Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Vindskydd/ligghall

N

noblesse

Behöver råd om underlag i vindskydd/ligghall. Har funderat på halm men ni kanske ha andra erfarenheter.:confused:

H

hillevie

Sv: Vindskydd/ligghall

jag har lösdrift med ligghall till mina vintertid. ingen gjuten platta.(men väldigt väldrenerat så väta inte heller kan träcka upp underifrån) först har jag kalk i botten, därefer spån, sen rullar jag ut halmbalar (storbalar) därefter halmar jag som vanligt (med småbal). gödslar varje dag som vanligt. funkar kanon....

pratade med miljökontoret som oxå godkände innan vi tog den i drift, h*n sa att man måste ha så bra och tjockt underlagg att "pisset" inte når backen, då det kan "förorena" grundvattnet.

G

Gisburne

Hur tjockt är ditt kalklager? Glömde fråga det förut i den förra tråden...

H

hillevie

jag "lägger rejält" så det täcker, så marken inte syns.

A

Alazan

Jag har bara en massa sand i mina ligghallar, fungerar super! Det fryser inte, det är lättarbetat + att hästarna aldrig får några fläckar :)

I vår lösdrift har vi två ligghallar under samma tak.
Vi har inget golv i någon av dem utan endast bar mark, och den ena är halmfylld (den andra tom då, endast jord). Hästarna föredrar den som inte är halmfylld av någon anledning, men de använder dem mycket sällan, främst vid regniga stormdagar och vid stark sol. Och oftast står bara en eller två i själva ligghallen.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5533 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 422
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
1 497
Anläggning Jag funderar på om jag kanske ska hägna in en bit mark och använda som bete/lösdrift under några månader/halvår. Vad ska man tänka på...
2
Svar
27
· Visningar
2 030
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundgårdar
  • Annonsera mera hundar

Hästrelaterat

Omröstningar