Vindkraftverk, åsikter?

Enya

Trådstartare
Vad tycker ni om vindkraftverk? Är de ett bra alternativ, ska vi ha fler eller förstör de mest för fåglar osv?

Jag bor i Skåne och tycker att det kryllar av vindkraftverk här där jag bor, och överlag i skåne. Det är ju rätt mycket åkrar så det ger väl möjligheter. Jag personligen tycker att de är fina. Folk brukar bli förvånade, men jag tycker visst att vindkraftverk faktiskt visst passar in i naturen.

Men hur bra är de egentligen? Hur högt är ljudet från dem? Hur mycket påverkar de fågellivet?

Så här ser det ut där jag bor :

35994_402614478876_4262971_n.jpg

35994_402614498876_114651_n.jpg

11248_197894553876_7047843_n.jpg

14540_166351438876_6813713_n.jpg
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

"On my backyard, please!" sammanfattar nog min inställning väl.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag gillar dem. Har inte varit så ära att jag kan avgöra bullret.
Dessutom - forskning och utveckling går framåt. Det finns prototyper till vindkraftverk utan rörliga delar.

Jag tror att vindkraftverken kommer att utvecklas till bättre och mindre riskabla. Utan att vara någon expert antar jag att montering av vingarna och reparationer av desamma är krångliga. Utan rörliga delar borde det bli säkrare och enklare?

Vi behöver all förnyelsebar energi vi kan få fram.

Se på detta med solceller. Tyskland tyck ju ha satsat stora resurser och det har lett till bättre och billigare anläggningar. Fantastiskt för tex delar av Afrika.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Vindkraft isig är ju en bra energikälla men håll dem i södra Sverige där ni behöver dem så får vi behålla vår natur orörd.

Norrland levererar redan över 50 av Sveriges el utan att få ut en krona och den del vi själv använder är minimal. Nu vill man fylla Norrland med vindkraft verk för som någon politiker så fint utryckte de "de är ju ingen som behöver se dem i Norrland" :mad:

Vattenkraften har förstört det som idag skulle ha kunnat vara miljard inbringande fisketurism speciellt på ställen som Ragunda komun som hade Sveriges bästa laxvatten men idag kommer inte laxen ens halvvägs upp pga att dem inte tar sig förbi kraftverken fast även om dem skulle få trapper så har kraftverken förstört lekbottnanarna så de är tyvärr en lång process för att prova få tillbaka fisken.

Vindkraften kommer förhoppningsvis inte driva bort några djur men heltklart turister.
Idag flyttar folk hit från andra mer vindkrafttäta områden (även från andra länder) för att dem inte vill se men kanske framförallt inte höra kraftverken.

Naturturismen kommer antagligen koncentreras till de ställen som är helt obebyggt (själva upplevelsen med "vildmarken" blir ju lite platt om man heltiden ska korsa vägar och vindkraftverk och inte höra de naturliga ljuden)

Jaktturismen blir lidande inte bara för att de är restriktioner hur man får jaga runt kraftverken utan också för att surrandet minskar hörbarheten från hundarna så passarna kan glömma spänningen med att höra hundskall. Är det något vi ska vara rädd om så är det vår jakt med löshund som drar massa turister från hela värden då den typ av löshundsjakt vi bedriver bara görs här i Norden.

Näh får jag bestämma så sätter man inte upp vindkraft verk annat än på redan bullerskadade områden tex efter E4 men absolut inte i våra skogar!
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Älskar dem! Det är på gång att byggas ett antal (16 tror jag) här i närheten och det ser jag fram emot. Tycker de är vackra och rogivande att titta på. :love:
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Har ingenting emot dem, Vill vi inte ha dem så är det ju bara att riva dem. Till skillnad på all annan energiproduktin så påverkar de ju bara under produktion

Och det är ju frivilligt..man behöver ju inte placera dem på sin mark.....
skulle inte ha ngt emot att ha ett eller två verk i min skog.
jag vet ju inte hur mycket skog Mósa äger men där har ju hon/han fritt val :o)
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag gillar dom!
Min man och son jobbar med att laga dom, och sonen går utbildning till Vindkrafttekniker.
Vi har 3 stycken nära vårt hus.
Hör inget buller och skulle jag göra det, så föredrar jag det istället för många andra ljud.
Slalombacken som går till toppen på samma berg hörs betydligt mer.

Jag är uppväxt vid vattenkraftverk, och klagar inte på dom heller. Jag vill kunna tända lampor, och ha det varmt i huset. Alltså måste jag ha el....
Hellre ren el, än kärnkraft.

Att fåglar flyger ihjäl sig är skitsnack, vi har ornitologer som letar döda fåglar här varje sommar, och dom hittar inga.
Att renarna inte ska kunna gå nära dom (som i Malå) känns väldigt främmande, vi har massor av bilder på hur både får och renar gärna sover under verken. Och att gå utan stövlar är omöjligt, för det är drivor av skit där...

För mej får gärna utbyggnaden av vindkraftverk gärna fortsätta.

* Jenny *
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

det finns ju små verk, med ca 30m:s höjd.

sedan bör man ju inte bygga verk som slänger slagskugga mot bostadshus, framförallt på kvällen. det är nog rätt enerverande och ligga i ett sovrum där ljusintensiteten skiftar men ngr sekunders mellanrum.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag gillar dom!
Min man och son jobbar med att laga dom, och sonen går utbildning till Vindkrafttekniker.
Vi har 3 stycken nära vårt hus.
Hör inget buller och skulle jag göra det, så föredrar jag det istället för många andra ljud.
Slalombacken som går till toppen på samma berg hörs betydligt mer.

Jag är uppväxt vid vattenkraftverk, och klagar inte på dom heller. Jag vill kunna tända lampor, och ha det varmt i huset. Alltså måste jag ha el....
Hellre ren el, än kärnkraft.

Att fåglar flyger ihjäl sig är skitsnack, vi har ornitologer som letar döda fåglar här varje sommar, och dom hittar inga.
Att renarna inte ska kunna gå nära dom (som i Malå) känns väldigt främmande, vi har massor av bilder på hur både får och renar gärna sover under verken. Och att gå utan stövlar är omöjligt, för det är drivor av skit där...

För mej får gärna utbyggnaden av vindkraftverk gärna fortsätta.

* Jenny *

att fåglar går, kan jag bevisa:http://youtu.be/8NAAzBArYdw

dessutom en skenande snurra: http://youtu.be/OeoVaqdwZXw
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Samma här! Tycker de är jättevackra och tilltalas av möjligheten att ha ett eget litet på gården för att kunna leva off grid.

Jag håller med, smygdrömmer om att ha ett litet eget vindkraftverk på berget bakom mitt hus. Skulle nog även kunna tillåta stora på andra delar av marken.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag har inte heller något emot vindkraftverk.

Mina föräldrar bor ganska nära en återvinningsstation/sopstation, hellre 25 vindkraftverk än det där:devil:
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag har inget emot utsikten av dem, däremot störs jag av att de behöver rejäla betongfundament, breda vägar i skogsområden, vilket gör att stora delar av skogen skövlas. Tyvärr äger jag inte skogen här runt, så jag har inte så mycket att säga till om. Men jag förstår skogsägarna, det är bra pengar de får i ersättning...
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Har absolut inget emot vindkraftverk. Skulle inte ha något emot att bo intill några och skulle gärna ha ett eget. Är uppväxt i Skåne så är van vid att ha vindkraftverk som en del av landskapet.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

att fåglar går, kan jag bevisa:http://youtu.be/8NAAzBArYdw

dessutom en skenande snurra: http://youtu.be/OeoVaqdwZXw

Fåglar går:confused:
Jösses vilken klantig fågel!
Men allvarligt talat så tror jag dom som letar fåglar här skulle hitta en så stor fågel om den flugit ihjäl sig!
Jag funderade själv på hur det skulle gå med fågellivet, eftersom vi är klassad att ha ett ovanligt rikt fågelliv här. Men verken som sattes upp 2000 har än inte skördat fågelliv.

* Jenny *
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag har inget emot utsikten av dem, däremot störs jag av att de behöver rejäla betongfundament, breda vägar i skogsområden, vilket gör att stora delar av skogen skövlas. Tyvärr äger jag inte skogen här runt, så jag har inte så mycket att säga till om. Men jag förstår skogsägarna, det är bra pengar de får i ersättning...

Vägen till verken här är inte bred, den går dessutom i slalombacken, så vi märker inte av den. Men både fårägaren, samerna, och bär/svampplockarna är glad att den finns. Plötsligt blev det lätt att komma ända upp på berget!

Jag hoppas verkligen att markägarna till verk som uppförs nu får bättre betalt än vi fick, några tusenlappar/år är vår ersättning. Men eftersom både son och man jobbar med dom, så klagar jag inte.

* Jenny *
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

*kl*

Vad gäller ljudet så låter äldre modeller en del - när man står direkt under dem (men inte om man sitter i bil direkt under dem, det är m.a.o. ett lättisolerat ljud - om vi nu förutsätter att utvecklingen inte har rört sig framåt alls, vilket den ju har). Nyare kraftverk låter ju ingenting, de susar på sin höjd lite om man står alldeles intill (de låter desto mer om man står inuti dem, men det gör man ju inte så ofta). Det är betydligt ljudligare att bo lugn stadsmiljö nattetid, nära järnväg, nära flygplats, i stort bostadsområde o.s.v.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Vägen till verken här är inte bred,

Ok :) De vägar som ev är tänkt att användas, om det nu blir några här, det finns ett rätt massivt motstånd särskilt i grannsamhället, är de vägar jag rider på. Mjuka fina grusvägar i skogen. Så jag tänker att de behöver breddas, ev annat underlag för att tunga transporter ska kunna komma fram. Men man vågar ju inte protestera för mycket, då kanske markägaren jävlas och lägger stenkross på alla vägar så det inte går att rida där ändå.

Men det är bara på pappret ännu...Det närmaste är isf tänkt att hamna ca 2 km från vår gård. Sen låg planen på 27 (!) stycken. Det är rejält många...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 382
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 909
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp