Vindnät på blåsiga platser?

Cherarriduracell

Trådstartare
Ni som bor blåsigt och har valt att ha vindnät på båda sidor av en byggnad, dämpar det vinden helt eller känns det dragit ändå? Funderar på att sätta det några meter upp i båda ändar av huset men är orolig för hur inneklimatet blir. Vill ju ha ventilation men inte drag...
 
Ni som bor blåsigt och har valt att ha vindnät på båda sidor av en byggnad, dämpar det vinden helt eller känns det dragit ändå? Funderar på att sätta det några meter upp i båda ändar av huset men är orolig för hur inneklimatet blir. Vill ju ha ventilation men inte drag...
nu är jag inte skånebo, och den enda byggnad jag varit i med vindnät var nog ett ridhus med öppna sidor ovanför sargen.De hade satt vindnät isf väggar där.
Jag skulle vilja säga att i det var det i alla fall ventilation, men blåsten i sig tog sig inte in.
Däremot kan jag tänka mig att det kan dra en del, men hjälper gör det ju absolut.
 
Jag tror det kommer upplevas dragigt även med vindnät, de används mer när det är helt öppet för att hindra att det blåser rakt in. Drag är mycket svagare vind och då tror jag inte nätet hjälper särskilt mycket.
 
Jag skulle inte sätta det i ett hus som man bor i, det är inte gjort för att hälla värmen inne.
 
Jag har vindnät i ena änden av lösdriftshallen och helt öppet åt andra hållet. Nu är det hållet nätet sitter åt till viss del skyddat på utsidan av en jordkällare och buskage men klimatet i lösdriftshallen är väldigt bra. Upplevs som välventilerat och ljust och är inte alls dragigt som när det var öppet ut åt det hållet (vagnslider som är omgjort till ligghall). Nätet är fortfarande i bra skick trots att det är tre år gammalt.
 
Jag tänkte sätta det i gavlarna på ett stall... Inser att jag uttryckte mig lite oklart i trådstarten
Det tror inte jag blir bra alls..
Har en kompis som om jag minns rätt (kan fråga exakt hur det var) fick stänga ena kortsidan av sin ligghall med trävägg istället för vindnät efter en inspektion just för att de skulle kunna stå skyddat.
 
Det tror inte jag blir bra alls..
Har en kompis som om jag minns rätt (kan fråga exakt hur det var) fick stänga ena kortsidan av sin ligghall med trävägg istället för vindnät efter en inspektion just för att de skulle kunna stå skyddat.
Jag har stått i stall som har vindnät på insidan av brädväggen upp till nock, från ca 3-4m höjd och uppåt. Det var godkänt men står lite mer i skogen än mitt stall. Funderar på placering för att ha god ventilation men ändå dragfritt...

Funderar på att sätta en remsa på kanske 50cm 220 cm upp, på två sidor (ej motstånende utan brevid varandra). Det kanske blir en kompromiss utan att det blåser helt rakt igenom?
 
Titta på hålplåt istället för hållbarheten skull. Ha tät vägg upp till ca 2 meter i och sätt hålplåt över det. Hästarna kommer inte uppleva det som dragigt, det gör däremot vi människor.
Var hittar jag så breda skivor? Har 5m till nock och de hålplåtar jag sett verkar vara ungefär 50cm breda... Det gör att jag drar mig lite för det 😬
 
Var hittar jag så breda skivor? Har 5m till nock och de hålplåtar jag sett verkar vara ungefär 50cm breda... Det gör att jag drar mig lite för det 😬
Det finns även perforerad masonit som används när man vill ha ett visst luftgenomsläpp, typ när man torkar säd och så . De är nog betydligt billigare än de i plåt och passar bättre ihop med trä, ingen risk för kondens och så.
 
Det finns även perforerad masonit som används när man vill ha ett visst luftgenomsläpp, typ när man torkar säd och så . De är nog betydligt billigare än de i plåt och passar bättre ihop med trä, ingen risk för kondens och så.
Tål de skivorna fukt? Det lär blåsa regn på sidorna i perioder...
 
Det finns lite olika varianter tror jag men direkt regn är nog svårt. Är det helt öppet uppe vid gaveln?
Hur menar du med helt öppet? Jag tänkte sätta vindnät från ca 2,5m upp till nock som är ca 5m... Någon bit av den sträckan kommer ju utsättas för regn beroende på hur vinden ligger samtidigt
 
Hur menar du med helt öppet? Jag tänkte sätta vindnät från ca 2,5m upp till nock som är ca 5m... Någon bit av den sträckan kommer ju utsättas för regn beroende på hur vinden ligger samtidigt
Jag tänkte mig att gaveln bestod av en otät brädpanel eller liknande och att du ville ha något på insidan för att minska draget?
 
Jag tänkte mig att gaveln bestod av en otät brädpanel eller liknande och att du ville ha något på insidan för att minska draget?
Nej det jag vill ha råd i är vad jag ska välja för material i väggarna för att garantera god ventilation i mitt kallstall utan att det för den sakens skull "blåser rakt igenom". Läste att vindnätet tar bort upp till 85% så jag efterlyser väl mest erfarenheter kring om det är tillräckligt när man bor på blåsiga platser.

Väggarna upp till ca 2,5m vill jag ha helt täta.
 
Det är ju många djurstallar och ridhus som har det så jag hade nog kunnat chansa, men varit beredd på att byta efter en tid - jmf med plåten som håller mycket längre.
Bara det stämmer med ventilationssystemet i stallet :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 746
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 622
Senast: ako
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 094
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp