Vilse katt och lagen mm

KungTulle

Trådstartare
Här har det sedan nån vecka flyttat in en underbar liten honkatt på gården. Blyg till en början förstås och helt tydligt på smällen.

Den skyldige är troligen en skurk-hankatt som är röd och som inte våra egna katter gillar. Han har marsat omkring här på gården ett tag.:mad:

Igår tinade hon plötsligt upp och ville bli jättemycket klappad och gosad med. Därmed följde jag gårdens tradition- att det som går att klappa ska få ett namn- så nu heter hon "Lillalo"

Våra egna tre kastrerade katter accepterar henne och låter henne äta tillsammans med dom när det vankas mjukismat i stallet om morgonen.

Jag har kollat in på de lokala mataffärernas anslagstavlor om någon satt upp en lapp om en kise som motsvarar hennes utseende, men inte sett något. Ingen av de närmaste grannarna har heller en sån här katt.

Det är en helt bedårande liten katt!:love: Och för mig får hon gärna bo här. Men vad händer om vi inte hittar en ägare på ett bra tag och att vi så småningom lägger pengar på att kastrera henne? Kan vi kräva ut den kostnaden om plötsligt en ägare dyker upp tex efter ett halvår eller så? Om hon hinner få sina ungar innan någon ägare dyker upp, -kan vi se till att hitta bra hem til dom då?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilse katt och lagen mm

Tror inte du kan det såvida det inte krävts för att rädda kattens liv,om du förstår hur jag menar.
Kastrerar mm gör du ju av egen vilja.
Om du gör det och ändå letar efter ägaren så har du låtit göra ingrepp på någon annans egendom.
Jag hade nog letat/annonserat som tusan och efter en tid "tagit över" och ansett katten som min.
Hoppas allt kommer gå bra!
Låter som hon valde en bra gård att gå in på!;)
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Tror inte du kan det såvida det inte krävts för att rädda kattens liv,om du förstår hur jag menar.
Kastrerar mm gör du ju av egen vilja.
Om du gör det och ändå letar efter ägaren så har du låtit göra ingrepp på någon annans egendom.
Jag hade nog letat/annonserat som tusan och efter en tid "tagit över" och ansett katten som min.
Hoppas allt kommer gå bra!
Låter som hon valde en bra gård att gå in på!;)

Hm jo det dröjer nog en månad eller så innan kattungarna kommer så då har vi lite mer tid att hitta nån ägare. Och sedan dröjer det ju ytterligare ett tag innan det ens kan komma i fråga att kastrera henne.

Det blir väl att producera lappar och sätta upp i affärerna runtomkring.
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Låter som hon valde en bra gård att gå in på!;)

Vi har alltid torrfoder stående ute i stallet så en och annan vilsekommen katt kan hitta lite mat och vatten om det behövs. I varje fall om de tolereras av våra tre hemmabanditer.

Vi har ju inte direkt anstormning av nya katter här så nog kan vi unna lite torrfoder.
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Jag skulle åka till Polisen med kissen så de skriver in den som hittegods, kanske den har microchips som de kan läsa av, om sen ägaren inte hört av sig inom en viss tid så kan nog Polisen skriva över katten på dig.
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Ring polisen och djurens vänner och berätta att du har katten.

Jag har gjort så att har ingen hört av sig inom ett par månader, någon gång upp till ett halvår beroende på årstid så kastrerar jag katten och räknar den till hittekatterna, dvs den får bo kvar.
Det har hänt att jag har fått veta vems katten är men de har aldrig velat ha tillbaka den utan istället uttryckt "jamen så bra att hen hittade ett nytt hem hos dej"
:(:mad::devil: tänker jag då och ger katten en extra klapp nästa gång jag ser den. Det har alltså aldrig varit aktuellt eller läge att kunna kräva den riktige ägaren på pengar för kastrering eller annat.
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Det är ju tyvärr så folk som inte "orkar" id-märka sina katter ser på dem.

Hade någon av mina försvunnit hade jag blivit väldigt upprörd om den som tog hand om dem inte försökte läsa av chip, men är katten oidentifierbar är jag bara oerhört tacksam och betalar glatt vård och kastrering (även om mina är avelshonor med stort avelsvärde). Att katten mår bra är viktigare än allt annat, och en fertil katt löper så mycket större risk för problem än en kastrerad.
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Ja just det!!:D:rofl:
Vad tycker hon om kisemisar som kommer inlallande sådär?:eek::devil:
Hmmmm....;)

Just nu har hon inte lust att skriva säger hon eftersom hon är ute och lär Frans hur man ska använda en fågelfröautomat. Och det är viktiga grejor även om Frans dummar sig och säger att man inte kan fånga fjärilar med den och då är den värdelös!

Men hon verkar tycka Lillalo är helt okej eftersom hon inte har flätat till henne ( än).

Tigra har börjat fundera på att skaffa sig en egen blogg, men vi får väl se om hon kommer till skott!
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Idag har jag fått henne scannad och hon har inget chip. Så nu är det dags att fixa till lappar och hitta en ev ägare den vägen.
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Anmäl till polisen att du hittat en katt och se till att de dokumenterar din anmälan. Katter räknas som hittegods och efter en viss tid (kommer inte ihåg) tillfaller katten dig (om du så önskar) om inte ägaren har dykt upp. När katten har tillfallit dig får du göra precis som du vill med kastrering.:laugh:

Om du kastrerar katten innan den lagligen är din och ägaren dyker upp och blir pjutt kan du åka dit för egenmäktigt förfarande/skadegörelse eller liknande (kanske inte så sannolikt, men möjligt).
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Anmäl till polisen att du hittat en katt och se till att de dokumenterar din anmälan. Katter räknas som hittegods och efter en viss tid (kommer inte ihåg) tillfaller katten dig (om du så önskar) om inte ägaren har dykt upp. När katten har tillfallit dig får du göra precis som du vill med kastrering.:laugh:

Om du kastrerar katten innan den lagligen är din och ägaren dyker upp och blir pjutt kan du åka dit för egenmäktigt förfarande/skadegörelse eller liknande (kanske inte så sannolikt, men möjligt).


Jag har försökt anmäla upphittade katter till polisen förr och sist sade de till mig direkt att de hade annat att göra. Katter är inte mycket värda ens i polisens ögon.

Jag lägger hellre tid på att sätta upp lappar på affärerna i bygden faktiskt.
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Jisses vad mycket viktig tid det måste ta att skriva ner en anmälan...:crazy: Jag tvivlar dock på att de faktiskt får neka dig att göra en anmälan eftersom du som upphittare är skyldig att anmäla fyndet! Skriv en lapp själv (och ta kopia på den) och lämna i receptionen så har du gjort din del och katten är din efter 3 månader (om ingen ägare hittas).
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Skriv en lapp själv (och ta kopia på den) och lämna i receptionen

Här är inte polistationen öppen mer än ett par timmar i veckan, nån reception har de inte heller.

Jag har kollat om någon annonserat efter en liknande katt i lokalpressen, eller om någon satt upp lappar att dom saknar en katt som liknar denna. Jag har frågat grannarna om de vet nån som har en sån katt. Så nu sätter jag upp lappar själv, plus att jag kommer lägga lappar i en del gårdars brevlådor.

Får jag ingen respons på det kommer jag anta att katten är herrelös, den är vare sig chipmärkt eller har öronmärke, den hade heller inget halsband när den dök upp här.

Detta är landet, de flesta katter här bor på gårdarna och går lite som de vill. Det enda som talar för att det ev finns en ägare är att katten är mycket tam. Kommer katten nere från närmaste samhället lär ägarna läsa på mataffärernas anslagstavlor.
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

När vår nykastrerade katthona lyckades smita ut var jag otroligt tacksam över att upphittaren anmält katten till polisen för när jag ringde kunde de genast meddela var hon fanns för avhämtning. Detta iofs i en ganska stor stad.

Hoppas du får behålla henne!
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Jag har precis som du tagit hand om en katt som en dag bara satt på min trapp och frågade ifall den fick bo här. Då mina andra katter tyckte det var helt ok så var det ok med mig. Tänkte inte ens tanken att en ägare skulle dyka upp då jag steriliserade henne. :crazy:

Jag tror dock att denna katt hade blivit dumpad på gården här brevid, det är en lantgård som man kan besöka och dom hittar ibland kaniner och diverse andra djur sittandes i sina burar utanför när dom kommer på morgonen.

Min lilla Nia trivs och lever väl med oss fortfarande.

/B
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Det går ju (eller gick iaf) att göra en webanmälan till polisen. Allt som kommer in till myndigheter är ju diarieföras, så då kan du bevisa att du har gjort det. Om ngn skulle börja tjaffsa. Vilket väl inte är särskilt troligt men ändå.
 
Sv: Vilse katt och lagen mm

Jag lyckades inte hitta någon ägare och idag ca kl 18.30 tog Lillalos saga slut.:cry:

En dum bilist i en dum röd bil körde på henne. Hände bara minuterna innan jag kom hem så bilisten stod kvar i närheten. Men dom hade inte ens flyttat henne från vägen.:mad:

När jag kom frågade dom om det var min katt. Vad fan tror dom när man bär den döda katten på armen och svär högljutt över idioter som kör över katter?

Så sa föraren det alla som kör över djur säger.

"Hon sprang bara rakt ut".

I detta fall kan jag inte klandra dom för att de inte kunde bromsa eller veja för de hade tydligen haft trafik som kom bakom dom, och föraren måste ju undvika krock med andra bilar i första hand.

Men det är trist ändå för Lillalo var en jättesöt helt underbar katt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 473
Katthälsa Min mamma bor i hus på landet och har två katter. Hennes granne har en katt. Alla tre katterna är/har varit kompisar och stryker...
Svar
1
· Visningar
961
Senast: MonteRose
·
Övr. Katt Har ett bekymmer, det är så att när vi köpte vårt hus var det en honkatt här som förra ägaren till huset sa att hon skulle hämta när...
Svar
6
· Visningar
1 650
Senast: moonlightgarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp