären (att RC säkert är bättre tror jag också men det är betydligt dyrare med)? MJAUs (finns i livsmedelsbutikerna) och Specifics burkmat (finns hos veterinär) är bra mat, jag anser inte att något torrfoder är bra mat så där kan jag inte hjälpa dig.

ICA hade jag tänkt att bojkotta då deras "blötmat" innehåller socker och om jag förstått det rätt så behöver inte katter rent socker. Rätt/fel? Katter behöver inte kolhydrater alls. Det enda vegetabiliska de kan tänkas behöva är fibrer och då ytterst lite. Mat som innehåller socker är ett definitivt NEJ.

Jag tycker att potionspåsar verkar praktiskt då det bara är en katt och jag tror inte att han äter upp en hel burk så snabbt. Jag hade tänkt att blanda torr och blötfoder med betoning på torr eftersom det är det han är mest van vid nu. Har ni någon uppfattning om portionspåsar? Har den uppfattningen att endast lågprismärken gör portionspåsar. Whiskas och Friskies är inte bra kattmat. Köp bra mat på burk istället, en burk går åt snabbare än man tror, annars kan man frysa ner maten i egna portionspåsar.

Hankatter verkar ha en högre benägenhet för urinsten. Vad ska man tänka på när det gäller maten? Hur mycket rekommenderar ni som största mängd mineraler per dag? Ger du torrfoder är mängden magnesium jätteviktig, den skall inte överstiga 0,08%. Det är även viktigt att katten får i sig tillräckligt med vätska. I blötmat är magnesiumhalten inte lika viktig då katten får större omsättning på urin och urinen späds ut då maten innehåller mycket vatten, vilket är BRA.

Vi hade tänkt att han får äta lite utav våran mat ibland, vad tycker ni om det? Är det någon mat man definitivt ska undvika? Ris har jag förstått att det ska vara bra för magen, kan man blanda i det i "blötmaten"? Du behöver inte ge kissen mer kolhydrater än det som finns i torrfodret då det innehåller mer än nödvändigt. Ge hellre en bit rått kött när ni ätit kött, eller en fläsksvål om det blir över.

Kattgräs hade jag tänkt att odla och ge honom, men hur mycket och hur ofta ska de ha gräs? Odla en kruka så äter katten så mycket han behöver.

Det blev många frågor och flera kommer det nog bli. För er som inte har läst min tidigare tråd så är det här min första katt så jag är helt ny på området därav alla mina funderingar.

Bilder på sötnosen finns på http://photos.yahoo.com/cuaifeach. På bilderna är han 4,5 vecka gammal tagna på midsommarafton, han verkar vara en av de busigaste i kullen så vi får nog fullt upp när han kommer hem. :crazy: :smirk: :love:

//Linda - som ser fram emot att få en ny kompis hemma.
 
Skriver upp på "ta reda på listan" att jag ska kolla upp fördelningen av innehållet i torrfoder och då ska jag även titta på de som finns i djuraffärer.

Finns det någon regel om hur mycket ett torrfoder ska innehålla av protein, fett och kolhydrat för att vara optimalt? Eftersom Oliver blir innekatt ska antar jag att det bästa fodret för honom när han blivit vuxen har en lägre fetthalt?

Har för mig att de får Mjau burkmat nu och han verkade inte tycka illa om det senast jag var där senast och hälsade på.
 
Varför tycker du inte att torrfodret som man kan köpa är bra?

Har du något lätt recept som man kan tillaga själv om jag skulle vilja prova? Kan man ge hemlagat till kattungar också eller bör man vänta tills de är vuxna?
 
Jag ogillar själva konceptet torrfoder då katten inte är skapt för att äta sådan mat. Katten är skapt för att äta mat bestående av vatten, protein och fett (i den ordningen) och torrfoder består av kolhydrater, protein, fett och vatten. Helt bakvänt.

En katt är skapt för att äta en kost besåtende av mer än 50% protein, jag lovar att du inte kan hitta ett enda torrfoder med så högt proteininnehåll. De är även skapta för att äta mer än 25% fett och INGA kolhydrater. Katter omvandlar först och främts protein och fett till energi, de kan inte använda kolhydrater på ett effektivt sätt vilket gör att den mängd kolhydrater (som ofta är ganska stor) som inte kan omvandlas till energi lagras som kroppsfett så är du orolig för att få en fet katt är det kolhydrater du bör oroa dig för, inte fettet. Mina katter är innekatter allihopa och de äter mat som består av ca 30% fett (beroende på recept, ibland mer ibland mindre) och de är inte ett dugg feta. Den äldsta blev dock fet av RC Light (torrfoder som innehåller endast 10% fett och mycket kolhydrater).

Om du kollar en av de andra aktuella fodertrådarna här hittar du ett av mina recept.
 
Men vänta nu, om katten kan omvandla kolhydrater till fett så betyder ju det att de i alla fall kan spjälka kolhydrater. Jag trodde katter saknade enzymer för att spjälka kolhydrater, och att de bara åkte rakt igenom tarmsystemet.
Och om kolhydraterna kan lagras som fett så kan ju katten i alla fall tillgodogöra sig kolhydraterna indirekt, eftersom kroppsfettet kan användas som energi...
 
Då förstår jag varför du inte gillar torrfoder. Kollade på kattungemat idag och tror att det högsta proteininnehållet låg på runt 37% och då tittade jag i djuraffärer.

Ska titta i den andra fodertråden efter ditt recept.
 
Passar på att flika in en fråga till dig :p

Hur mycket ska en 11veckors kattunge äta?
Våran hane är 11v och äter massor :eek:
Två skålar med burkmat/dygn är vad han äter.
(Iofs så är inte skålen spec. stor eller djup)

Han bojkottar torrfoder totalt, vi hade kvar lite efter vår förra katt och det gick väl an..men var inte speciellt mumsigt. Köpte en förpackning med torrfoder för kattungar, men den fullkomligt ignorerar han :crazy:
 
Katter har en begränsad förmåga att omvandla kolhydrater till energi, men du har helt rätt. Katter saknar enzymet (amylas) som bryter ner kolhydrater. Därför måste de kolhydrater som ges redan vara bearbetade på ett eller annat sätt. De kolhydrater katter får i sig via sina byten finns ju i bytets tarmar och är redan delvis bearbetade och då funkar det, om än inte effektivt. Därför skall man INTE ge katter råa grönsaker eller spannmål, för i otillagat tillstånd åker det bara rätt igenom.

Man skulle kunna se kolhydrater som indirekt energi om det inte vore för att deras spjälkningsförmåga av kolhydrater är så pass ineffektiv. Det krävs mycket mer av kroppen att omvandla kolhydraterna till energi. Består kosten av t ex 30% kolhydrater (oavsett om de är tillagade) kommer katten långt ifrån att kunna tillgodose sig energin ifrån dem. Kolhydrater har högt biologiskt värde för allätare som människor och hund, men de har ett oerhört lågt biologiskt värde för katter.

Ett annat skäl till att man skall ge mycket mer protein än den mängd som finns i torrfoder är att det i levern hos alla däggdjur finns ett enzym som bearbetar protein. Hos de flesta däggdjur stängs deta enzym av och på, det är alltså inte aktivt dygnet runt. Hos katt är dock detta enzym aktivt dygnet runt, året runt och därför kräver katt stora mängder protein för om proteinbehovet inte tillgodoses via födan börjar detta enzym att hämta protein som finns i muskulaturen.

Angående mängden mat för kattungen, det beror helt på vad det är för foder, men rent generellt bör man ge växande katter så mycket mat de vill äta.
 
Jag har nyss hämtat hem min lilla kattunge och är helt nybörjare.
Men fick tips om ett foder som heter Advance.

Det innehåller bl.a
41% råproeteiner
20% råfett
8% vatten
6.5% råaska
1.5% växttråd
1.2% kalcium
1% fosfor

Hur låter det? Är det någon som vet vad växttråd och råaska
är för något och vad det är bra för?

Whiskas har en kattmjölk man kan köpa, är den bra? Går vanlig
mjölk bra att ge till katten? Behöver katten mjölk?

Hmm blev lite fler frågor än vad jag tänkt mig... Men ändå! :)

/Ammi - oxå vilsen i pannkakan ;)
 
Förutom att dryga 20% av innehållet saknas i din uppräkning så... Antagligen är det stärklese=kolhydrater, men det är ändå bättre än de flesta andra torrfoder.
Katter behöver inte mjölk. Rent, frisk vatten är vad de behöver, gärna i flera skålar utplacerade i hemmet.
 
Okej, jag räknade bara upp det som stod under "Näringsgaranti"
Det fanns en hel lista under "ingredienser" oxå...

Men jag tyckte att det verkade bättre än Whiskas och Friskes
eller vad dom heter :smirk:
 
Advance hag jag inte hittat i Umeå tyvärr. Läste en artikel ur Råd och Rön idag på biblioteket så nu står jag i valet och kvalet mellan RC och Iams. Länk till artikel
 
Råaska är mineraler och växttråd är fibrer. De "saknade" procenten är mängden kolhydrater, många fodertillverkare struntar i att skriva ut den mängden trots att den, enligt mig iaf, är lika viktig att hålla koll på som övriga ingredienser. Advance verkar ju ha bättre sammansättning än de flesta torrfoder, men hur ser ingredienslistan ut? Det är inte bara näringsinnehåll som räknas. Vad är det för kött? Vad är det för fett? Vad är det för grönsaker/spannmål som används? etc.

Jag ser dock helst att maten innehåller mer än 50% protein och mer än 25% gärna över 30% fett.
 
Ger min kattunge (hon har hunnit bli 6 månader) fri tillgång på Iams kitten & junior (torrfoder). Tidigare åt hon Eukanubas kattungefoder, men jag testade Iams för att vi får bättre rabatter på det och hon föredrar Iams "kantiga" bitar framför Eukanubas små runda kulor. Gillar fodret och kommer att övergå till deras vuxenfoder efter att kissen kastrerats. Det är ett av få vuxen-foder som har en proteinhalt på uppåt 35%. Förutom detta får katten rått kött ibland (ist för burkmat) och naturligtvis fri tillgång på friskt vatten ur flera skålar, bl a en vid sängen. :smirk: Min gamla katt var riktigt kräsen men den här tokan sätter i sig allt som kommer i hennes väg, saftiga päron är en favorit, liksom burkmajs och ruccolasallad :confused:. Gäller att hålla undan salladen för annars blir den inget över till mig och mycket bajs i lådan. :smirk:
 
Sv: Vilse i kattmatsdjungeln!

mina föräldrars fem (from idag sex) katter får en burk kattmat av valfritt märke, alt. tonfisk, blandat i två portioner havregrynsgröt, uppdelat på två gånger per dag. Plus detta har de fri tillgång till torrfoder (också det av valfritt märke) och vatten, så mitt förslag är att du väljer något som passar dig, dvs dina vanor och din plånbok. är katten tillräckligt hungrig äter den det och efter ett tag tycker den att det är ok, tom gott. varför denna hysteri med "märkesmat"?
 
Sv: Vilse i kattmatsdjungeln!

Ger du din häst oanalyserat hö och slänger på lite havre så "det verkar lagom"?

Alla levande varelser har behov av födoämnen som är rätt för dem. En människa kan inte överleva särskilt bra på bara äpplen tex.
"Bra" kattmat är anpassad efter kattens näringsbehov, och innehåller rätt balans av mineraler och vitaminer. Utan tex taurin blir en katt fort dålig.

Det är inte "märkeshysteri" att ge katten bra mat. Jag ger min katt det jag anser är ett av de bättre märkena på marknaden, det innehåller bara kött, inget spannmål, inget socker. Ändå är det ett av de billigare på ica...
 
Sv: Vilse i kattmatsdjungeln!

:bow:

Det är viktigare att kattens mat passar katten än att den passar min plånbok och mina vanor.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilse i kattmatsdjungeln!

Kan bara hålla med!

Skulle ha svårt att ge havregrynsgröt till ett djur vars originalkost består av gnagare.

(Oliver har visserligen smakat havregrynsgröt från sambons tallrik :d , det var dock inte alls lika gott när man fick det serverat i en egen skål :D )
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 626
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 436
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp