Vinallergi - nässelfeber

SoffiProppi

Trådstartare
Får inga bra svar av vården så tänkte kolla här om någon är i samma sits som jag.

Jag har plötsligt fått allergiska reaktioner mot vissa viner. Har inga övriga allergier (förutom getingstick) och egentligen inte ändrat något i min kost, motion eller så.

Men för någon månad sedan drack jag ett glas vin och fick ordentliga nässelutslag över hela kroppen samt lite svårt att andas (dock inte andnöd). Kopplade det först inte till vinet eftersom jag druckit vin (dock en annan flaska) några dagar tidigare. Sen gick några dagar och jag tog ett glas av ny sort igen och poff så kom utslagen igen och det kliar något hiskeligt.

Såhär håller det på. Vissa viner märker jag inget av, medan andra får jag reaktion på direkt efter en mun - även viner som jag druckit av tidigare.

Vad händer? Bör jag oroa mig? Vill ju inte riskera att hamna i något allergiskt chocktillstånd och inte kunna andas eller så.

Jag har kortisontabletter och adrenalinspruta för min getingallergi så antar att jag kan ta till det i nödfall.

Någon som har samma problem? Jag älskar ju vin :cry:
 
Har för mig att rött vin innehåller mycket histaminer. Har själv fått nässelutslag av det i alla fall.
Har en bekant som pratat om samma. Det blir tydligen värre ihop med vissa livsmedel också, bla choklad eller hallon. Olika reaktion på olika viner också.
 
Har en väninna som har problem med artificiellt citronsyra och reagerar på bla vissa viner. Blir ungefär som för dig men jag har ingen aning om det är det eller ngt annat. I så fall borde du reagera även på annat, tänker jag. Om det är citronsyran.
 
Får inga bra svar av vården så tänkte kolla här om någon är i samma sits som jag.

Jag har plötsligt fått allergiska reaktioner mot vissa viner. Har inga övriga allergier (förutom getingstick) och egentligen inte ändrat något i min kost, motion eller så.

Men för någon månad sedan drack jag ett glas vin och fick ordentliga nässelutslag över hela kroppen samt lite svårt att andas (dock inte andnöd). Kopplade det först inte till vinet eftersom jag druckit vin (dock en annan flaska) några dagar tidigare. Sen gick några dagar och jag tog ett glas av ny sort igen och poff så kom utslagen igen och det kliar något hiskeligt.

Såhär håller det på. Vissa viner märker jag inget av, medan andra får jag reaktion på direkt efter en mun - även viner som jag druckit av tidigare.

Vad händer? Bör jag oroa mig? Vill ju inte riskera att hamna i något allergiskt chocktillstånd och inte kunna andas eller så.

Jag har kortisontabletter och adrenalinspruta för min getingallergi så antar att jag kan ta till det i nödfall.

Någon som har samma problem? Jag älskar ju vin :cry:
Jag får hösnuva av vissa viner (det kan vara olika från gång till gång, med samma vin) och av öl ibland.
Jag tar en antihistamintablett förebyggande om jag ska dricka bland folk (jag snorar alltså hiskeliga mängder, och ögonen rinner) annars tar jag om jag börjar känna mig täppt.
Vet inte om det är att rekommendera om man har kraftigare reaktion, men för mig funkar det bra.
 
Japp, det får min väninna också. Hon tror det beror på sulfater i vinet. Hon får bara av vissa sorter.
 
Det är mycket histaminer i vissa rödviner. Dessutom har jag för mig att vissa allergiker kan reagera på sulfiter. Själv upplever jag att vissa viner i kombination med livsmedel som innehåller höga halter biogena aminer kan göra mig jättesjuk. För att inte tala om kombinationen champagne och lax.
 
Får inga bra svar av vården så tänkte kolla här om någon är i samma sits som jag.

Jag har plötsligt fått allergiska reaktioner mot vissa viner. Har inga övriga allergier (förutom getingstick) och egentligen inte ändrat något i min kost, motion eller så.

Men för någon månad sedan drack jag ett glas vin och fick ordentliga nässelutslag över hela kroppen samt lite svårt att andas (dock inte andnöd). Kopplade det först inte till vinet eftersom jag druckit vin (dock en annan flaska) några dagar tidigare. Sen gick några dagar och jag tog ett glas av ny sort igen och poff så kom utslagen igen och det kliar något hiskeligt.

Såhär håller det på. Vissa viner märker jag inget av, medan andra får jag reaktion på direkt efter en mun - även viner som jag druckit av tidigare.

Vad händer? Bör jag oroa mig? Vill ju inte riskera att hamna i något allergiskt chocktillstånd och inte kunna andas eller så.

Jag har kortisontabletter och adrenalinspruta för min getingallergi så antar att jag kan ta till det i nödfall.

Någon som har samma problem? Jag älskar ju vin :cry:
Rödvin kan vara väldigt histaminfrisättande, ungefär som choklad kan vara.
Obehagligt men inte farligt.
Kortison och adrenalin är rätt verkningslöst mot nässelutslag, medan antihistaminer brukar fungera skapligt men man kan behöva gå upp i dos. Det går bra att använda fyra tabletter per dag av exempelvis loratadin eller aerius (desloratadin).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 145
Senast: Otherside
·
F
Hästvård Om denna tråd nu ligger åt skogen fel så ber jag vänligen någon flytta den dit den bör ligga. Igår hände det något konstigt, för...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: oki
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 213
Senast: seaflower
·
L
Hästvård Var ner igår och skulle ta in hästen och upptäckte då först på halsen, knölar av lite olika storlekar från ungefär en 50:örings storlek...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp