Bukefalos 28 år!

viltspår på riktigt och alla andra som håller på med detta

V

vickis-pajala

i torsdags var jag och hundarna och hälsade på valpens uppfödare och vi fick pröva på viltspår för fösta gången, och både jag och hundarna förälskade oss i detta och givetvis vill vi nu förkovra oss i viltspår och vart vänder man sig inte då om till bukefolket

vi har fått tag i både älg klövar och blod så det är ju bara att masa sig ut i skogen och lägga ut ett spår

men jag är lite nyfiken på er som håller på med viltspår på riktigt alltså när jägarna skade sjuter ett viltdjur, hur går ni till väg ut i skogen då, vad händer från samtalet till djuret hittas av hunden:confused:

till er som är aktiva spårare hur svåra spår slingor gör ni och hur ofta :confused:

// vickis som ska ta fram älgklöven och tina
 
Sv: viltspår på riktigt och alla andra som håller på med detta

Hej...

vi går eftersök vid både viltolyckor o skadeskjutet.... det som händer är är att polisen eller jägare ringer och det första jag brkar säga :märk platsen där olyckan/skottet hände så noga som möjligt för då sparar man enormt TID. och att det är viktigt att man får en korrekt redogörelse om händelsförloppet o skador på bil osv, för att kunna avgöra "hur stor skadan är"
( poliser o uppskärrade bilister har ofta mkt svårt för det)

det är viktigt att man inte börjar spåra direkt efter skott/olycka, vi brukar vänta minst 1 timme för att inte stressa djuren...

sen sköter hunden resten..... de måste vara så pass spårsäker att man törs lita på att de gör rätt just vid sådana här tillfällen. ibland hittar man ett skadat djur rätt så snabbt, nån gång har exet gått i 2 dar o spårat o ibland konstaterar man att djuret faktiskt inte är skadat..

Gnist kan berätta om en sån björnspårning häromdan...

måste även berätta vad som händ en av mina uppfödningar härom dan.
Valpen snart 6 mån som aldrig tränat blodspår, gjorde ett klockrent eftersök på en på skjuten kviga, husse tvivlade på honom i bland eft det bar i väg i både surhål o stenrös.. Men bestämde sig för att lita på honom eft han visste att valpens mor är supersäker...snacka om att vi var stolta



ZebsFrstalg.jpg
 
Sv: viltspår på riktigt och alla andra som håller på med detta

Jag är absolut inget proffs men har tänkt prova det med min hund i framtiden. Först ska vi försöka klara av att komma upp i högre spår och bli godkända där. Han är bara 7mån så det dröjer ju ett tag.

Men vad jag har tagit reda på så är det inte bara att gå ut i skogen och lägga blodspår utan du måste ha markägarens/jakträttsinnehavarens tillstånd då blod doften kan locka till sig rovdjur. Det finns kanske fler regler som gäller så börja med att ta reda på det eller så kanske det finns nån här som vet mer och kan berätta eller tala om var du du ska leta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver lite tips och idéer ang viltspår. Jag och hunden håller precis på och lär oss att spåra och vi tycker det är skitkul...
Svar
2
· Visningar
745
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Efter att ha mottagit 2 rådjursskånkar och två flaskor blod från allas vår Gnist (TACK!!!) gav jag mig glatt ut i skogen för att lägga...
2
Svar
30
· Visningar
3 097
Senast: Isis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp