E

emmakoistinen

Nu vill jag inte ha massa elaka kommentarer som att jag är ofoderkunnig - för nog har jag läst om foder osv, ( går hästlinje på gymn ) .
Jag har ett arabsto på 12 år, som gått som avelssto senast för två år sedan, köpte henne i våras (maj) och då var hon varken tjock/smal.
Under sommaren så har hon gått på bete med relativt bra bete, och kraftfoder (fc standard). Nu under hösten/sensommaren så har hon börjat falla ur, har fodrat med fc standard 1 kg/dag ( inte längre ) , sen la jag till korn vilket hon nu går på 2 kg/dag. 0 1 kg betfor (torr). Såklart blötes den men ja ni förstår. Och 1½ dl rapsolja. + fri tillgång till hösilage. Nu går hon varken upp lr ner i vikt, och jag blir lite konfunderad - vad jag ska göra för att få henne upp i vikt.
har funderat på att skicka foderanalys på hösilaget, men har henne uppstallad på ridskola och dem sköter ditkörning av bal osv. Så jag vet inte vart höet är slaget - med andra ord om det inte kommer vara olika värden beroende på vilken bal det är..


Hon rids kontinuerligt men inte speciellt jättehårt, skritt trav galopp - hon är under "utbildning" då hon inte gjort så mycket i tidigare livet.
Har ni något tips?
jag har fått tips om att vetekli ska få henne att gå upp i vikt, stämmer detta? Något annat foder ni kan rekommendera?
Tacksam för svar :)
 
Sv: Vilsen..

Jag hade lagt till några kilo lusern, bra med protein (150 gr smrp) och 8,5 mj/kg om jag inte minns fel (Kvarnbyfoders lusern).

Snällt mot magen, kostnadseffektivt. Jag hade nog plockat bort övrigt kraftfoder till jag sett utfallet, och möjligen tillsatt endast olja om det behövs mer energi.
 
Sv: Vilsen..

Okej. Jag har nämligen fri tillgång till korn - skadar detta henne om man säger det så? Just nu vill jag bara ha henne tjock å fet.. Nej men få upp henne i vikt. :P
 
Sv: Vilsen..

Korn hade jag absolut inte fodrat med - fri tillgång på kraftfoder låter helt galet!

Stärkelse ställer till med mycket i hästmagen (fång, obalans i matsmältningen, korsförlamning för att ge några exempel). Korn är stärkelserikt. Varför tar du den risken med din häst?
 
Sv: Vilsen..

Men guuud, hon står inte på fri tillgång toker! Jag HAR fri tillgång att använda - gratis korn såklart!!!
 
Sv: Vilsen..

Men guuud, hon står inte på fri tillgång toker! Jag HAR fri tillgång att använda - gratis korn såklart!!!

Lucerne och olja! Du kan ge fri tillgång på lucerne. Och byt ut kornet mot ett stärkelsefritt foder. Tex krafft groov eller hippo avel? Finns även bra musli varianter!
 
Sv: Vilsen..

Är hästen avmaskad/kollad? Tänkte eftersom att hon gått på bete.

Annars håller jag med att ge henne lusern.
 
Sv: Vilsen..

Hon är kollad - ingen mask. Till saken hör att hon är väldigt lös i magen - vissa säger att betforen ger fibrer (stabiliserar magen) - medans vissa säger att det gör den bara lösare.. Väldigt förvirrande... :crazy:
 
Sv: Vilsen..

Det beror nog på hur känslig hästen är.

Min häst är generellt känslig i magen (reagerar med fång, diarréer etc) och tål inte melass.

Även vid små mängder Betfor blir hon dålig, medan jag kan ge ganska stora mängder i just stabiliserande syfte om jag sköljer av melassen ordentligt...
 
Sv: Vilsen..

Hur mkt hö får hästen? Ge fri tillgång och köp sedan hem lusern, för min gissning är att det saknas protein. Personligen föredrar jag hackat lusern, annars får du blöta lusern pellets med vatten, för det sväller som betfor, blanda i betfor om det inte gillas. Visst kan du ge lite korn oxå, men inte 2 kg, man bör ge max 40% av foderstaten i korn. Jag antar att kornet är krossat, annars måste det stöpas. Jag hade nog försökt tillsätta lite olja oxå av ngt slag, tänk på att öka succesivt från ngn matsked till att börja med. Det foder du ger idag ger med största sannorlikhet för lite protein.

Vissa hästar (framförallt de av nervigare typ) blir stressade av för lite aktivitet,då kan de magra av inre stress, hur stor är hagen? Har hästen kompisar i hagen? Hur länge går de ute? Hur mycket rids den?
 
Sv: Vilsen..

hej!

Steg 1. Kolla med ridskolan (alt.höbonden) om det finns analys och om inte, hur många åkrar maten tas ifrån. Är det ett mindre antal åkrar så se till att fixa analys på maten, så du vet vad du ger. Ta lite ur flera olika balar så blir det "lite mer" rättvisande.

Steg 2. Kolla tänderna hos en riktigt tandkunnig veterinär.

Steg 3. Räkna ut en vettig foderstat beroende på hur höanalysen såg ut. Hade det varit min häst hade jag tagit bort betforen. Min arab tål inte betfor alls. 1 dl betfor, ordentligt blöt och avrunnen i omgångar och hon har ändå diarée. Så ta bort betforen och se om magen blir bättre.

Med svårfödda hästar kan det vara svårt att hitta en bra giva mat (ibland har jag fått ge svårfödda hästar 4 kg havre och 3 kg lucern för att de ska hålla vikten- men då har hästarna varit betydligt större än din). Fundera också över hur din häst ska se ut. Många har en helt felaktig bild av hur en häst ska se ut i hullet. Nu säger jag inte att du har det, men fundera över det. Araber brukar i allmänhet inte vara svårfödda. Vet du att hon får äta sin mat i hagen? Har du nån koll på hur mycket mat hon faktiskt sätter i sig/dag? Det kan ju vara mindra än du tror?

/Lavinia
 
Sv: Vilsen..

Eftersom du känner dig vilsen och du är orolig för din häst tycker jag att du ska börja tänka logiskt! Hästen är ett betande djur, de ska äta gräs, örter etc sånt de hittar i naturen!

Allt silage innehåller ju vatten och om du även ger kraftfodret uppblött blir det ännu mer vatten vilket kan göra din häst mätt!

Mitt tips är att du läser på hur hästar fungerar på bara hö och mineraler och sen tänker du logiskt och tittar efter hur just din häst fungerar! kanske det räcker med fri tillgång på hö? Kanske hästen bara behöver lite betfor för att hålla magen i gång!

Hoppas allt löser sig för dig och din häst!:laugh:
 
Sv: Vilsen..

Höet är slaget från flera olika åkrar - därför det känns lite komplicerat att räkna på en foderstat.. Å har inte möjlighet att öppna flera olika balar - tror inte jag blir så poppis då haha!
Tänderna är kollade så den kan jag ju bocka av.
Sen jag började ge betfor så har magen blivit bättre.
Det som gör att jag inte vill (törs..) plocka bort kornet och den andra maten är att om hon väl faller ur så kommer det ta så lång tid att få henne att komma tillbaka.. Hon får inte speciellt mkt vatten i fodret, ja förutom det som krävs till betforen.. Har börjat blöta den för sig.
Så jag har köpt vetekli... Nu får jag väl massa påhopp om att fosforhalten kommer bli för hög, ja, möjligt, funkar det inte.. Då får jag plocka bort det. ( Vänjer in med ½ dl morgon o kväll.) Till saken hör att jag bara har ca 1500 kr i mån till hyra och mat till henne. Nu har jag reducerad stallhyra, men då måste jag ju lägga undan pengar till vet, hovslagare osv. Så jag har inte "råd" med "dyr" mat hur gärna jag än vill. Även därför det tar emot att skicka foderanalys. För då kan jag ju likväl få en fel kvot och foderstat eftersom värdena kan vara så olika.. Jag är inte duktig på foder, men jag vet att hon behöver protein, vetekli hade dem hemma (bor i liten kommun) och det var inte jättedyrt. Så ja.. Nu provar jag. Ni tycker kanske jag är tokig men ja.. :p Å är det nåt riktigt allvarligt med att ge henne korn,betfor och vetekli tillsammans - brukar det inte balansera, är det något jag "bör" lägga till på en oräknad foderstat? Svårt de här.. Fy bubblan. Nu ska jag natta kudden och upp till trasig häst imorgon bitti :) Gonatt
 
Sv: Vilsen..

Höet är slaget från flera olika åkrar - därför det känns lite komplicerat att räkna på en foderstat.. Å har inte möjlighet att öppna flera olika balar - tror inte jag blir så poppis då haha!
Tänderna är kollade så den kan jag ju bocka av.
Sen jag började ge betfor så har magen blivit bättre.
Det som gör att jag inte vill (törs..) plocka bort kornet och den andra maten är att om hon väl faller ur så kommer det ta så lång tid att få henne att komma tillbaka.. Hon får inte speciellt mkt vatten i fodret, ja förutom det som krävs till betforen.. Har börjat blöta den för sig.
Så jag har köpt vetekli... Nu får jag väl massa påhopp om att fosforhalten kommer bli för hög, ja, möjligt, funkar det inte.. Då får jag plocka bort det. ( Vänjer in med ½ dl morgon o kväll.) Till saken hör att jag bara har ca 1500 kr i mån till hyra och mat till henne. Nu har jag reducerad stallhyra, men då måste jag ju lägga undan pengar till vet, hovslagare osv. Så jag har inte "råd" med "dyr" mat hur gärna jag än vill. Även därför det tar emot att skicka foderanalys. För då kan jag ju likväl få en fel kvot och foderstat eftersom värdena kan vara så olika.. Jag är inte duktig på foder, men jag vet att hon behöver protein, vetekli hade dem hemma (bor i liten kommun) och det var inte jättedyrt. Så ja.. Nu provar jag. Ni tycker kanske jag är tokig men ja.. :p Å är det nåt riktigt allvarligt med att ge henne korn,betfor och vetekli tillsammans - brukar det inte balansera, är det något jag "bör" lägga till på en oräknad foderstat? Svårt de här.. Fy bubblan. Nu ska jag natta kudden och upp till trasig häst imorgon bitti :) Gonatt

Nu däremot kommer det att komma påhopp från alla håll. Du säger att du bara har 1500:- till hästen i månaden. Då kanske det var lite osmart att skaffa en häst? Kanske dags att skaffa betalande medryttare?

Hur som haver: Saken är att du kan komma undan billigare om du gör en analys eller köper analyserat foder. Då kan du räkna själv på vad du behöver fodra upp med. T.ex kan du ha läget som jag har idag: hööööögt energivärde och lågt protein. Inget drömläge men så är det. Jag ger därför bara protein och mineraler till mina två hästar idag. De har förbrukat 2-2.5 säckar lucernpellets tillsammans, tror säckarna ligger på 25 kg. En billigare variant är soja men jag undviker kraftfoder om det finns möjlighet av olika anledningar. Oavsett hur mycket energi jag stoppar i dem kommer de inte se vettiga ut så länge de inte får proteinet i det här läget, såklart.

Det kan vara smart att googla massor massor massor på fodring av hästar då man kan få fram ganska bra bilder av hur en häst ser ut när den har brist på olika ämnen. Finns även någonstans där man kan få en lista med symptom för brist på olika saker, allt från energi och protein till vitaminer. Kan det vara Agria som hade den? Jag lärde mig bra mycket på den listan i alla fall.
 
Sv: Vilsen..

Jag vet inte om jag missat det, men hur mkt grovfoder får hästen? Och är det silage du pratar om? För är det hö så behöver du ju inte "öppna" några balar för att göra analys.

Sen om din häst är lös i magen är det ju extra viktigt att du ger en Bra foderstat.
Att man inte har pengar är ju en jätte dum bortförklaring. Om du inte får en Bra balans i foderstaten så finns det ju risk att hästen blir dålig och jag kan ju lova dig att veterinären betydligt dyrare än lite foder.

Tips på foder är soja+olja och fri tillgång på grovfoder, så ska du se att hästen går upp lite i vikt. Själv föredrar jag lusern framför soja, men sojan kan bli lite billigare.

Tänk på att många hästar faller ur i februari-mars, så vill du få upp hästen i vikt är det bäst att börja nu
 
Senast ändrad:
Sv: Vilsen..

Men om ekonomin är begränsad: satsa på lusern och sluta dutta med allt annat. Vetekli väger ju ingenting, att komma upp i ett kilo kommer att kräva att hästen slutar äta annat. Väldigt ologiskt foderval med hänsyn till innehållet.
 
Sv: Vilsen..

Hon är kollad - ingen mask. Till saken hör att hon är väldigt lös i magen - vissa säger att betforen ger fibrer (stabiliserar magen) - medans vissa säger att det gör den bara lösare.. Väldigt förvirrande... :crazy:

Jag hade satsat på att få rätt på magen först. Det låter som mkt korn till en häst som är lös i magen.Jag antar att det är kornkross hon får? Jag hade minskat den givan rejält och ersatt med lusern. Om nu det är för dyrt så finns det ju proteinkoncentrat som kan ersätta proteinet men lusern är mkt bättre för tarmarna. Det kan ju vara problemen med det som gör att hon inte går upp (eller superdåligt värde på grovfodret).
 
Sv: Vilsen..

Allt silage innehåller ju vatten och om du även ger kraftfodret uppblött blir det ännu mer vatten vilket kan göra din häst mätt!
Nje... Hästar saknar sträckreceptorer i magsäcken så de blir inte mätta. De slutar äta när de fått tuggbehovet tillfredsställt, och då spelar uppblött kraftfoder betydligt mindre roll.

Ts: Om det inte finns analys på grovfodret så försök att ordna det. Ta en tuss ur flera balar (du kan frysa proven så kan du samla utan att behöva öppna flera bala på en gång). Vissa hästar funkar utmärkt på betfor, andra inte. Det är väldigt individuellt. Kanske är det så att betfor inte är din hästs "grej". Som andra föreslagit skulle jag testa med lusern (långsam invänjning), invänta analysresultatet på grovfodret, och sedan göra en foderstat för svårfödd häst. Skulle korn då stämma med analysen som bra kraftfodertillskott så är väl det okej, annars får man snällt köpa eget foder som passar bättre. Lycka till!
 
Sv: Vilsen..

Nje... Hästar saknar sträckreceptorer i magsäcken så de blir inte mätta. De slutar äta när de fått tuggbehovet tillfredsställt, och då spelar uppblött kraftfoder betydligt mindre roll.

Ts: Om det inte finns analys på grovfodret så försök att ordna det. Ta en tuss ur flera balar (du kan frysa proven så kan du samla utan att behöva öppna flera bala på en gång). Vissa hästar funkar utmärkt på betfor, andra inte. Det är väldigt individuellt. Kanske är det så att betfor inte är din hästs "grej". Som andra föreslagit skulle jag testa med lusern (långsam invänjning), invänta analysresultatet på grovfodret, och sedan göra en foderstat för svårfödd häst. Skulle korn då stämma med analysen som bra kraftfodertillskott så är väl det okej, annars får man snällt köpa eget foder som passar bättre. Lycka till!

Ok! Alltid lär man sig något nytt, jag drog mina slutsatser efter att ha sett magra hästar som blivit fodrade med massvis av uppblött kraftfoder och silage utan att gå upp i vikt, diskuterade det med andra och de höll med!

Men tack vare dig vet jag nu att det inte kunde varit så! Tack!:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 428
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 828
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 341
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp