Viltspårprov - nybörjarfrågor

lytesout95

Trådstartare
Jag tänkte starta anlagsklass med min beagletik som nu är 14 månader, är det något särskilt jag ska tänka på?

Jag har lagt blodspår hemma och det fungerar bra, men inte haft möjlighet att gå kurs. Jag har sele och lina, ska jag märka linan på 5 m så jag vet var jag är någonstans? Änden som är över på linan ska den släpa i backen eller rullar jag upp den 'a la longerlina?

ADC20D14-5DFB-4137-8268-C34FA8BBB489.jpeg
 
Jag tänkte starta anlagsklass med min beagletik som nu är 14 månader, är det något särskilt jag ska tänka på?

Jag har lagt blodspår hemma och det fungerar bra, men inte haft möjlighet att gå kurs. Jag har sele och lina, ska jag märka linan på 5 m så jag vet var jag är någonstans? Änden som är över på linan ska den släpa i backen eller rullar jag upp den 'a la longerlina?

Visa bifogad fil 52207
Lina får som längst vara 10 meter, inga knutar eller liknande på linan för då riskerar du bara att den fastnar. Fem meter handlar mer om vilket avstånd du ska ha till hunden, men det är inte så att du blir diskad om du i något moment kommer för nära eller längre ifrån. Jag skulle rekommendera att du ber någon annan lägga ett spår åt dig innan och att den personen går med er i spåret. En del hundar blir väldigt fundersamma om man helt plötsligt har med sig någon om man alltid går själv annars och det är dumt att falla på något sånt. ;) Du har tränat på bloduppehåll och vinklar? Det kan vara sånt som ställer till det också annars. :D
 
@Snurrfian Tack för tipsen, en person till kanske tom får hunden att bli lite lugnare :D, det skulle vara en förbättring eftersom hon blir övertaggad och tycker att livet är stenkul.
Ja, jag har tränat med bloduppehåll och vinklar.

Något tips i träningen för att få ner farten? (jag har varit sugen på att fästa linan i en betongsugga ;) )
 
Jag tänkte starta anlagsklass med min beagletik som nu är 14 månader, är det något särskilt jag ska tänka på?

Jag har lagt blodspår hemma och det fungerar bra, men inte haft möjlighet att gå kurs. Jag har sele och lina, ska jag märka linan på 5 m så jag vet var jag är någonstans? Änden som är över på linan ska den släpa i backen eller rullar jag upp den 'a la longerlina?

Visa bifogad fil 52207

Det enklaste är att veckla ut linan precis innan starten så det inte finns knutar och lägga den raklång på marken. Sen låter du den bara släpa bakom dig. Det är tillåtet att släppa linan en kort stund om hunden trasslat in sig eller går igenom ett buskage som inte du kan passera. Jag gick inte heller någon kurs eller liknande innan anslagsprovet. Hade spårat lite själv och gått ett inoff anlagsspår (träning) och sen anmälde jag. Angående tempot så håller jag helt enkelt bara emot så hunden inte kan gå jättefort, risken finns att det slarvas i vinklar och bloduppehåll annars. Tycker även att tempot går ned när spåret fått ligga länge (24 h typ) och är i svår terräng, då blir det mer naturligt för hunden att sakta ner om de märker att de måste vara mer noggranna.
 
@Snurrfian Tack för tipsen, en person till kanske tom får hunden att bli lite lugnare :D, det skulle vara en förbättring eftersom hon blir övertaggad och tycker att livet är stenkul.
Ja, jag har tränat med bloduppehåll och vinklar.

Något tips i träningen för att få ner farten? (jag har varit sugen på att fästa linan i en betongsugga ;) )
:D Jag som också har en ångvält har tränat in sakta och vänta utanför spårsituationen och använder det sen när det är befäst. Jag använder hunden även vid skarpa eftersök och det är livsavgörande att han faktiskt stannar och väntar och inte bara ångar på. Men desto svårare spår, desto lägre tempo, jag lägger en del utan blod, har lång liggtid, lägger på hårda underlag osv. Allt för att det inte ska bli för enkelt för honom att spåra och han tar sig tiden att verkligen följa spåret.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 159
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 425
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 679
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp