Viltspårsträning/anlagsprov (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

sona

Trådstartare
Är ny i denna tråden och eftersom jag inte direkt har några hundintresserade vänner får jag helt enkelt prata ut om mitt ”nyfunna” intresse här 😁

Har 2 st Engelska springer spaniel tikar, Memory 2.5 år gammal och Isa som precis blivit 1 år.
håller just nu på att göra oss redo för att göra anlagsprovet i viltspår, Memory är nog egentligen redan redo, hon går 600 m med 4 vinklar och bloduppehåll utan några större bekymmer. Idag drog jag dessutom spåret över ett vattendike och i kanten av en mosse med massa blåbärsris.
Isa börjar närma sig, hon går 400 m, men är mer ”spanielgående” med sick sack över spåret än memory så det är lite jobbigare att verkligen se att hon går rätt 😅
Är det nån mer här som kör viltspår och är på ungefär samma ställe just nu?
Målet är att dom ska kunna bli VCH nån gång framöver.
Utöver viltspår har vi även börjat lite jaktlydnad, tänkte att jag skulle kunna ta jägarexamen men är så rekylrädd och lyckas inte bli av med rädslan så börjar ge upp tanken på det tyvärr.. Men tänker att det aldrig är fel att kunna göra lite jaktprov med dom

85A96C73-F62F-4EFB-A58B-9C61AE207B51.jpeg
Memory
 
Är ny i denna tråden och eftersom jag inte direkt har några hundintresserade vänner får jag helt enkelt prata ut om mitt ”nyfunna” intresse här 😁

Har 2 st Engelska springer spaniel tikar, Memory 2.5 år gammal och Isa som precis blivit 1 år.
håller just nu på att göra oss redo för att göra anlagsprovet i viltspår, Memory är nog egentligen redan redo, hon går 600 m med 4 vinklar och bloduppehåll utan några större bekymmer. Idag drog jag dessutom spåret över ett vattendike och i kanten av en mosse med massa blåbärsris.
Isa börjar närma sig, hon går 400 m, men är mer ”spanielgående” med sick sack över spåret än memory så det är lite jobbigare att verkligen se att hon går rätt 😅
Är det nån mer här som kör viltspår och är på ungefär samma ställe just nu?
Målet är att dom ska kunna bli VCH nån gång framöver.
Utöver viltspår har vi även börjat lite jaktlydnad, tänkte att jag skulle kunna ta jägarexamen men är så rekylrädd och lyckas inte bli av med rädslan så börjar ge upp tanken på det tyvärr.. Men tänker att det aldrig är fel att kunna göra lite jaktprov med dom

Visa bifogad fil 59662Memory
Välkommen till tråden :D Jag har ingen som helst koll på varken viltspår eller jakt, men hoppas att du fortsätter skriva om din träning för sådant är alltid kul att läsa.
 
Är ny i denna tråden och eftersom jag inte direkt har några hundintresserade vänner får jag helt enkelt prata ut om mitt ”nyfunna” intresse här 😁

Har 2 st Engelska springer spaniel tikar, Memory 2.5 år gammal och Isa som precis blivit 1 år.
håller just nu på att göra oss redo för att göra anlagsprovet i viltspår, Memory är nog egentligen redan redo, hon går 600 m med 4 vinklar och bloduppehåll utan några större bekymmer. Idag drog jag dessutom spåret över ett vattendike och i kanten av en mosse med massa blåbärsris.
Isa börjar närma sig, hon går 400 m, men är mer ”spanielgående” med sick sack över spåret än memory så det är lite jobbigare att verkligen se att hon går rätt 😅
Är det nån mer här som kör viltspår och är på ungefär samma ställe just nu?
Målet är att dom ska kunna bli VCH nån gång framöver.
Utöver viltspår har vi även börjat lite jaktlydnad, tänkte att jag skulle kunna ta jägarexamen men är så rekylrädd och lyckas inte bli av med rädslan så börjar ge upp tanken på det tyvärr.. Men tänker att det aldrig är fel att kunna göra lite jaktprov med dom

Visa bifogad fil 59662Memory

Välkommen hit!
Min erfarenhet av viltspår är att man egentligen inte brukar behöva träna så mycket utan hunden sköter det mesta själv. Viltspår är nog det enklaste championatet av alla att klara så länge hunden inte är extremt skottberörd 😊 Lägg gärna långa spår med längre liggtid även så här i början, många som flaxar i spåret koncentrerar sig bättre och blir lugnare när doften legat och blivit koncentrerad i ett mindre område nära marken. Är spåret rätt färskt är dofttunneln bred och hög vilket gör att en del hundar flaxar runt, det kan också vara för att hunden tycker att det är för enkelt och inte behöver koncentrera sig så mycket som den blir flaxig.
Är hunden van vid äldre och längre spår går anlagsprovet lätt som en plätt och du kan ofta gå direkt på öppenklass-spår.
 
Är ny i denna tråden och eftersom jag inte direkt har några hundintresserade vänner får jag helt enkelt prata ut om mitt ”nyfunna” intresse här 😁

Har 2 st Engelska springer spaniel tikar, Memory 2.5 år gammal och Isa som precis blivit 1 år.
håller just nu på att göra oss redo för att göra anlagsprovet i viltspår, Memory är nog egentligen redan redo, hon går 600 m med 4 vinklar och bloduppehåll utan några större bekymmer. Idag drog jag dessutom spåret över ett vattendike och i kanten av en mosse med massa blåbärsris.
Isa börjar närma sig, hon går 400 m, men är mer ”spanielgående” med sick sack över spåret än memory så det är lite jobbigare att verkligen se att hon går rätt 😅
Är det nån mer här som kör viltspår och är på ungefär samma ställe just nu?
Målet är att dom ska kunna bli VCH nån gång framöver.
Utöver viltspår har vi även börjat lite jaktlydnad, tänkte att jag skulle kunna ta jägarexamen men är så rekylrädd och lyckas inte bli av med rädslan så börjar ge upp tanken på det tyvärr.. Men tänker att det aldrig är fel att kunna göra lite jaktprov med dom

Visa bifogad fil 59662Memory
Kul att du hoppar in
 
@sona Kör på med anlagsprovet rätt snart, tror den äldre fixar det med tanke på vad du skriver. Inga konstigheter. Angående att den yngre fixar 400 meter, vad händer om du lägger 600 meter? Fixar hon vinklar och bloduppehåll? Då tar hon även 600 meter av bara farten. Det är min erfarenhet i alla fall, men så har jag en hund som ligger högt i energi och har stor spårlust.

Gällande öppenklassen sen, träna på återgång och oblodad vinkel. Du behöver inte lägga 600 meter varje gång du tränar det, kortare räcker för att träna på de specifika uppgifterna.

Jag väntade alldeles för länge med att starta i anlagsklass, tränade och tränade. Helt i onödan, frånsett att det är kul alltså, men vi hade klarat det mycket tidigare! Sen tog vi tre öppenklasser av bara farten, jag blev så peppad av att min lilla räcerlabbe klarade anlagsprovet så bra, så vi körde på.

Håller med @Malibu_Stacy , hunden klarar mycket själv, plus att det är ett av de enklare championaten att få. Men det behöver man ju inte berätta för folk, utan bara vara odelat stolt över sin hund! :love:
 
@sona jag har cocker spaniel och tränar inte (ännu i alla fall) med min nuvarande tremånadersvalp, men med mina förra hundar körde jag mycket viltspår när de var unga. Båda var svenska och norska viltspårchampions och en av dem hade även framgångar i de viltspårtävlingar vi deltog i. Hon, som jag tycker var den bästa av dem, hade ett väldigt "spanieltypiskt" spårsätt där hon slog över spåret. Med henne var det viktigt att hålla stram lina. Bara följa efter, men verkligen se till att ge lite stöd i linan. Då kände jag lika mycket som såg (på svansen) när hon var rätt. Nu var hunden väldigt spårsäker så hon var nästan alltid rätt, men det tog ett tag innan jag lärde mig hur hon funkade.

Jag tycker det låter som att dina hundar kan gå anlagsklass.
 
@sona den viltspårstränare vi går för ibland anser att det inte gör något att hunden slår - hon säger att det är fullt naturligt att hundar av olika raser spårar med olika teknik.

Tidigare hade jag schäfer hon gick som en preussisk dammsugare i spåret -miljön och eventuella bakhåll var mitt problem.

Nu har jag en Pyssling till urhund - man går med huvudet högt, man pissar i spåret för att hitta tillbaka och hävda äganderätt till det, man slår i vinklar och om spåret korsar stig/främmande spår (ligger något i bakhåll så inte litar man på tvåbeningar att lösa det)... matte skäms, viltspårslärare anser att det är OK.
 
Är ny i denna tråden och eftersom jag inte direkt har några hundintresserade vänner får jag helt enkelt prata ut om mitt ”nyfunna” intresse här 😁

Har 2 st Engelska springer spaniel tikar, Memory 2.5 år gammal och Isa som precis blivit 1 år.
håller just nu på att göra oss redo för att göra anlagsprovet i viltspår, Memory är nog egentligen redan redo, hon går 600 m med 4 vinklar och bloduppehåll utan några större bekymmer. Idag drog jag dessutom spåret över ett vattendike och i kanten av en mosse med massa blåbärsris.
Isa börjar närma sig, hon går 400 m, men är mer ”spanielgående” med sick sack över spåret än memory så det är lite jobbigare att verkligen se att hon går rätt 😅
Är det nån mer här som kör viltspår och är på ungefär samma ställe just nu?
Målet är att dom ska kunna bli VCH nån gång framöver.
Utöver viltspår har vi även börjat lite jaktlydnad, tänkte att jag skulle kunna ta jägarexamen men är så rekylrädd och lyckas inte bli av med rädslan så börjar ge upp tanken på det tyvärr.. Men tänker att det aldrig är fel att kunna göra lite jaktprov med dom

Visa bifogad fil 59662Memory

Välkommen hit!
Har du möjlighet att träna med luftgevär eller .22? Det brukar kunna göra mycket för rekylrädsla. Har du möjlighet att träna med vapen som verkligen passar? Vill du skjuta upp för bara hagel eller högviltet också?
Det finns mycket att göra, ge inte upp bara för det! :)
 
Jaktlydnad tyckte jag var lite märkligt - bl.a. fick hunden inte gå för nära föraren i fotgåendet utan en bit ut, vilket fungerade dåligt då jag ville ha min hund nära mig (för vanlig lydnad) samtidigt som han var fenomenal i viltspåret. Jag fick intrycket att Jaktlydnad mest var till för att man skulle visa sig ha någlunda pli på sin hund innan man fick börja viltspåra - så var det hos oss: Man fick inte gå viltspårutbildningen innan man gjort jaktlydnad.

Är det så eller fick jag helt fel intryck?
 
Jaktlydnad tyckte jag var lite märkligt - bl.a. fick hunden inte gå för nära föraren i fotgåendet utan en bit ut, vilket fungerade dåligt då jag ville ha min hund nära mig (för vanlig lydnad) samtidigt som han var fenomenal i viltspåret. Jag fick intrycket att Jaktlydnad mest var till för att man skulle visa sig ha någlunda pli på sin hund innan man fick börja viltspåra - så var det hos oss: Man fick inte gå viltspårutbildningen innan man gjort jaktlydnad.

Är det så eller fick jag helt fel intryck?

Jaktlydnad är ju olika beroende på vilken jakthundsras du har. För en retriever eller spaniel är det ju bland annat fotgående, lös och så klart i koppel, stoppsignal, olika typer av dirigering osv. För en drever är det typ koppelgående och inkallning.

Ett jaktfotgående är väldigt olikt ett lydnadsfot. En spaniel/retriever ska gå nära utan att tränga och ha fokus framåt, inte uppåt mot föraren. Hunden ska vara i paus-läge och gå avslappnat och vila i jaktfot.
 
Vi viltspårar med vår Hovawart och ska nog försöka göra anlagsprov snart :) Hon spårar runt 700 m med vinklar och bloduppehåll utan större problem så hon borde fixa det. Tänkte se om vi kan ta henne ända till championat tillslut!

Tanken är att hon ska gå att använda även i skarpt läge som eftersökshund då både jag och maken jagar och det kan vara skönt att ha hjälp av hund om det skulle behövas.
 
Jaktlydnad är ju olika beroende på vilken jakthundsras du har. För en retriever eller spaniel är det ju bland annat fotgående, lös och så klart i koppel, stoppsignal, olika typer av dirigering osv. För en drever är det typ koppelgående och inkallning.

Ett jaktfotgående är väldigt olikt ett lydnadsfot. En spaniel/retriever ska gå nära utan att tränga och ha fokus framåt, inte uppåt mot föraren. Hunden ska vara i paus-läge och gå avslappnat och vila i jaktfot.
Aha. Jag gick en viltspårkurs med min brukshund, det var ett villkor för att man skulle få gå viltspårkursen med jaktklubben. Så för min del kändes det bakvänt att knuffa ut honom en halvmeter åt sidan, men jag förstår vitsen nu. Och vi blev ju godkända ändå - han var faktiskt överlägset bästa viltspåraren bland säkert 25 hundar i kursen, varav de flesta var jakthundar av olika raser :D :heart
 
Vi viltspårar med vår Hovawart och ska nog försöka göra anlagsprov snart :) Hon spårar runt 700 m med vinklar och bloduppehåll utan större problem så hon borde fixa det. Tänkte se om vi kan ta henne ända till championat tillslut!

Tanken är att hon ska gå att använda även i skarpt läge som eftersökshund då både jag och maken jagar och det kan vara skönt att ha hjälp av hund om det skulle behövas.
Jag ville också att min hund skulle användas som eftersökshund, då han var så otroligt bra. Men där jag bor handlar det oftast om eftersök på gris, vilket är lite mer riskfyllt. Vi skulle dessutom lära oss att smaka på blodet/vätskorna i spåret för att känna efter om det smakade magsyra dvs var ett magskott..... Nånstans där bestämde vi oss för att "bara" kölra vanligt viltspår ;-)
 
Jag körde lite viltspår för något år sedan med mina två hundar, men efter det har det blivit paus på 1-2 år.

Min äldsta hund, en labradorblandning, hade testat viltspår en gång och allmänt spårat en handfull gånger innan vi körde anlagsprovet - vilket hon klarade utan problem. Sedan blev det dock uppehåll på något år, och när vi började träna igen har det varit lite svårare - hon går för snabbt/inte noggrant vilket gör att hon ibland tenderar att missa vinklar. Eller vinklar hon åt ett helt annat håll utan att på något sätt visa det - vi har haft en viltspårsdomare som inte själv lagt spåret som gick bakom oss och som också trodde att hon fortfarande gick på spåret utifrån hur hon betedde sig, trots att spåret hade vinklat åt ett helt annat håll. Med henne har jag också stött på problem i att hon är väldigt känslig för mig och mina signaler - tar jag i spårlinan minsta lilla så stannar hon upp och börjar tänka att "ska vi svänga här", "ska jag följa det här spåret istället", "ska jag stanna och lukta mer här" och liknande. Det räcker att jag med sträckt lina vinklar handen lite åt sidan för att hon direkt ska vinkla av från spåret och gå åt ett annat håll, för att följa min rörelse. Vi har kört ett öppet spår hittills, vi får se om det blir fler (där hon fick jobba extra efter att jag glömde mig och använde en snabb handrörelse när vi skulle sätta igång igen efter skottet - då var hon ju först tvungen att kolla åt det hållet om det var något där matte visade, innan hon cirklade tillbaka till spåret som hon egentligen visste var det låg).

Min yngsta hund, en storpudel, har klarat sitt anlagsprov - men vägen dit var definitivt längre och svårare än för labbeblandningen. Pudeln hade spårat mer innan och har egentligen inte några problem att spåra, men första gångerna var bloddoften och skankdoften väldigt läskiga. Hon har även haft svårt med att ha någon främmande person bakom sig när hon jobbar, så varannan gång vi tränade med någon i spåret med oss så tappade hon fokus på själva spåret. Och hon har även en tendens att följa snitslar - är spåret snitslar med stora, blänkande snitslar så kan det lika gärna vara så att hon ibland följer efter dem som att hon spårar (ibland leder ju det också till att hon går på jaktlagets snitslar, dvs. någon helt annanstans). Hon är även känslig för om det t.ex. är en stor läskig sten ute i skogen, om det ligger en datorskärmd slängd någonstans och liknande. Det vill säga, för att ens klara anlagsprovet krävdes det en hel del träning. Eftersom hon är så känslig så har jag heller aldrig haft som mål med henne att starta öppen klass - jag är rädd att hon blir påverkad av skotten. Pudelns spårteknik är tidvis mer som spanielns med sicksack över spåret, vilket vi fått kommenterat att det var okej.
 
Jag ville också att min hund skulle användas som eftersökshund, då han var så otroligt bra. Men där jag bor handlar det oftast om eftersök på gris, vilket är lite mer riskfyllt. Vi skulle dessutom lära oss att smaka på blodet/vätskorna i spåret för att känna efter om det smakade magsyra dvs var ett magskott..... Nånstans där bestämde vi oss för att "bara" kölra vanligt viltspår ;-)

Haha 😂 Ja vi tränar ju för eget bruk inte för att bli ett eftersöksekipage som folk kan ringa efter. Om någon i jaktlaget behöver hjälp så går det ju annars är det för vår skull eftersom vi jagar själva och då mest rådjur och älg:)
 
Kan väl uppdatera lite om vår träning nu när det finns en egen tråd i ämnet :)

Chess fick gå ett "riktigt" spår i fredags då jag fick avliva ett påkört rådjur precis utanför vårt staket på morgonen. Hon tyckte det var konstigt att det luktade så på vår gräsmatta så hon såg nästan lite äcklad ut först. Men sen efter några meter fattade hon grejen och blev jättenöjd när hon kom fram till djuret :) Nyttigt att få riktiga dofter i nosen!

I morgon tänkte jag lägga spår igen. Mamma tipsade om att bloda bara i början av spåret och sen enbart dra klöven. Hon hade i sin tur fått det tipset av en som är väldigt duktig och det ger en väldigt spårnoga hund att göra så. Tänkte testa detta i morgon :) På lördag ska jag lägga ett längre spår som är som ett anlagsprov. Fixar hon det bra tror jag vi ska anmäla till prov.
 
Kan väl uppdatera lite om vår träning nu när det finns en egen tråd i ämnet :)

Chess fick gå ett "riktigt" spår i fredags då jag fick avliva ett påkört rådjur precis utanför vårt staket på morgonen. Hon tyckte det var konstigt att det luktade så på vår gräsmatta så hon såg nästan lite äcklad ut först. Men sen efter några meter fattade hon grejen och blev jättenöjd när hon kom fram till djuret :) Nyttigt att få riktiga dofter i nosen!

I morgon tänkte jag lägga spår igen. Mamma tipsade om att bloda bara i början av spåret och sen enbart dra klöven. Hon hade i sin tur fått det tipset av en som är väldigt duktig och det ger en väldigt spårnoga hund att göra så. Tänkte testa detta i morgon :) På lördag ska jag lägga ett längre spår som är som ett anlagsprov. Fixar hon det bra tror jag vi ska anmäla till prov.

Jag orkar sällan slabba med blod längre så när jag har en hund som inte reagerar negativt på blod så kör jag bara med klöv. Så mycket enklare tycker jag. Om hunden dessutom är van att gå på bara klöv blir bloduppehåll inge problem och på prov blir det bara ytterligare en doft som förstärker när blodet är med också.
 
Jag orkar sällan slabba med blod längre så när jag har en hund som inte reagerar negativt på blod så kör jag bara med klöv. Så mycket enklare tycker jag. Om hunden dessutom är van att gå på bara klöv blir bloduppehåll inge problem och på prov blir det bara ytterligare en doft som förstärker när blodet är med också.

Ja det måste vara jättebra! Ska prova detta och sen kommer fortsatt träning varieras så mycket det går så hon fixar olika scenarion.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp