Vindskydd/ligghall för 2-3 hästar

Linda_A

Trådstartare
Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan delvis hårdgjord hage sätta upp det som krävs i form av vindskydd/ligghall för en 2-3 hästar. Vad bör man räkna med att det kostar? Så enkelt och billigt som möjligt är en prioritet.
 
Kolla uteboxens prislista. För en hållbar ligghall som inte innebär skaderisker så hamnar du nog på ungefär samma pris. Billigt har en tendens att bli dyrt i längden.
 
Tack för förslagen! Har verkligen noll koll på detta så det är mycket att sätta sig in i. :)
 
Jag hade turen att få ett gammalt loggolv som användes till väggar, köpte impregnerade reglar, ´, jordankare, läkt och korrugerad takplåt. Sista biten satte jag vindnät mellan tak och vägg. Hästarna gillar den och den används året runt av dem för att sova, söka skydd för väder och insekter. Det tog mig kanske två dagar att resa själv? Billigt och bra.
 
Jag köpte en rundbågehall i plåt, det gick att köpa till sparkskydd till insidan av samma företag. Gick väl på runt 50 000, vilket var billigare än alla byggsatser för ligghall jag hittat i motsvarande storlek. Men billigast av allt lär ju vara att bygga själv, jag hade dock inte tid för det.
 
Jag köpte en rundbågehall i plåt, det gick att köpa till sparkskydd till insidan av samma företag. Gick väl på runt 50 000, vilket var billigare än alla byggsatser för ligghall jag hittat i motsvarande storlek. Men billigast av allt lär ju vara att bygga själv, jag hade dock inte tid för det.

Nej, bygga själv är inte aktuellt för min del, är fruktansvärt opraktisk och kan knappt sy en rät söm eller spika i en spik. ;) Men det kan ju hända att ridskolan kan bidra med den delen.
 
Nej, bygga själv är inte aktuellt för min del, är fruktansvärt opraktisk och kan knappt sy en rät söm eller spika i en spik. ;) Men det kan ju hända att ridskolan kan bidra med den delen.

Ja, fördelen med en rundbågehall är ju att man inte behöver tänka så mycket själv, jag och min pappa satte ihop min själv på kanske 4-5 dagar av arbete i maklig takt. Men ja, vi är väl någorlunda händiga båda två ;)
 
Jag lät bygga en ligghall/vindskydd för tre stora hästar förra året. Den uppfördes med tre väggar och en mittenvägg i trä och plåttak. Enklast möjliga konstruktion men rejäl i trä.

Då kostade det 70000 kronor inklusive markarbetet/grus osv. Tre snickare byggde det på knappt en vecka (men bara några timmar om dagen). Jag gjorde själv ingenting, mer än pekade och sade hur jag ville ha det.

Nu skall jag sälja och det krävs av den som hämtar det, att de har kunnigt folk som tar isär den och transporterar.

Jag har varken tid eller ett så stort ointresse för att göra allt själv, och då kostar det mer, såklart.

Det vill säga att jag inte kan räkna med att få tillbaka ens hälften av det jag investerat.

Bara en reflektion kring kostnader, alltså.
 
Senast ändrad:
Om man är händig och kan få tag på begagnat material kan det bli billigt. Jag tror att mitt vindskydd är gratis, eller har kostat max några tusenlappar, då materialet är "hittat" runt gården. Men som flera säger, en rundbågehall är enkel att sälja vidare. Men innan du köper, räkna på takhöjden, det finns en del som blir för låga för stora hästar. Och ett sparkskydd måste du nog ordna själv, det är dock inte så avancerat att montera.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 713
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp