Vilse i sadeldjungeln...

E

Ello_knott

Jag hittar verkligen ingen sadel som passar och jag håller på att bli galen!!!
Har en korsning halvblod/kallblod som är riktigt bred över ryggen och har ingen manke att tala om...
Har provat :
maxam syntet, vid
griffin syntet, vid och haflinger cob modell
wintec cair med vitt järn
wintec cair wide
samt lite gamla lädersadlar av okänt märke...

INGET passar!!!
Den som passade bäst var haflinger cob sadeln, men den va lite för trång och tryckte där fram...

Någon som har en liknande häst- vad har ni för sadlar? Några tips innan jag blir alldeles galen... bomlös känns inte allt för roligt heller... Tack:bump:
 
Sv: Vilse i sadeldjungeln...

Hejsan!

För ca 3 månader sedan började mitt varmblod få skav bakom sadeln. Helkonstigt, sålde sadeln och köpte en av en kompis vet inte märke wintec tror jag. Den blev inte det inte bättre av. Jag är så dålig på att veta vad som är rätt och fel, så jag ringde ut en sadelutprovare.
Sadeln jag har är för trång över mankln, och för kort,och knubbig.
Hon tog hem en ny globus loke 17 1/2 & 33 bred. Passade utmärkt.
Nu i veckan kommer den.

Man behöver ju inte köpa nytt utan man får reda på vad man ska leta efter då blir det ju lättare där ute i jungeln eller vad tycker du?!
hoppas du blir någe klokare.....;)
 
Sv: Vilse i sadeldjungeln...

jovisst är det så... vet ju ungefär vad jag ska leta efter, men jag vet inte riktigt vart och inte riktigt efter vad... skulle man inte ha begränsad ekonomi skulle det ju inte vara något problem, men jag måste tänka på att det inte blir för dyrt också samtidigt som den måste passa hästen perfekt... inte lätt...:(
 
Sv: Vilse i sadeldjungeln...

var haflinger coben i xw eller xxw? xxw finns ju också om man beställer genom hööks. xxw är rätt så mkt bredare än xw vad jag förstått. finns ju även xxw i maxam. dessa syntetsadlar är rätt så prisvärda.Sedan är väl globus breda. Jag har en fjord med rak rygg o ingen manke typ o henne har jag provat globus 38, albion w och maxam och griffin, de två sistnämna passa bäst o va också biligast. Om hästen har lite mer svängd rygg så kanske wintec wide skulle va något att prova. Har en annan bred fjord här hemma jag funderar på att prova en sådan till. Finns ju hubertus sadlar som är breda också, men de kanske ej är så prisvärda.

Fast annars så är ju bomlöst rätt så bekvämt men det ville du väl ej ha. Jag blir mer och mer förtjust i min bomlösa och min bomsadel är stenhård att sitta i om man jämför.
 
Sv: Vilse i sadeldjungeln...

Prova en Islandshäst sadel, Islandshästarna är ju korta, runda - och har ingen manke. Det finns både fina bomsadlar - och bomfria.
 
Sv: Vilse i sadeldjungeln...

Tack för tipsen. Va å¨hööks idag och beställde hem en haflinger/cob xw... Den jag provade innan va nog bara w... Hoppas hoppas den passar... har oxå funderat på islandssadel, kanske värt att prova sen om den här inte passar...:idea:
 
Sv: Vilse i sadeldjungeln...

Pfiff har ju en skitbillig sadel som är RIKTIGT vid också. Tror den kostar kring 1500 - tyvärr vet jag inte mer om den än så men har för mig att det var någon här som skrev att den var helt ok.

Fast den är kanske för vid?
 
Sv: Vilse i sadeldjungeln...

Ja, har oxå sett den, har haft kontakt med en återförsäljare, men jag provar den här först så får jag väl prova den sen :)
 
Sv: Vilse i sadeldjungeln...

Kolla på engelska sadlar, de har en öppnare bomkonstruktion vilket gör att den ligger bättre på bredare hästtyper än sadlar av "tysk/fransk" modell.
 
Sv: Vilse i sadeldjungeln...

hellu :) :angel: Kan inte låta bli o lägga mig i här också!

Vad för sorts sadel är du ute efter? allround, dressyr, hopp? Wintec sadeln du provade, var det en vanlig wintec eller en Isabell werth? Har haft typ samma problem som du fast tvärt om :crazy: hästen ahr föör mkt manke
 
Sv: Vilse i sadeldjungeln...

Min häst är också bred och har omarkerad manke. Är det hopp eller dressyrsadel du ska ha? Min hoppsadel är en Jacson Celine. Den finns upp till xxwide. Jag vet flera som har denna till riktigt breda hästar. Den är jätteskön att rida i åxå. Min dressyrsadel är av märket Marjoman, kanske lite ovanligare och svårare att få tag på, köpte den begagnad.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 996
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 228
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 658
Utrustning Letar sadel till vår korsningsponny island/new forest 5 årig valack. Han har växt ur sin gamla sadel som vi fick emd på köpet (en maxam...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: busan100
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp