Vindnät på blåsiga platser?

Nej det jag vill ha råd i är vad jag ska välja för material i väggarna för att garantera god ventilation i mitt kallstall utan att det för den sakens skull "blåser rakt igenom". Läste att vindnätet tar bort upp till 85% så jag efterlyser väl mest erfarenheter kring om det är tillräckligt när man bor på blåsiga platser.

Väggarna upp till ca 2,5m vill jag ha helt täta.
Aha, så stallet är inte byggt än? Vill man ha ventilation i själva väggen på gavelspetsarna är nog det enklaste och bästa någon form av stående träpanel med springor men i ett vindutsatt läge hade jag mycket hellre byggt tätare och istället satt in en öppning som gick att reglera. Annars är risken att ventilationen inte räcker till när det är lugnt och att det drar för mycket när det blåser.

Kan lägga till att jag bor där det nästan alltid blåser och den typen av genomsläppliga väggar på lador och annat ser man inte alls här utan det är täta väggar med öppningar.
 
Senast ändrad:
Hos mig började det med att stallfönster gick sönder i en snöstorm. En gren blåste på från utsidan.
Där jag bor i Skåne kan man bli isolerad i flera dagar när det blir riktig snöstorm. Vilket hände den här gången. Det enda jag kunde komma på att täta fönstret med var en bit tyg som jag spände över.

Döm pm förvåningen om det ändrade klimatet i stallet som kom av det. Temperaturen var den samma men fukten betydligt mindre. Det ledde till att vi i det gamla stallet bytte alla fönster mot vindväv.
När vi så gjorde nytt stall så blev det fönster men det är öppet upp i nacken och gavlarna är helt i vindväv de översta 7 metrarna.
För att det ska fungera ska man ha det på bägge sidor. Då blir det bra ventilation.
Det blåser inte i stallet även om det är storm. Det enda negativa vi har märkt är storm med nederbörd då kan snö/regn pressas igenom nätet. Men det kommer då rakt ner på insidan, så det kan bli vått/snö en meter in.
 
Jag har stått i stall som har vindnät på insidan av brädväggen upp till nock, från ca 3-4m höjd och uppåt. Det var godkänt men står lite mer i skogen än mitt stall. Funderar på placering för att ha god ventilation men ändå dragfritt...

Funderar på att sätta en remsa på kanske 50cm 220 cm upp, på två sidor (ej motstånende utan brevid varandra). Det kanske blir en kompromiss utan att det blåser helt rakt igenom?
Edit: såg lite mått nu och hade missat/inte förstått att det var 2,5m upp till vindnätet skulle börja. Det hade de ju inte på ligghall en. Då är jag inte fullt lika skeptisk..

Vet att kompisens placering på ligghall en är ganska utsatt, och som den var konstruerad var det väl inte lä med både öppna gavlar med vindnät och en öppen långsida. Minns inte alla detaljer.

Om du stått i stall med vindnät så har du nog mer koll än jag eftersom jag stött på det i ligghall och ridhus endast.

Men jag råder dig att fundera kring från vilken riktning vinden oftast blåser och om du har väldigt öppet så vindarna har chans att "ta fart" utan något som bromsar dem från de olika hållen.

Jag hade antagligen sökt en annan lösning för ventilationen om jag bodde tex liknande det jag gör nu, med stora öppna ytor, även om stallet faktiskt ligger lite mer skyddat. Men som terrängen ser ut omkring så hade jag "inte vågar chansa" på att vindnät klarade det så bra att det inte blev oönskat drag.
Men det är min ej väl faktagrundade åsikt så det kanske egentligen skulle fungera jättebra, 😇.
 
Var hittar jag så breda skivor? Har 5m till nock och de hålplåtar jag sett verkar vara ungefär 50cm breda... Det gör att jag drar mig lite för det 😬
Man fäster dem på höjden istället för panel. Leverantörer av plåthallar för lantbruk har bredare plåtar säkert. Du kan söka på perforerad plåt också så kanske du får fler träffar 🙂. Jag ska se vad jag har tips när det gäller leverantörer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 707
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 016
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp